inhägna balkong

MinIan

Trådstartare
jag har en katt som verkligen tänker hoppa ifrån min balkong, och jag bor ju ganska högt upp, han kommer garanterat inte klara fallet.. men samtidigt vill jag ju kunna släppa ut dom på balkongen när det är soligt å fint..
har ni några tips på hur man kan göra en inhägnad av balkongen? bilder uppskattas om ni har.

Sv: inhägna balkong

Hönsnät och reglar är väl enklast. Bygg som en ram av reglar och fäst i balkongräcket och sätt hönsnät mellan, d kan du skjuta upp med häftpistol.

mm.. min kille sa hönsnät han med, men är inte hönsnät sånt här som går sönder lätt, eller så var det nått annat jag såg förut..

Hönsnät går inte sönder. Det finns även nått som kallas svetsnät som jag personligen tycker är snyggare och inte lika flexibelt och svårarbetat som hönsnät.

Nummer 1 är dock att höra med husägaren om det är okej att näta in balkongen, det är tyvärr ingen rättighet man har.

Så här gjorde jag med min balkong, det är ramar av 4x4 tryckimpregnerat virke samt svetsnät.

balkong2.jpg

balkong3.jpg

Jag har satt en regeln längs väggen för stadga.

Så här har jag satt ihop ramarna, det går förstås att gör på olika sätt.
balkong5.jpg

Allt detta står löst på balkongen, jag har inte fäst det någonstans, dvs inga skador på huset.

Ett tips är att sätta nätet på utsidan av ramen, det blir vassa kanter när man klipper till nätet.

Hur man sen inreder är ju en smaksak. Jag satte upp lampor för att få lite mys, man kan fästa hyllor här och där i ramarna så katterna kan komma upp lite.
balkonglys2.jpg

Senast ändrad:

Mycket fint. :bow:
Hade tänkt göra något liknande, så alltid bra med tips.

Jag har gjort en ram i trä runt eftersom jag bor i hyreslägenhet och det är inte så populärt att man spikar direkt i balkongräcket... Sen har jag klätt ramen med kycklingnät och "surrat fast" det i bjälken längst upp. Vet inte om det syns så bra men här är en bild:

Klistrar in mitt svar från en annan tråd:

Här kommer lite bilder på min innätning. Jag lyckades göra den helt själv. Materialet är energiskog (fick ta lite från bondegrannen ute i stugan :bow: , går bra med vilket trä som helst, bambustavar eller nåt) och grönplastat kycklingnät. Summan blev ca 200 kr för hela balkongen. Energiskogslanorna kapade jag så de räckte från golvet o ca 50 cm till. Sen satte jag in dem i räcket ovanför, de ihåliga "stolpen" som är på räckena, man ser på bilderna hur jag menar. Fäste sedan nätet med solbeständiga stripes(bundtband) och nöp av. Började nerifrån o gick upp. Fick stå på stol sista biten. Men bra blev det, o detta gjorde jag 04. Det var helt ok med fastighetsägaren, eftersom det inte är en fast installation. Jag har inte borrat eller skruvat någonstans. Nätet tar man lätt bort genom att klippa av alla stripes o montera ner det bara.
Här är tre bilder på det:

Balkong1
Balkong2
Balkong3

Jag använde minknät till min balkong. Det har fyrkantiga små rutor, är hållbarare ock inte lika "vasst" som hönsnät. Betalade runt 250 kr för 2st rullar á 10 m på ÖoB (Har en lång balkong). Fäste den ena längden i taket med buntband, den andra längden i balkongräcket med buntband och satte sedan ihop dem genom att tvinna ståltråd mellan. Har tyvärr inte hunnit ta några bilder ännu.

jag hade en katt som hoppade från min balkong(3:e våning).. jag letade gärnet o kunde inte fatta var katten va!?... sen när jag gick ut för o slänga sopor var den ute...:eek:

dom är inte kloka ibland dom små liven... men den klarade sej galant... dom kanske har 9 liv ändå..:rofl:

Ja, förutom alla dom tusentals som varje sommar får åka in till veterinären med benbrott eller trasigt bäcken efter att ha ramlat ner från balkongen.

Katter ska inte vara ute på en onätad balkong utan uppsikt, så enkelt är det.

KL
Jag har också funderat på att inhägna balkongen, tycker att kisse ska få vara ute.. men jag vet inte hur eftersom vi bor på översta våningen, alltså inget tak över! och sen så är det typ sluttande snedtak i plåt och sen går balkongsidorna ut från det typ. Jag kan inte ens ha mina fönster öppna för kattskrället är o springer på taket då! Har köpt myggnät som vi ska sätta in så fort det vill blåsa lite mindre, då kan man iaf vädra..

jag har galler, typ grönt kompostgaller på rulle, eller nät kanske man ska säga..så jag skulle kunna göra nått med det. bara det att han vi bor hos tycker att det är fult med inhängnad balkong!

passar på att fråga om det är någon som har ute-burar till sina innekatter och som isf vill bidra med lite tips?

Vill gärna ha katterna ute på landet, men de skulle bli slaktade i småbitar av områdets tuffa vildkatter. Har jag dem i en hyfsat stor ute-bur så kan jag iaf ha uppsikt över dem (och eventuella hotande vildkatter).

Det är nog relativt enkelt att bygga en radtgård till katterna! Bygg med rejäla reglar och bygg ramar så som missfideli gjort sin balkong. Näta in och lägg tak ;)
Man kan ju göra lyxversioner också, det finns nog ågon tråd här på katt om du söker.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 585
Senast: cirkus
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 542
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 317
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 208
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama