inkallning trean och elit

Milosari

Trådstartare
apporteringarna funkar, så nu tar vi tag i nästa projekt. allt är dåligt. farten är låg och ojämn, han tar steg i ställandet och lägger sig långsamt. det enda som är okej är avslutet. hur tränar ni?

Sv: inkallning trean och elit

allting i olika delar

HIT
STANNA
LIGG

inte sammtidigt eller i rad..
Börja göra släta inkallningar, så kan du träna ligg och stanna i andra "lösa och fria" sammanhang...

Nu går ju min verkligen inte trean än, men fart har hon :-)
Inkallningarna bollbelönas oftast, och det bakom mig. Då låter det som om tåget kommer ungefär när hon dundrar förbi. Läggandena har vi på tips av Piru börjat träna separat, dvs inget krav på att hon först ska gå fot och lägga sig, utan jag ser mes finurlig ut och säger "Ligg" mitt i några spontana steg, och belönar om det blir snabbt. Om hon gör för långsamt och belöningen uteblir så lägger hon sig snabbare gången efter.

Det enda som är svårt att se tycker jag, är om bröstkorgen verkligen är i marken eller om hon ligger på spänn med luft imellan. Jag vill ju belöna direkt hon lagt sig.

så gör vi nu, men han har kopplat att på tävling hänger det ihop. då var min andra tanke att när han blir trygg i momentet, då skulle han också bli bättre. men ack vad jag bedrog mig. om han har lust så får vi max en åtta. om han inte har lust är nollan nära.

tjuvlyssnade på en diskussion om just detta igår. en hade en bekant som alltid hade boll bakom, och när hunden hade lagom fart/ställde sig/la sig snabbt, så fick han bollen. någon som har provat? begriper hunden sambandet snabbhet-boll?

gabbi: han presenterar aldrig några snabba spontana lägganden. enda gången han lägger sig snabbt har varit när han sitter och jag hjälper honom med hela kroppen + att han vet att jag har godis i handen. min tik gör som din, att blir hon inte belönad så provar hon snabbare nästa gång. hanen gör om det i exakt samma tempo.

Detta kan funka, våran schäfer kommer i en sju-jävla fart om man knäpper händerna bakom ryggen på inkallning, varken stannar eller ligger..då hon vet att bollen är nog där.

Nu får du inte ta det här fel, att jag skulle mena att ni är dåliga, för de vet jag ju inget om. Men om du är på tävling och inte känner dig nöjd med poängen innan inkallningen kan du inte "göra dej lite rolig då"? eller har du kanske så bra lydnad att du har råd nu kanske 5-6 tävlingar att spela pajas under inkallningen..? Just för att komma ur den negativa klangen. Kör en slät inkallning på tävling och 0:a, de har ingen dött av :)

ja det hade varit en idé kanske. åka på lite träningstävlingar och nolla inkallningen. jag tror i och för sig inte att han är så ledsen, för det är tredje momentet efter fritt följ och sättande och det gör han skitbra. kanske hänger det ihop med momentet som kommer efteråt, rutan, som är det roligaste i världen. att han tänker på det redan i inkallningen?

NJä, då borde han väl mer bli lite uppjagad, om han tycker det är kul. Snarare så att han kommit på att "när vi kör momentet efter varandra på tävling så kan man göra vad man vill, inte får man skäll heller" ... så upplever jaga tt många tävlingsrutinerade hundar tendenserar till. och vi människor stå ofta där å tänker "nä ingen fart idag heller, fan!" istället för att agera. Tävling är ju tävling! (vet ju själv hur det är)

Ett roligt exempel är faktiskt när vi var på Elit spår i våras. Gick verkligen piss på spåret så morsan går in och gör en hel galen lydnad, DK och viftar med händerna och våran hund höjer humöret upp till 120%, det riktigt lyser om dem båda.

