Inken släpper????

Polly_Mulle

Trådstartare
Har ju funderat över vad jag ska göra med hästens ink han har på magen. Den är väl runt 3 cm i diameter åt alla håll och idag när jag kom till stallet så såg jag att den har börjat släppa av sig själv!!
Den är lite blodig men mer än hälften har lossnat och under de timmarna jag var i stallet så tyckte jag att den släppte mer hela tiden, hur kan det ske? Varför släpper den?
Någon som kan hjälpa mig med lite idéer eller fakta?

Min ponnys inkar började också släppa helt plötsligt en dag. När den väl släppt kommer det nog att "torka" ihop av sig själv. Du kan ha på nelex eller liknande för att "fräsa" bort det som blir kvar men det bästa är nog att låta det ske av sig själv nu när det redan börjat.

Jag försökte snöra av en ink men då "försvarade" den sig och blev som en invändig ink i stället. Inte bra!

Jo, jag har funderat på att snöra av den men jag har inte vetat hur jag skulle göra och i väntarn på att få besök av kunnigt folk så har jag haft på lite Lotagen (liknande Nelex) för att få stopp på blödandet som hade början men nu så trillar den av istället. Ser illa ut men hästen verkar inte ha ont i alla fall. Tvättar med koksalt utan att han rör en min. Den sitter på magen så han hade ju kunnat sparka illa om det hade gjort ont.
Tack, nu känns det lugnare i alla fall!

ALDRIG SNÖRA AV EN INK!!!
Den försvinner oftast av sig själv.
Håll rent med koksalt och Väteperoxid när den släpper och har släppt.
Efterbehandla sårkanterna med Nelex.

Att den blöder är ingen fara...
Det är normalt...

Min häst har också inkar, bla en under magen. Varje sommar börjar den blöda och alla insekter flockas där. Efter ett tag ramlar den av och det torkar. Så småningom brukar inken växa ut igen. Om din hästs ink inte sitter i vägen och inte verkar besvära hästen så tycker jag inte att du ska vara orolig. Jag brukar spreja på tar-plaster (sårplast med tjära) om insekterna är jobbiga. Då trillar den av snabbare.

Lycka till!

Sv: Re: Inken släpper????

AnetteJT skrev:
ALDRIG SNÖRA AV EN INK!!!

Jag har fått höra från många håll bland annat Distriktsveterinären att man kan snöra av dem???
Det är första gången jag råkar ut för en häst med ink så jag känner att jag behöver veta mer om dem. Hade ju hoppats på att den inte skulle växa ut igen...

Sv: Inken släpper????

Då tycker jag att du skall höra med någon bättre kunnig än din D, vet.
Förr snörde man av dom, men inte i dag.
Stör dom hästen för mycket opererar man bort dom, där man även tar bort vävnadstrådarna, vilka aldrig kommer med om snörar av dom.
Du har oftast en större spridningsrisk om du snörar av dom och dom kan i värsta fall börja växa innåt.
Man kan även vaccinera hästen mot ink.

Inkar är en typ av vårtor som kommer av ett virus. Man snörar fortfarande av inkar till en viss del men man måste ha kolla på hur den sitter, om den bara sitter i skinnet fungerar det att snöra av den. Annars måste den opereras.
Tänk alltid på att inkar är smittsamt så att det kan spridas.

Mvh

Camilla

Jag tycker att du ska kontakta veterinär. Om inken släpper finns det troligtvis ändå inkvävnad kvar och den kan vet. behandla med en cellgiftssalva. Risken är annars att du har en ny ink till våren eftersom de verkar växa mest då.
Lycka till !

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 430
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 245
Senast: skiesabove
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 735
Senast: corzette
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 396
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka