Inget vatten i hagen

Magiana

Trådstartare
Om inlägget ligger fel så får moderator flytta den.

Hos en hästägare i närheten av där jag bor har jag aldrig sett något vatten i hagarna, varken på vintern eller nu på sommaren. Det är flera olika hagar.

Hästarna är för övrigt välskötta.

Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det. Personen i fråga har definitivt större erfarenhet och kunskap av hästar än jag, men det här med vattnet bekymrar mig. Nu går ju dessutom hästarna ute dygnet runt. Får de verkligen i sig tillräckligt med vatten från gräset?

Jag vill definitivt inte vara osmidig här, så hur gör jag?
 
Det finns inget krav på att hästar ska fri tillgång på vatten. Det enda krav som finns är att dom ska dricka sig otörstiga två gånger per dygn. Så det behöver inte vara fel för att du inte ser vattenbaljor i hagarna.
Sedan är det många som har vattenkopp även i hagen och den sitter inte alltid så man ser den om man inte är nära. Så de kan ha fri tillgång på vatten året runt utan att man ser baljor eller hinkar.
 
Det går vägar förbi hagarna så att jag kan gå nära, men ser ju inte hur det ser ut runt om i alla hagarna. Jag har hittills inte sett några vattenkoppar där det känns mest logiskt att de skulle sitta, men jag kan ju ha missat dem ändå. En del hagar är inte så stora, så jag tycker att jag borde sett om det finns vattenkoppar.
 
Som sagt det räcker att de får vatten två gånger per dygn enligt gällande lagstiftning. Även om det är minimum och det är klart bättre att de har fri tillgång. Men det kan ju vara så att hästarna har fri tillgång på vatten i stallet och om de är inne på natten så kan det räcka.

Annars så får du väl fråga hästägaren hur han med vatten. Man kan fråga snällt och få svar från "källan" innan man vet om det är problem eller inte.
 
De är inte inne på natten nu.

Jag kan förstås fråga, men vet inte riktigt hur jag ska ställa frågan.
 
Du kan ju alltid hitta på att du har problem med din häst som "alltid välter ut vattenbaljor" eller "skadar sig på dom" och undrar hur den hästägaren löst vattenproblemet eftersom du inte ser några lösa baljor ute ;)
 
Nu har jag ingen egen häst men frågan går kanske att göra om. Eller så lägger jag mig inte i alls.
 
Fråga hur hästarna får sitt vatten, eftersom du inte sett några baljor. Förhoppningsvis och troligtvis får du en rimlig förklaring hur de sköter vattnet.

Gå inte och snoka runt och försök ta reda på hur det ligger till på andra sätt.
Anmäl inte till LST som en del gör, trots att de inte vet något om djurhållning.

Skulle sedan svaret vara goddag yxskaft och man misstänker att djuren far illa - kan man anmäla.

Hellre tio frågor för mycket än en anmälan som tar tid för LST att utreda, vilket går utöver den riktiga tillsynen. Faktiskt ett ganska omfattande problem.
 
Jag har numera hittat baljor i 2 av 3 hagar. Dessa har inte varit där jag förväntat mig att de ska vara och tidigare har de nog dolts av högt gräs. Den tredje hagen kan jag inte se i sin helhet då det bitvis är högt gräs där. Övriga hagar ligger en bit bort från vägarna jag passerar så dem kan jag knappt se alls.

Så det är jag som varit ute och cyklat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
830
Hästvård Hej! Jag bor i en villa på landet. Ungefär 100 meter från mitt hus går tre mustanger i en väldigt stor hage. Dock har denna hage på...
2
Svar
32
· Visningar
3 818
Utrustning Jag har ca 20-30 meter mellan vattenutkastaren på huset och hästarnas vattentunna i stallet (beroende på om man räknar där slangen...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 394
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp