Sv: Inkompetent personal i förskola/skola...
break_a_leg skrev:
I nästan varje barngrupp så finns det ett eller flera barn med något slags problem. Ibland är det ett diagnosticerat funktionshinder, ibland så vet man inte vad beteendet kommer ifrån. Många gånger lägger föräldrarna hela "skulden" på personalen, utan att kanske ens "leta" någon annanstans.
Tycker ni att personalen i Sveriges förskolor/skolor är bra? Ska vi bara ha högskoleutbildad personal?
Jag har själv "klagat" på outbildade vikarier både inom förskola/skola, jag tycker det krävs mer för att jobba med barn än att kunna spela fotboll och spela gitarr
Jag har ingen högskoleutbilning utan gymnasieutbildning men kan mer än många fk-lärare jag har träffat. Dom men en enorm kunskap är dom med ett riktigt intresse för barn och ofta är engagerad även utanför arbetsplatsen. Jag har lärt mig mängder av dessa människor och har varit som en svamp runt om dom.
Så bra personal eller inte. Min ambivalenta känslor när det gäller förskola till min dotter har legat i att jag har jobbat med allt från otroligt kompetent personal till otroligt okompetent personal. Hos båda lägren har funnits outbildat, barnskötare och fk-lärare.
Hos personal med bra kompetens vet jag att min dotter mår jättebra men med dålig det motsatta. Därför tar jag sällan stäling i för eller mot förskola för det beror på arbetslaget som finns där.
Vissa inlägg på ett annat forum får mig att undra vad för personal som finns ute och om vissa gått korrenspondenskurs för att få sin utbildning för så dåliga är dom. En mycket bra kompetent personal vet vad som triggar barnen att bli destruktiva, man skall kunna observera och hitta en lösning. Denna skall också kunna ha kontakt med föräldrar och på ett bra sätt få fram vad som är fel och vad som är bra för att få bort destruktivt beteedne hos barn men samtidigt hålla fokus på lösning och inte problemet. Att få föräldrarna att samarbeta helt enkelt. Nu vet jag att det inte är väldigt vanligt men att dom finns och dom är en fröjd att arbeta med. Att arbeta med icke kompetent personal är energikrävande då man får dra hela lasset själv om barnen inte skall bli för drabbade av bristen på kompetens.
För att vara ärlig, jag gick barnskötarlinjen och gick ur 1990 (höstterminen). Här förekom utfrysning (totalignorans), skitprat om folk bakom ryggen på dom odyl (inte bara jag var drabbat utan flera andra). Minns att detta är människor som skulle jobba på förskolor sedan. Lärarna som undervisade fattade ingeting fast dom fick det skrivet på näsan heller. Vi pratar om människor som undervisar om barn och ungdom upp till 20 år. Om man inte jobbar på det från grunden så är det svårt att få det bra sedan också.
Att föräldrar lägger skulden på personal kan ha två orsaker
1 Den ligger på personalen
2 Föräldern ser att där är något fel men kan inte se vad. Då får man som "proffs" gå in och hjälpa dom att hitta orsaken och finna en bra lösning för alla.
Tycker också det behövs mer för att jobba med barn är bara spela gitarr, spela fotboll mm. Allra helst ha en "känsla" för barn. Det är något vissa har redan dom utbildar sig men väljer ofta att utbilda sig för att lära sig mer. Jag har dock lärt mig mer på mina praktiker än i själva skolan om just barn (för dålig på att lära ut konflikt, konflikhantering och andra praktiska saker). Jag har alltid fått bra omdöme när det gäller barn (förutom ett ställe men där var dom inte kloka rent ut sagt och omdömet låg inte på själva barnen och hur jag var med dom) och det enda som saknades var vuxenkontakten. Den kom när jag blev äldre för att verka vara den som kan mer när man är 16-17 år och föräldern är 30 år är svårt.
Jag vet inte skillnaden på barnsöktarutbildning, fk-utbildning eller specialpdagogutbildning teoretisk men praktisk märker jag ingen skillnad i dom personer jag har mött. Den skillnaden ligger istället i "känsla för barn"