Inget salt?

Chili

Trådstartare
Jag kom nyligen i kontakt med åsikten att hästar absolut inte ska ges något salt. Ingen saltsten alltså. Men får en häst verkligen i sig tillräckligt med natrium via sitt foder? Även på sommaren när de svettas mer?

Åsikten kommer från en 'fodervetare'. Tyvärr har jag bara fått höra det i andra hand så vet inte exakt varför man inte skulle ge hästar salt. Däremot vet jag att folk följer detta råd ganska slaviskt...

Sv: Inget salt?

Nej de får inte i sig tillräckligt via fodret om de tränas hårt. Hästar på underhåll kan klara sig med saltet som finns i mineralfoder och liknande men det får man räkna på när man gör sin foderstat.

Däremot skulle det kunna vara så att "fodervetaren" inte rekommenderade att man skulle ha saltsten utan tillsätta löst salt i fodret. Folk har missförstått saker förr :grin:
Hårt arbetande hästar har svårt att tillgodose sitt saltbehov genom saltsten så vill man ha koll på hur mycket de får i sig är det bättre med löst salt.

Ok. När kan man anse att de behöver mer salt då? Menar du hårt som travhästar eller hårt som i att hästen svettas mycket fast den hobbyrids? Fast jag är säker på att personen menade att man inte ska ge hästar salt, alls.

Jag tänker t.ex. på min nordsvensk som svettas väldigt mycket mer än de andra hästarna i stallet. Han mumsar gärna massor på saltstenen, medan mitt fullblod inte svettas lika mycket och inte äter lika mycket på stenen. Som du säger tror jag att endast hårt arbetande (t.ex. travhästar) inte själva äter tillräckligt om de bara har saltsten.

Det låter mkt konstigt. Alla hästar behöver salt. Antingen i form av saltsten eller löst salt i fodret (löst är bättre om hästen "äter" sin saltsten för fort). Undantaget är unga föl som absolut inte ska ha tillgång till saltsten eftersom de ofta tuggar för mkt på den och får kraftig diarré.

Hästar som svettas mkt behöver mer salt. Som jag fattat det är det mängden svett som räknas, inte om hästen egentligen är högpresterande eller inte. Svettas den mkt, förlorar den elektrolyter och vätska så därför behöver den salt och vatten! Alla hästar med saltsten ska ha fri tillgång på vatten, eftersom ju mer salt de äter desto mer vill de dricka. Hästar som svettas mkt men dricker för dåligt kan man erbjuda fysiologisk saltlösning (salt blandat i vatten) för att de ska få i sig tillräckligt.

Hästens svett innehåller 9g NaCl per liter. Det är svettförlusten man får gå efter när man behöver tillsätta salt. Fast man får även tänka på att en häst som svettas effektivt blir inte blöt av svetten. Den avdunstar direkt från huden.
// Linda

Är det vad som händer till exempel min häst, att det hinner avdunsta från kroppen där det inte ligger något emot (träns, tyglar, schabrak och sadel osv). Jag blir alltid lika förvånad över hur han kan komma hem från ett hårt pass utan att vara det minsta svettig..

Fast olika individer svettas olika mycket, kanske din häst inte producerar lika mycket svett som "normalhästen"?

Jag tror helt enkelt man får gå på hur blöt/svettig blir just min häst. Sen om den har bra eller dålig kondis det hör liksom inte hit. För det är saltförlusten som man är intresserad av.

Fast om man ska gå efter det så förlorar inte min häst någon större mängd salt efter 1h trav/galoppintervaller i 20 plus. Visst att det är en arab med tunn päls, tunn hud men det är ändå förvånande att han inte svettas då han inte är i någon toppkondition eller liknande som kan förklara det. Jag har aldrig varit med om en häst som "inte svettats" och därav frågan om att svettas effektivt.

Det är tydligt att han förlorar salt för han står som klistrad vid sin slicksten de dagar som han gått hårdare pass = han får lite salt i maten när han gått hårdare.

Senast ändrad:

Tvärtom så behöver hästar mer salt än man tror, dvs det räcker inte med att ha en saltsten i boxen/hagen utan man bör ge dem i fodret så att de verkligen får i sig det.

Min häst svettas inte heller mycket. Och han är rejält grov med en massa extrakilon dessutom. Efter 2 timmars hård träning finns det på sin höjd lite fukt under sadeljorden. Mycket märkligt tycker jag. Han slukar dessutom saltsten i stora mängder ( biter stora bitar och knaprar i sig).

Om de slukar salt så måste de ju bli av med salt, men hur? Hade jag inte läst om att tillsätta salt i mitt foderstatsprogram så hade jag helt glömt bort att ge salt i maten till denna hästen, jag fixade bara ner salt till stallet pga kallblodet som svettas som en tok.

typ av arbete: 30 min trav
svettförlust(liter): 5 liter
saltgiva (gram): 45 gram

Så även om det ser ut som min häst har svettats max en liter så får han salt för 5 liter och det är då han inte slänger i sig saltstenen längre.

Förlorar en häst verkligen 5 liter i form av svett när den travas i 30 minuter? Jag har inte läst på om hur mycket hästar egentligen svettas då jag aldrig haft en häst i hård träning (som för tävling, inte som trav/galopp menar jag då).

Det är inte så konstigt att en arab inte blir så blöt i pälsen kan jag tycka. De ska ju ha väldigt effektiv värmeavdunstning för att inte bli överhettade, därav tunn hud och ytliga blodkärl. Så har jag fått lära mig. Min nordsvensk är ju snarare tvärtom, inga ytliga blodkärl what so ever och antagligen mycket tjockare hud (och mer underhudsfett). Dessutom tätare päls, även på sommaren.

Kanske läge att även tillsätta salt när det gäller honom? Minst två gånger per vecka går han dressyr eller tömkörning på 30-60 min varav större delen av passet är i trav/galopp. Resten av dagarna skrittas han i skogen för tillfället, när vi hittat en sadel kommer han gå mycket mer. Vi har precis börjat komma igång med träningen, förr har han inte gått särskilt hårt så tanken har aldrig slagit mig.

Det är det som slog mig, att svetten inte gör min häst blöt utan att det avdunstar direkt och det är därför han "inte svettas". Eller svettas effektivt. Jag tycker också att 5 liter låter mycket men om jag kollar på grannens häst efter 30 min trav så är hela hästen blöt av svett..

Hästar som svettas regelbundet bör erbjudas mer än bara en saltsten. [...] Saltet kan ges i fodret men tas snabbast upp om det löses i vatten (max 9g/liter) och dricks av hästen.
taget från http://hippocampus.slu.se/

Salt i vattnet låter ju bra på vintern, då borde vattnet inte frysa lika snabbt :idea: Fast man vill ju ge rent vatten också, utan salt. Hm.

Det är ingen fara att ge lite för mycket salt för det kompenserar hästen med vätska, däremot är det svårare när hästen får i sig för lite salt för då är det lätt att de blir uttorkade. Jag ger mina löst salt i foderstaten när de är igång "på riktigt" annars har de en saltsten i hagen. Jag tycker det att de borde känna hur saltsuget är själva.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 350
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 383
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10