Inhyrningar!

W

Warmia

Jag skulle vilja ha reda på hur ni har det som har hästar inhyrda.....
Regler, Priser (vadsom ingår), service mm.
Sedan vore det kul att vet hur ni skulle vilja ha det i ett stall där ni är inhyrda med t ex regler mm????

Sv: Inhyrningar!

Har haft inackorderingar hemma i flera år. Sista året låg hyran på 1800:- i månaden inklusive allt foder, alla fodringar. Kallstall utan någon vidare lyx, halvbra ridbana men helt underbara ridvägar. Mycket utevistelse i halvbra hage.

Står nu inackorderad själv, betalar 2300:-/månad. Ridavstånd (2 km) till två bra anläggningar med ridhus samt egen, mycket fin och bra, belyst ridbana. Bra ridvägar. Underbara, enorma hagar. All service ingår utom insläpp, samt vissa pass på helgerna (cirka tre fodringar/månad).

Ullis

Betalar 500 kr året om och under höst/vinter/våren ingår: utsläpp, insläpp, fodringar, täckesbyten. Då det är bara jag å stallägaren så brukar jag hjälpa till med allting. Hö och spån köper vi in tillsammans.
Sadelkammare och paddock håller på att byggas. Det finns jätte bra ridvägar och skrittavstånd på 15 min till ridhus. Då jag inte har körkort så går det jätte bra bussför. 7 dagar i veckan.....

Betalar 2200kr och då ingår

Allt foder din häst vill ha att äta och halm eller spån
Ut/in släpp mån-fre
5 fodringar/dag alla dagar i veckan
Ridhus och utebana
Täckesbyte mån-fre

PÅ helgen är det vi inhyrda som skiftas om att ta in/ut våra hästarna

Jag betalar just nu 500 :- /häst (Har 2 stycken) då ingår stora boxar, stora hagar,el och vatten.
Får rida 2(?) knappa km till paddock, nära till skog med bra ridvägar.
Stallet är mysigt men har många nackdelar.

Vi som har våra hästar på lösdrift driver detta själva med allt arbete. Vi har också allt ansvar för annonsering och att ta in nya hästar. Vi har också egenbestämmande om vi vill säga upp någon från lösdriftsplatsen om vi anser att det är några problem.

Lösdriften är kollektiv, och fodringarna(+ ev mockning i ligghallen) delas upp per häst. Det är en fodring om dagen så är det 7 hästar så får man fodra 1 gång i veckan/häst. Vi har ett väldigt bra samarbete nu, då vi hjälper varandra och alla håller koll på vatten samt att hästarna mår bra. Vi har bra kommunikation sinsemellan och är väldigt måna om att det bra samarbetet fungerar och att man kan lita på varandra så som vi kan nu. Därför är vi också måna om vad det är för människor som vi tar in och har 2 månaders prövotid för nykommen häst då vi har rätt att säga upp dem om det inte verkar fungera med alla rutiner.

Hösilage och halm delar vi lika på de hästar som går i lösdriften och detta betalar vi när det hösilage/halm som vi köpt in, börjar ta slut. Saltet turas vi om att köpa i ordning.

Hyran är 1000kr/mån + det foder vi använder då.

Vi har även ridbana, ridhus, bra ridvägar. Eget kallstall med stora boxar och nu när det finns plats i varmstallet får vi även ställa hästarna där när vi borstar. Hagarna är flera hektar stora och liggahallen rymmer minst 8 hästar/sida, det är två ligghallar under samma tak.

Vi gör också så att vi delar upp rengöring av ridhuset i tur och ordning så att sarjen sopas och bajshinken töms en gång i veckan. Man skrivs upp på en vecka och kan då välja att göra detta vilken som helst av de sju dagarna. Använder man inte ridhuset kan man säkert få slippa dock.

Betalar 1500 kr/månad kallhyra. Kanonfint stall med alla bekvämligheter, bra belyst ridbana+manege+fina ridvägar. Foder o strö köps till men finns på plats. 1500+700total stallhyra 2200kr. All sevice på vardagar ingår, har ett insläpp+ett utsläpp var tredje helg. Mycket bra hagar+ tillgång till grusade rasthagar om man vill det. Ordning o reda. Nöjd :)

Senast ändrad:

Har hästen för närvarande inhyrd i ett mindre stall. 500kr/mån i kallhyra, köper in spån, hö och kraftfoder själv ~700kr till/mån så runt en 1200kr i mån.. Då ingår utsläpp och utfodring på morgongen . Insläppet och lunchfodringarna delar delar vi på (~2ggr/v). Lagom stora hagar med 2 hästar i varje och med vindskydd :) , någorlunda ridvägar, belysta grusvägar, inte allt för långt till belyst ridbana.