Senare när hon skulle köra uppletande(träning) sitter en annan tävlande däör, en tant och säger

"Du inspirerade mig så på planen när du gjorde så där, så törs jag aldrig göra..men de ska jag börja med när det går dåligt, varför fortsätta när man ändå vet att de går åt helvete"

*skratt* ja, tävling är tävling. mitt sätt att hantera det är att gå in i bubblan med min hund, så jag ser ingen annan utom TL. igår satte sig hundskrället i rutan (har aldrig hänt innan, alltid är det något nytt) och jag berömde som vanligt efteråt. då kom domaren fram och sa
-öh, alltså, du vet att han satte sig upp? i och med att du säger att han är duktig?
hade jag inte berömt där hade jag kunnat glömma resten av programmet. jag kan inte tvinga min hund till någonting. det är bara när han tror att han är duktig som han gör det bra. denna tävlingen handlade om apporteringarna, jag ville se att de funkade (det gjorde de också, 10, 9 och 7 (dåligt avlämnande) är en klar höjning).

Jag är inte där ännu men jag börjar med att öva in stannandet. Jag går baklänges med hunden gående framför, mot mig. Samtidigt som jag säger stanna så kastar jag en boll bokom henne. När hon har fattat detta utökar jag med ett varsågod innan hon får springa. Jag varierar detta med att lägga en boll bakom henne som hon får springa till. för att just få upp snabba stannanden. Sedan gör jag samma sak med hunden i fotläge

När jag gick kurs för Niina Svartberg pratar hon mkt om att vi tränar för lite tävlingsmässigt dvs vi delar upp momenten och är duktiga på den biten MEN vi behöver även lära våra hundar att jobba för belöning lååångt längre fram att köra ett-två moment på träning för att sen belöna och inte alltid vara så snabb att belöna hela tiden då vi inte kan göra det på träning.

Hundar lär sig som sagt snabbt skillnad på träning och tävling framförallt på belönings uteblivandet och egentligen är vi (jag) ganska oschysst som förväntar mig höga poäng utan belöning när jag på träning belönar mellan vartannat vart tredje moment och sen kör åtta på rad och aldrig belönar om hunden inte fått träna på det.

Fart på inkallning - vad gillar din hund vad får han att springa fort?

Jag har kört och kör fortfarande Midas med boll bakom, altenativt en "bollkastare" till hjälp.
I början fick han alltid se när jag la en boll bakom, jag ropade "hit" och gav en handsignal och sa "varsågod" samtidigt.
Det fungerade superbra på honom!
Nu lägger jag boll bakom när jag "lägger planen", alltså utan att han ser det. Jag har givetvis också tagit bort "varsågodet".
Jag kombinerar det med att ha någon som kastar (eftersom att jag själv inte duger till att kasta så långt) när jag gör handtecknet.

Jag har också valt att endast köra inkallningar med stå/ligg ungefär 1 träningspass av 7.
Om han väntar sej ett handtecken eller kommando så gör han allt mycket långsammare, kommer det som en överraskning gör han en 10(har fått 10 på inkallning 5 senaste starterna).
Det tog ett tag innan jag insåg att de som var fel var att jag körde för få släta inkallningar.

Med Eya fungerar det inte alls att lägga något bakom, de är typ "goddag yxskaft", hon fortsätter emot mej som en ångvält :o
(eller så belönar hon sej själv genom att springa till bollen på mitt hit-kommando) :devil:
Där kör jag varannan med ställande för att få henne att bromsa lite, samt att jag alltid kastar boll.

Sen har jag tränat ställande och läggande med Midas utan att sätta in det i inkallning,
jag har hållit honom i halsbandet, kastat en boll, sagt "varsågod" och när han är på väg ut så har jag kommenderat "stå" eller "ligg",
det har fungerat jättebra med honom,
men jag kan tänka mej att det är en metod som inte alls fungerar lika bra på alla hundar.

För att få jämn och kvick fart har jag alltid tränat"hit" med väldigt långt avstånd från hunden i början. Jag pratar om att gå minst 50 meter bort och sedan kalla in-för att inte sakta in brukar jag endera börja springa iväg och ropa "hit" eller slänga bollen (inte i lilla hundens fall)..När det sitter kan man börja träna ingången med kortare avstånd.

tjuvlyssnade på en diskussion om just detta igår. en hade en bekant som alltid hade boll bakom, och när hunden hade lagom fart/ställde sig/la sig snabbt, så fick han bollen. någon som har provat? begriper hunden sambandet snabbhet-boll?

