Ok. I den bästa av världar skall hunden ha koll på dig och det fungerar ofta, men inte alltid.
Din erfarenhet kanske sträcker sig till en specifik ras? Det är nämligen så att med de mer hårdföra/egensisinniga raserna så krävs disciplin. När den är etablerad så kommer hunden att hålla koll på dig, men inte förr. Du måste absolut vara den som tillåter och inte tillåter. En egensinnig hund ser dig inte som självklar ledare, vilket innebär att du måste vara oerhört tydlig och konsekvent.
Och om jag skall ha hund eller inte - ehh? Vem är du att bedöma det?
Jag anser att mina hundar är hyfsat lydiga. Icke hundkunniga tycker att de är jättelydiga, medan jag tycker att de är ok (ligger inte på tävlingsnivå). Mitt "hyfsat" lydig är kanske för någon annan jättelydig...
Jag litar på mina hundar - eller lättare sagt - jag litar på mig själv. Vet jag att jag är uppmärksam så vet jag att de lyssnar på mig. Vet jag med mig att jag hellre flamsar med en kompis, så finns risken att hunden inte lyder - alltså = bättre att koppla hunden! Den absoluta lydnaden har jag inte uppnåt eftersom jag varit lite för slapp.
Jag tycker att det är bra att vara ärlig, för det där med att vara konsekvent är inte alltid helt enkelt. Jag berättade för Kalaspinglan att jag misslyckats lite grand, för att hon skall förstå att det är en sak att säga hur det skall vara - en annan sak att
verkligen leva upp till alla ideal i praktiken.
Tyvärr är det så att det är lätt att sitta här och skriva hur det skall vara, men svårare att erkänna sina brister. Jag har alltså brister - har inte du det?
-------
Kalaspinglan,
Det där med att tillåta hunden att leka kan övas in med att du tränar på att vara i närheten av andra hundar. Din hund skall då vara
med dig och inte intressera sig för de andra hundarna.
När du anser att hunden kan få leka så kan du sätta honom vid din sida, invänta ögonkontakt och sedan säga varsågod - ungefär som vid utfodring. Gör du detta konsekvent så kommer hunden att lära sig att man "frågar först". Det är ingen dum övning alls!
Mina hundar har frågat om jag tjoar lite - säger "hey!" om de har varit på gång att ge sig av. Då har de stannat upp och tittat på mig - och då har jag haft möjlighet att säga kom och sedan varsågod, eller helt enkelt bestämt att det ingen lek får bli. Med lite mer putsning slipper man det där "fråga liksom efteråt".
Nu har du chansen att få det rätt från början - så jobba på!
Sedan försod jag att du visste att det innebär mycket arbete - ta det inte som kritik.
Jag ville bara understryka att jag också tycker att det är en mödosam väg att vandra, men när man träffar på en riktigt lydig hund så är det en fröjd att se. Drömmen är att jag själv skall få en sådan fin hund i framtiden.
(Grana - tag åt dig, för det är din lydiga och fina schnauzer jag tänker på!
)