Kommer runt årsskifter att flyttat och då kommmer jag att hyra in i ett nytt stall eller nytt och nytt har stått där förr...
Hyra runt 1000-1200 beror på om hon ska stå i kallstall eller varmstall. Hage, allt foder (kommer att köpa eget kraftfoder dock) och spån. Ut- och insläpp kommer hon som eg äger hästen (är bara fodervärd själv) att hjälpa mig med då hon bor där.. Det finns en liten ridbana och travslinga i skogen och nån väg till :crazy: .

Min stallhyra ligger på 2000kr, de ända ja behöver göra då är att köpa till mineraler och vitaminer om ja vill att hästen ska nåt annat än de hon köper.. Så finns de en paddock men inget ridhus..

Box och stora hagar :) Spån, in,utsläpp,fodringar 6 dar/vecka, belyst ridbana och himla trevligt stall med en himla trevlig häst och hans ägarinna! :banana: Detta betalar jag 850 kr för/mån och då köper jag hö + kraftfoder själv.

Min häst står på en jättebra anläggning söder om Sthlm som vi båda trivs väldigt bra på.
Grundpriset är 3'500kr och i det ingår;
4 spånbalar/månad (1/vecka)
10 kg hösilage
3 kg kraftfoder (havre, havrekross eller korn)
½-1 kg betfor (vet inte exakt faktiskt)
Täcke på vid utsläpp
3 fodringar/dag + lunch i hagen
In & Utsläpp varje dag

Tillgång till;
Ridhus
Ridbana
Ridvägar i skog o.s.v.
Torkrum
Bra sadelkammare
Skåp
Plats på loftet till mer saker i garderober, kistor m.m.

Man kan även köpa till;
Mer spån
Halm
Lindor på/av
Benskydd på/av
Mockning, höpackning m.m.
I stort sett allt som kan tänkas behövas för full service

Skulle nog inte kunna bli bättre, ridhuset är jättefint med bra underlag o speglar längs kortsidan, en jättefin ridvolt, bra o kunnig "personal" eller vad man ska säga o.s.v
Vi trivs superbra :)

Har f n, utöver två egna hästar, fyra inhyrda i mitt stall för kallhyra på 550 kr i månaden (inkl moms). Stallet är inte tiptop=nytt, men fräscht, rymligt och väl ventilerat. Det finns en inhägnad ridbana med bra hindermaterial och hyfsade ridvägar i omgivningen, dock dåligt med skogsvägar. Ca 3 km till närmaste ridhus. Ok hagar, men kunde varit mer kuperade om man fick önska något.

I månadshyran ingår in- och utsläpp alla dagar, tre fodringar/dag + lunchhö i hagen, täckesbyten, iordningställande av kraftfoder och höpåsar + byta vatten i hinkarna.

Det finns också sadelkammare med egna skåp, tillgång till tvättmaskin. På planeringsstadiet är ett kombinerat torkrum/fikarum.

Analyserat hösilage och halm kan köpas till, annat strö samt kraftfoder och ev. tillskottsfoder ordnar var och en vad den vill ha.

Betalar 1800:-

Då ingår havre, korn, hösilage, hö, halm/spån.
Fodring morgon/kväll
Utsläpp
Ridhusavgift

helgerna delar vi på, och det fungerar alldeles utmärkt, är ett ganska så litet stall med bara 12 boxar så blir var 12:e helg.
ta in sin häst på em får man göra själv och då såklart ge den mat. Men vi brukar oftast dela upp det sinsemellan. Tillgång till tvättmaskin, torkrum, fikarum och mycket förvaringsutrymmen. Tipptopp underlag i ridhus och på ridbanor, mycket hindermaterial.