Såhär har jag tränat in ligg, hon fattade direkt. Om hon vet att jag har bollen lägger hon sig snabbt som ögat för hon vet att jag kastar bollen direkt om hon är snabb.

Hur har du gjort för att öka snabbheten?

Jag har kört med boll bakom eller kastat över huvudet. Å andra sidan så hade hon blixtsnabba lägganden vart och när som helst om jag sa ligg även i helt andra situationer. Hon fattade heller aldrig att det var skillnad på träning och tävling. Det enda var att hon gick sämre pga alla människor som stod på plan. Hon vägrade gå emot eller nära människor på plan.

Blixtsnabba lägganden har jag busat in. Så mycket i pass att om jag viftat till med handen efter en "ligg-träning" så har hundarna kastat sig ned i backen :D Jag har kastat ned handen i backen och belönat hunden i princip snabbare än vad den själv kunnat lägga sig ned.

Jag har tidigare inte haft problem med farten på min hund då han rusar som en galning och lägger in några kanin skutt på vägen;). Sen jag började med ställandet så har han tappat lite i farten då han väntar på att jag ska säga kommandot stanna. Men jag började variera olika inkallningar. Några vanliga, några ställande osv. Då fick han tillbaka sin fart. Då min hund inte har en super stor boll lust så har jag istället vänt mig om och sprungit om han inte haft någon fart på inkallning. Då har han direkt ökat för att hinna ifatt mig. När han kommer fram blir det mycket beröm. Detta har fungerat på min för att få en snabb inkallning.

Snabba läggande övade jag in med hanstecken och hans favorit leksak. Jag sa ligg samtidigt som jag släppte leksaken. Det blev då att han fort la sig ner för att hinna ta leksaken. Jag varierade detta med det sättet som Brandgul skrev här i tråden. Med att lägga ner handen fort.

Senast ändrad av en moderator:

Har han bra teknik när han lägger sej?

Jag fick träna supermycket teknik med min Rottis innan jag fick till snabba lägganden.
Hon började först med att stanna för att sen doppa rumpan och slutligt lägga sej.
Jag lärde in "fällknivstekniken" och fick till pang-lägganden :)

Jag hade ett helvete med detta på Focus. Fick göra om allt ifrån början. Körde med boll bakom honom, kallar in (ibörjan hade han dåligt tempo då draget var bakåt men hade då en boll framme vid mig och körde släta inkallningar). Sedan "Stanna!", stannade han bra "klick" -> boll. Stannade han kasst kallade jag bara in och gjorde om. Han får till 10-mässiga på träning nu mer :bow:

När jag gick kurs för Niina Svartberg pratar hon mkt om att vi tränar för lite tävlingsmässigt dvs vi delar upp momenten och är duktiga på den biten MEN vi behöver även lära våra hundar att jobba för belöning lååångt längre fram att köra ett-två moment på träning för att sen belöna och inte alltid vara så snabb att belöna hela tiden då vi inte kan göra det på träning.

Hundar lär sig som sagt snabbt skillnad på träning och tävling framförallt på belönings uteblivandet och egentligen är vi (jag) ganska oschysst som förväntar mig höga poäng utan belöning när jag på träning belönar mellan vartannat vart tredje moment och sen kör åtta på rad och aldrig belönar om hunden inte fått träna på det.

Fart på inkallning - vad gillar din hund vad får han att springa fort?

Jag har själv en hund som inte fungerar att dela upp momenten på. Han kopplar isär dem och anser att momentet är slut om man delar upp det även så sällan som vart annan / var tredje gång. Jag berömmer under hela momentet istället. Nu har jag mest problem med apporteringen (är det inte lustigt, apportör som jag har?) så jag berömmer när han har tagit apporten och vänt sig mot mig, när han är nästan framme och när han satt sig bredvid mig. Samma med hoppet. Ledaren för senaste tävlingslydnadskursen jag gick på sa att jag skulle dela upp hoppet, men eftersom jag vet precis vad som händer då så lät jag bli, istället gör jag hela men med beröm efter varje del i momentet... Då kan jag börja sortera bort vissa av berömmen sen för att få det mer tävlingsmässigt.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 547
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
499
Senast: cassina
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 310
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
988
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