Inkbehandlade hästar med Xxterra- hur har det gått?

Sv: Inkbehandlade hästar med Xxterra- hur har det gått?

En snabb fråga om inkar. Måste den se ut som en vårta eller kan den även se ut som en "böld"? Och e dom mjuka?

Min hyrponny (ska tillbaka snart) har en stor j*vla ink på insidan av vänstra baklår. Skinnet har spruckit upp och nu varar den och blöder, inte eoligt alls :( Blir inte bättre. Ska försöka att strypa den med tråd, annars kanske xxterra blir aktuellt. Men ni har inga andra tips på saker man kan pröva ? :)

Vet tyckte den var stor för att vara en ink, och såg inte riktigt ut som en heller. Den hade kosntig "konsistens". :/

Inken för ett tag sen. Den har mer torkat blod och ltie var som fastnat nu, förösker hålla den ren men det e svårt!
j8d2jl.jpg

KL

Hade vetrinär ute till min hästs ink idag, hon tyckte jag skulle prova med xxterra och sa att den finns att beställa på internet. Men jag hittar den inte! Vart finns den? finns den att köpa på apotek?

Min häst har en ink på ena frambenet vid knäet. Den är inte jättestor och sitter inte i vägen så jag har inte bestämt om jag ska försöka "förinta" den..
Kan din 5åring möjligtvis vara halvsyskonet till min 3åring :laugh: Vink vink

Men jag fick för mig att vi hade jämngamla halvsyskon? Och hade dom inte samma morfar?? (kanske var någon annan här på buke...)

Iaf, är det unghästen som fått vårtan?

Jag har bestämt att inte vänta längre på inkarna. De har blivit fler och den största sitter så till att hon fått den att blöda flera gånger. Salva är beställd och en lika nogrann bilddokumentering kommer att göras som förra gången.

Bara som info. Min fick en ink på överarmen, hö fram, ca 3 cm i diam. Behandlade två omgångar med xxterra och den försvann. Såsade och hade sig och ponnyn var måttligt road när den skulle smörjas, et intevarför hon tyckte att det var så obehagligt, strök ju bara på medlet.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
670
Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: slant98
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30