Önskvärt vore: möjlighet att ge hästen lunch mitt på dagen, blir lite för långt mellan morgon och em(men bor 3 mil bort)+ att ägarna till stallet jobbar.
Lite större hagar, men det funkar om man rider sin häst dagligen

Det positiva överväger det negativa helt klart! Trevligt folk och splitterny anläggning med stort ridhus och utebanor, galoppslinga, terrängbana. Tar även dit kända topptränare mellan varven som Svante Johansson, Ankan, Peter Markne, Peter Eriksson mfl. Kan det bli bättre träningsmöjligheter:love:

Senast ändrad:

Betala 500/mån för box i kallstall. Betalar för det hö och spån jag använder så det brukar landa på ca 1300 / månad. Utsläpp/insläpp delar vi på. Ingen övrig service ingår.

I mitt senaste (och förhoppningsvis sista) stall betalade jag 1500/månad. Då ingick:

Box, med spån
Mockning
Egen hage, ca 2000 kvadratmeter
Utsläpp, intag
Täckesbyten
Ridbana

Även på sommaren, när hästarna gick ute hela dygnet, betalade jag 1500. Då fick jag ofta fylla på vatten själv, dessutom.:(

Immer

Grundhyra 1850 för box, hage, 6 kg halm, 6 kg hö och 1 kg havre. Mera halm, hö, havre kostar extra. Morgonfodring och utsläpp i hagar samt inlägg av eftermiddagsmål i box vardagar ingår i stallhyran. Insläpp från hage, kvällsfodring samt allt arbete helger sköts av hyresgästerna. Täckesbyte ingår inte men sunt förnuft används vid förskräcklig väderlek. Fin upplyst ridbana finns samt litet "ridhus" c:a 25x25 m. Ridvägarna varierar med årstiden men är OK.

Sommartid är stallet stängt men möjlighet finns till bete på ägorna.

Vi trivs mycket bra med allt, det enda är att boxarna är något små. Stallet ligger i Östergötland.

/Lejonelle

Jag betalar ca 1000 i månaden för min häst å då ingår havre,betfor,mineraler å hö/hösilage som foder. In och utsläpp, på och av med täcken + lindor.Spån/torv/halm ingår också. Ridbana hemma på gården.
Hon mockar åt mig också, men det ingår inte i priset, hon är bara snäll. Vi hjälps åt endel, och jag är jättenöjd med det.

Betalar 650kr/mån kallhyra, men morgonfodring, utsläpp, förmiddags höfodring och natt höfodring ingår. Vi har ett schema på insläppet en dag eller enhelg per häst, 8 hästar gör det till var åttonde dag. Hästarna äter kvällsmat, som vi ägare/skötare själv lagt upp, när dom kommer in på kvällen. Ev. e.m. hö ger vi själva.
Kostnad för spån, hö och kraftfoder tillkommer. Spån och hö köper stallägarna in. Kraftfoder köper dom flesta själva.
Allt som allt brukar det bli runt 1600kr, men kan variera lite.
Belyst padock finns och mkt fina ridvägar. Uppvärmd sadelkammare.
Reglerna är bra och enkla, man håller ordning och reda på sina saker och sopar efter sig och krattar och plockar upp skitarna på gården.
Två hagar, endast en används åt gången, dom är stora så alla hästarna går tillsammans. Fungerar jätte bra med stor flock.
I övrigt är stämningen god, och vi hjälper varandra när så behövs.

Senast ändrad:

Jag betlar 1700. box,Halm, Hö, havre. betfor, mineraler, in-utsläpp, fodring 3gånger/dag, mockning och tillsyn. Ingår i den slanten.

Spolspilta, varmvatten, uppvärmd sadelkammare och hyffsat bra ridvägar.
35 min skritt till ridhus.

Det ända jag saknar är en paddock....och helst skule jag vilja ha ridhus oxå. Men man kan inte få allt man vill :-)

Jag betalar 1250 spänn i månaden + foder per häst. Då ingår fodringar så det enda jag behöver göra är att fylla på vatten samt mockning. Mina hästar går på lösdrift i jättstor, fin hage med bra terräng. Vi har en ridbana vid stallet, och närmsta ridhus ligger 30 min skrittväg från stallet. Vi har inte så bra ridvägare, utan man får rida en bit för att komma till någon ridskog men vi har två jättestora fält som är jättebra att rida på.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 323
Senast: Görel
·
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
995
Senast: Kirre
·
Träning Utbruten diskussion från forumet Dressyr, om hur hästens ansiktsuttryck och fysiska reaktioner kan se ut under träning/ansträngning...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 927
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
2 996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka