Inget reservdäck?

:DJag är väl också en gammal dinosaurie, för jag föredrar ett hederligt reservhjul...

Och nåt skumt blir det med placeringen av smileyn. Alltid från denna dator...

Mmmmm...... det roliga i samanhanget är ju att det finns ju plats för ett fullstort lik förbaskat..... köper jag en bil å den har ett nödhjul eller inget alls så är tipset från coachen att besöka en skrot å köpa ETT st likadant däck som bilen har orginal...... ett nödreservhjul är inte kul att ha tex om du har en hästkärra efter bilen en söndag kväll med 25 mil kvar hem.. men men.. det är ju bara mina 5 cents tankar ju ;)
over and out från småland

Ja, tänk om det alltid vore så enkelt som att alla punkteringar var pyspunka, som går att lappa ihop med ett reparationskit.
Tyvärr så är det inte riktigt så i verkligheten. Jag minns bara den gång jag kom ut och skulle ta bilen till stallet och någon :devil: hade stuckit en kniv genom däcksidan på ett av hjulen... :rage: :banghead: :arghh: Jag får väl vara glad att det bara var ett av mina 4 nästan nya sommardäck.

Idag hämtade jag ut min nygamla bil. Det är en årsmodell 2010 så den är i alla fall skapligt modern.

Tittade igenom den när jag kom hem och upptäcker att den inte har något reservdäck. Det finns en balja för däcket men där ligger fack för prylar.

Är det så "nuförtiden"? Att det inte finns reservdäck i bilarna? Ska man ringa på assistans när man får punktering?
Är jag en dinosaurie?

Skulle inte åka nånstans utan ett reservdäck. Vet en som fick vänta på bärgare då inte lagningskitet hjälpte. Tog väldigt lång tid.

Nya fina bilar men utan ett extra däck O_o.

Edit: nej inte bärgare men kommer inte på vad de heter!

Min 2011 har däck. Dock nöddäck.
Jag gillar inte punkteringsspray eftersom däckfirmorna inte vill laga däcken sen då. Ens om det skulle gått.

Skulle inte åka nånstans utan ett reservdäck. Vet en som fick vänta på bärgare då inte lagningskitet hjälpte. Tog väldigt lång tid.

Nya fina bilar men utan ett extra däck O_o.

Edit: nej inte bärgare men kommer inte på vad de heter!

Bärgare är väl bra om man vill ha bort bilen från vägen :)

Jag brukar lämna kvar ett sommardäck på vintern och ett vinterdäck på sommaren.

En ny bil kostar X antal hundra tusen och så får man inte ett ordentligt reservhjul. Sanslöst. Men bärgarfirmorna lär inte klaga.

Spray eller lagningssatser är nog bra om man inte kör för länge innan man upptäcker punkan. Då är punkteringvarning ett måste. På tjänstepassaten har jag det på sommaren eftersom DV var för snåla att köpa vinterfälgar med tryckmätning. På min egen Yeti sköter ABS givarna mätningen så det behövs inga speciella fälgar.
PL

När jag köpte min bil 2011 (ny) så valde jag till ett riktigt reservdäck, vilket kostade 400:- extra. Med tanke på att bilen kostade 175.000:- så tycker jag att det kunde ha ingått som standard.

Spray eller lagningssatser är nog bra om man inte kör för länge innan man upptäcker punkan. Då är punkteringvarning ett måste. På tjänstepassaten har jag det på sommaren eftersom DV var för snåla att köpa vinterfälgar med tryckmätning. På min egen Yeti sköter ABS givarna mätningen så det behövs inga speciella fälgar.
PL

Skönt att höra att fördelarna med det system jag lade 8 år av min yrkesbana på att utveckla upplevs på rätt sätt!

PL

Lite nyfiken fråga, har inte DVs bilar sådan, som mäter med ABSen? Trodde alla nya bilar hade det? För det systemet sa till på min bil i alla fall när jag hade alldeles för lågt lufttryck i ett däck.

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
27 831
Senast: ptr
·
Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
642
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 238
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar