Inkallning

MissFideli

Trådstartare
Om en hund sköter sig kanon vid inkallning med koppel men pyser iväg illa kvickt utan, vad gör man då? Vid träning funkar allt kanon, vid inkallning lös på inhägnat område med. Men får han syn på nått att jaga och rymmer så lyder han inte riktigt lika bra längre. Tips?

Sv: Inkallning

Skulle min hund pysa iväg och strunta i mitt kommando när han blev lös skulle han få ett ihoprullat koppel i baken... :devil:

Aj :devil:
Han sticker ibland när han är lös i trädgårdar och hon tränar agility nu, då kan han dra också.

Myyyyycket linträning fick jag höra av min tränare. Min mops tycker om att visa att han är självständig och tycker om att reta matte, så han kommer inte alltid.

Hon tränar massor på lina (10 m som längst tror jag), men då är han så himla duktig. Det är aldrig några problem då eller sålänge han är inhängnad.

Ja det lönar sig inte att strunta i mattes kommando, hon når mig i alla fall. :(

Jag är annars inte för "hårda" metoder eller "skrämselträning", men just inkallningen är såpass viktig att jag kräver att han lyssnar. Ett blixtsnabbt ingripande från mig i rätt sekund har fått min hund att förstå att jag faktiskt når honom fastän han springer iväg. När han dragit iväg med "dövörat" och det kommit ett koppel vinande genom luften rakt i ändan har han hajat till alldeles lagomt mycket, såpass att han inte gärna gör om det. ;)

Det är tydligen en ras som är känd för rymningsbeägenhet i ung ålder (1,5-årig Shiba), men nått måste ju gå att göra. Svårt att skicka kopplet i rumpan bara eftersom han aldrig drar när han har koppel.

MissFideli skrev:
Svårt att skicka kopplet i rumpan bara eftersom han aldrig drar när han har koppel.

Men det är väl när han är lös som han sticker? Då har du väl kopplet i handen eller?

Min hund är ju korthårig, jag kan tänka mig att en lurvigare hund är svårare då pälsen gör att det inte känns lika lätt...
Men en annan variant är att slänga det i backen under/bakom/bredvid hunden - allt som får den att haja till.

Sedan finns det ju andra föremål än koppel också, kedjor etc, men allt sådant här bör ju göras med försiktighet så att det inte blir för hårt. Avsikten är ju inte att göra illa eller skrämma livet ur de små stackarna, utan bara få dem att välja att lyda istället för att trotsa.
På min pipiga hund har det räckt med ett kastat koppel för att han ska reagera (AJ-VAD-VAR-DET-DÄR-BÄST-JAG-GÅR-TILL-MATTE :eek: ) medan en mer hårdhudad variant inte ens skulle känna av kopplet... :D

Vad har du provat för metoder när du tränar?

MissFideli skrev:
Hon tränar massor på lina (10 m som längst tror jag), men då är han så himla duktig. Det är aldrig några problem då eller sålänge han är inhängnad.

Har du testat att sätta två linor på honom? Ha den vanliga och sätt dit en extra, gärna tunnare. Sedan går Du en sväng och kopplar sedan bort en av linorna. Se hur han reagerar, en del tror att de är lösa och en del är lite smartare än så. :D

Men det fungerar på en del hundar.

Ytterligare en sak man kan göra är att ha lina på honom, sedan klipper Du av en ½ m lite då och då, till slut så märker han inte att linan endast hänger under hakan på honom.

Dessa fungerar på ganska många hundar, men långt ifrån alla. Men värt att testa.

Problemet är nog att han gärna är längst bort i linan. Gå fot börjar fungera tror jag, vet inte hur mycket hon tränat på det.
Ska framföra tipset till henne iaf.

Det viktigaste är att ändra hundens inställning till dig som förare. Att bara ha krav i vissa situationer men annars inte vara lika konsekvent gör din hund förvirrad.
Det är som många tävlingshundar vi får in, de kan tävla på elitnivå, men utanför planen drar hunden i kopplet och har lite andra hyfs för sig.

Det roligaste att testa är när man tar en av dessa tävlingshundar, tar fram ett fat köttbullar som man håller i höger hand och så kommenderar man fot till hunden. 9 av 10 hundar har då inte ett lika perfekt fotgående som annars.
Detta beror på hundens inställning till dig som förare. Har du kommederat din hund något så ska hunden fullfölja kommandot tills du avslutar.

Har du ett starkt ledarskap så ser hunden upp till dig i ALLA situationer och problem uppstår inte.

Jo, det är ingen ras man ska köpa om man vill tävla framgångsrikt i lydnad. En Shiba lyder när den har lust. Urhund.
Likaså är den väldigt rymningsbenägen i tidig ålder och inte heller nått man köper om man vill ha en hund lös på en oinhängnad tomt eller i stallet t.ex.

Det kanske är bara att träna vidare då. Och acceptera att det är en shiba man har :smirk:

Har du nån erfarenhet av Shiban då? Den är ju känd för att inte vara lika lätt att få att lyda. Eller det kan funka jättebra en tid och nån dag så går det inte alls.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 501
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 976
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 829
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 943
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama