Inget reservdäck?

tanten

Trådstartare
Idag hämtade jag ut min nygamla bil. Det är en årsmodell 2010 så den är i alla fall skapligt modern.

Tittade igenom den när jag kom hem och upptäcker att den inte har något reservdäck. Det finns en balja för däcket men där ligger fack för prylar.

Är det så "nuförtiden"? Att det inte finns reservdäck i bilarna? Ska man ringa på assistans när man får punktering?
Är jag en dinosaurie?

Om det finns en balja för däcket är det inte alls osannolikt att det låg ett däck där då bilen var ny. Köpte du den ny?

Om det finns en balja för däcket är det inte alls osannolikt att det låg ett däck där då bilen var ny. Köpte du den ny?
Nej - köpt idag och det är som sagt en -10.

De fack som ligger där är formgjutna (plast) för att passa i baljan. Med facken i får det inte plats ett däck. Så antingen däck eller fack.

Du fick inte med en lagningssats istället?
Hämtade ut min nya bil igår, en -12 och jag frågade om reservdäck men säljaren upplyste om att man slutat utrusta bilar med reservdäck nu och man får med en lagningssats istället

Ursäkta en dum fråga (jag vet vilken dörr jag ska kliva in genom, och vilket håll som är "fram" på en bil, det är typ it...:o), men vad är en lagningssats? Jag har en burk punkteringsspray i min bil, det tycker jag är himla praktiskt, men det är ju inte precis en "sats" så var är alltså det för något?

Ursäkta en dum fråga (jag vet vilken dörr jag ska kliva in genom, och vilket håll som är "fram" på en bil, det är typ it...:o), men vad är en lagningssats? Jag har en burk punkteringsspray i min bil, det tycker jag är himla praktiskt, men det är ju inte precis en "sats" så var är alltså det för något?

Jag har en sån här istället för reservdäck i min nya bil:
1716069.jpg

Med tanke på hur mitt däck gick sönder sist jag hade punktering är jag glad över reservdäck, kordsläpp. Jag har en 06 Volvo
Även mannens Volvo årsmodell 11 har reservdäck även om det inte längre är fullstora däck men kan ta mig vidare till ett bättre ställe

Har ju inte testat själv men klistrar in beskrivningen:
Reparationssatsen består av kompressor, tätningsmedelsförpackning, engångshandske, sats med adaptrar som passar för cykel, fotboll, luftmadrass osv., bruksanvisning. Bilen kan köras i upp till 80 km/h tills det går att genomföra en permanent reparation eller byte av däcket.

Har ju inte testat själv men klistrar in beskrivningen:
Reparationssatsen består av kompressor, tätningsmedelsförpackning, engångshandske, sats med adaptrar som passar för cykel, fotboll, luftmadrass osv., bruksanvisning. Bilen kan köras i upp till 80 km/h tills det går att genomföra en permanent reparation eller byte av däcket.

Hm. Tack för förklaring! Känner mig dock nöjd med punkteringssprayen ändå. :p

Hade en trist erfarenhet för två veckor sedan med tjänstebilen där ett däck fick punktering. Min fru kom hem på kvällen med bilen och jag tänkte att det där fixar jag innan jobbet imorgon emellan kaffet och tandborstningen.
Döm om min förvåning att efter ha fyllt med medlet och kopplat in kompressorn för att pumpa, tar det några sekunder och sen är all mark kring däcket fullt med vitt klet. Bärgningsbil blev lösningen och tog flera timmar innan jag kunde köra vidare. (Med hyrbil, efter däckverkstad, försäkringsbolag och hyrbilsfirma)
Nytt medel på flaska kostade 650:-. Kanske funkar nästa gång...
Hade jag inte vant mig vid förvaringsutrymmet hade jag valt ett riktigt reservhjul!

Reparationskit är ett otyg. Reservdäck slänger man ju på på 3 min oavsett vad som hänt med det gamla. Inte vill jag sitta i en dikesren i ingenstans/vid högtrafikerad väg och mecka med kompressor och klet som kanske funkar!

Hör av dig till bilfirman som du köpt bilen av, och säg att du förväntade dig att det ingick ett reservhjul i priset när man köper en bil för Xxxxx kronor, så nu vill du att de korrigerar bilen innan du blir upprörd.

Men innan dess kanske du ska läsa denna artikel:
http://www.vibilagare.se/bloggar/biltestarbloggen/reservhjul-eller-lagningssats-38147
Efter närmare studium inser jag att det ligger en lagningssats där.
Jobbigt för en gammal förändringsobenägen tant...

Reparationskit är ett otyg. Reservdäck slänger man ju på på 3 min oavsett vad som hänt med det gamla. Inte vill jag sitta i en dikesren i ingenstans/vid högtrafikerad väg och mecka med kompressor och klet som kanske funkar!

Mja, men är man ute på 100-milafärd mitt i natten och får två (eller fler) punkteringar är sprayburken himla bra! ;)

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
27 831
Senast: ptr
·
Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
642
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 238
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar