Sv: Inkar

ZandraQ skrev:
Funderar på att köpa en häst som visat sig ha haft en ink som ettåring. Hästen är nu 5 år och har inte haft några symptom sedan dess. Hon har en reservation i sin försäkring för just inkar.
Personen som konstaterade inken var ombud för agria, ej en veterinär. Frågorna man ställer sig är om det finns någon risk för att flera inkar utvecklas och hur pass farligt det isåfall är? Hon kan komma att användas i avel. Är det ärftligt? Ägaren ska försöka få bort reservationen men hur ska jag ställa mig till läget om det ej går?
Någon som haft liknande problem eller någon som har mer kunskap om detta? Tacksam för svar! MVH/Zandra

Hejsan!

Det här med Inkar är lite speciellt eftersom vetenskapen inte riktigt vet vad de faktiskt är.
I nuläget så tror veterinärvetenskapen att Inkar är av tre sorter, som växer olika, ser olika ut och eventuellt också är olika. Någon vetenskap tyder på att Inkar är hudtumörer, och att de kan opereras bort med bra resultat. Andra studier pekar mer på att Inkar skulle vara ett virus, mer likt människans Herpesvirus, och alltså inte svarar på operation, eftersom viruset ligger latent i hästens kropp och kan "blomma upp" under perioder.
Det man i alla fall vet är att vätskande, blödnade Inkar smittar till andra hästar om de har sår och även till hästen med Inkarna kan man föra över Inkar från ett ställe till ett annat om Inken blöder och hästen har sår på det andra stället. Detta tyder på att det är ett virus. Dock så smittar inte all tre sorternas Inkar på detta sätt och en och samma häst behöver inte ha fler än en sort.

På din fråga om det är ärftligt så är svaret alltså, troligtvis inte, men Inkar kan smittas från sto till föl via små sår.

Min häst har flera Inkar, av olika sorter, och vi har ingen reservation i försäkringen. Låter konstigt med en reservation.

Jag tvekade inte att köpa min häst med Inkar och allt. De påverkar ju inte hästens prestation, och man kan ta bort dem även om det bara är tillfälligt. Själv så prövar jag nu med att ge min häst örter i maten, ett tips jag fick. Vet inte om det hjälper men Inken har börjat förändrats till utseendet.

Lycka till med ditt hästköp!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 777
Senast: Hedinn
·
Hästvård Vad gäller när man köper en häst, och byter försäkringsbolag i samband med köpet - OM det visar sig efter en tid (innan 2 år) att hästen...
Svar
19
· Visningar
1 444
Senast: Sockerbit
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 606
Ridning Hej! Jag har gått och funderat och funderat och blir inte klok på mina egna tankar, så därför tänkte jag lägga ut en tråd här och gärna...
Svar
18
· Visningar
1 713
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp