caradan

Trådstartare
hästen jag nu rider har väldigt mkt inkar. På ganaschen, armhålan fram, runt skapet är det massor....
varför har de det`? och borde det inte vara ngt som är fel när de ploppar upp överallt?

Sv: Inkar

Jag kastar in en svensk/engelsk länk;

http://www.uppsatser.se/uppsats/cbd6f5f14c/

samt;

http://hippocampus.slu.se/bibliotek/lasmer.cfm?call=bibliotek&id=73

Min häst har en viss form av sarcoider som enligt vet. saknar vad som kallas den "epidermala fasen", troligen till följd av någon form av tidigare infektion. Vi skickade iväg två stycken för test. Hon har lasrats och lapizlasulats och opererats och grejjats med.. men det enda som har visat någon som helst effekt är silicea och kiselgur.

Iaf verkar det finnas två "teorier", en "nyligen" uppkommen om att det är genetiskt betingat och utlöses av hudtrauman såsom sår och/eller skav (vilket borde stämma väl med tanke på Var min häst utvecklade sina innan hon kom till mig, de ligger/låg allihopa på platser som är notoriskt kända som högrisk områden för skav.)

Den andra är att det är någon form av markbundet virus som bara "vissa hästar får". (Vilket var det svar jag fick i början av hela inkcirkusen med min häst men jag är betydligt mer inne på samma teorispår som jag nämnde först)

Det har upptäckts/skapats två mediciner mot det, jag har inte testat någon av dem, och de nämns i den första länken. :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
689
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
361
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka