inhoppning!

M

Mliisan

Hej.
Det är så att jag har en 3,5 åring. Som jag tänkte jag skulle börja hoppa in nu.
vad hoppar ni in på?
Är ni i paddock/ridhus och hoppar in på vanliga hinder?
Eller är ni ute o hoppar naturhinder?
Vilka höjder hoppar ni in på?
enkelhinder? eller kombination? 5 ½ ?
Eller vad? kryss? räcke? oxer?
tränar ni på bommar först? cavaletti?
Inte så bra på detta.
Snälla hjälp !
:confused:

Sv: inhoppning!

Innan du börjar hoppa uppsuttet är det bra att löshoppa. Tänk på att inte hoppa för högt i början, hästen är ofta inte färdig utvecklad och inte särskilt musklad. Kryss är bra 5 1/2 hjälper hästen att hitta avstånd.
Är hästen trygg ute är ju det naturligaste att skutta över nått dike och nån liten stock ibland.
Ta hjälp av en instruktör om du känner dig osäker.
Lycka till

Ja inga avancerade övningar förrän hästen hoppar säkert vid löshoppning tycker jag. Därefter enkla hinder med markbom, ev galoppbom före för att komma rätt in. Så skulle jag göra iaf.

han hoppar säkert vid löshoppning.
Ska testa med kryss så får vi se.
Vilken höjd ska man börja med?
50 cm?

Ja det blir nog helt ok. Så det blir ett litet språng, men utan att det gör något om hästen inte kommer perfekt på hindret. Ha markbom under. Höjden är i vissa fall enklare för hästen att avgöra med ett rakt hinder med markbom än ett kryss verkar det som, men ett kryss är ifs oftast lättare att komma mitt på. Gör det som känns bäst och ha helst hjälp av någon som är erfaren av att hoppa in unghästar om du inte gjort det själv förut.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 178
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 629
Senast: ako
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård