Inget från början, allt nu!

Tibra

Trådstartare
Många hästar som har förutsättningar till att bli något, det vill säga bra föräldrar, bra exitör, väl planerad avel, fina gångarter redan från första början.. ja dom hamnar ju oftast på toppen!

Men dessa islandshästar som inte är planerad till att bli något större, dom som inte har den bästa exitören, en gamal turridningshäst, en väl drabbad eksemhäst, eller en häst som inte visat en riktigt bra gångartssida. Dessa hästar som ingen tror kan bli något.

Finns dom?

Har du en sådan häst som började som inget och slutade som allt :)?

Nu menar jag ingen unghäst, dom startar ju oftast från noll.

Skriv, visa bild, dela din historia. Om nu en sådan finns ;) Och allt kan betyda vad som helst för just dig!

Sv: Inget från början, allt nu!

Nu har jag ingen islandshäst. Men jag har en sån häst som ingen trodde skulle bli nått. Han blev kanske inte en super häst men han blev nått! (La/LC)

Jag vet om en som sagan blev sann för :)

Silfurtoppur heter han...gårdsnamnet kommer jag inte ihåg just nu.

Om jag förstått det rätt så levde han hos en familj som en ganska ordinär turhäst/familjehäst men blev "upptäckt" av någon känd ryttare, tränades och visade sig ha en oerhörd kapacitet.

Han tävlade på VM när det var i Norrköping.....Jag tror de flesta känner till honom :)

frá Laekjamoti (stavning?) :D Den vita fyrgångshästen. Han vann ju till och med!

Ja där ser man! Det är inte alltid dom fina namnen hjälper.
Alltid lika roligt att höra talas om sådana här hästar som
från att inte har varit något kommer så här långt! :bow:

Fast jag har hört en lite annan version, de som ägde Silfurtoppur var en familj med väldigt fina hästar och det gick rykten på Island att Siggi (som tävlade honom på VM) betalade rejält med pengar för honom....

"Turhäst" har inte riktigt samma innebörd för alla, det finns folk som rider "på tur" med rysligt fina hästar.

Senast ändrad:

Fast jag har hört en lite annan version, de som ägde Silfurtoppur var en familj med väldigt fina hästar och det gick rykten på Island att Siggi (som tävlade honom på VM) betalade rejält med pengar för honom....

"Turhäst" har inte riktigt samma innebörd för alla, det finns folk som rider "på tur" med rysligt fina hästar.

Ja, där ser man.....
Olika rykten finns överallt :)

Nej, turhäst behöver inte betyda att det är en dålig eller ful häst.......
JAg menade mera att det inte var en häst som tävlades från början utan användes som tur- och familjehäst, därmed inte menat att det inte var en fin häst.

Jag tror nog Muninn kvalar in i den kategorin!
Träffade honom som femårig hingst, då var han klassad som farlig och omöjlig, hemskickad från en svergies bättre tränare.
När han till slut kastrerades ville inte ägarna ha honom längre, de ville ju ha ett hignstämne :grin: Jag lade ett skambud och fick köpa honom.
Nu har han gått två SM och har otaliga priser i V1 och FS1 i bagaget. Han är fortfarande lite småknäpp, men har tonat ner sig lite... Nu är han pensionerad från tävlingar, och rids mest i skogen och dressyrar lite på banan, men han får stanna hos mig livet ut! :love:

Håller med! På travbilden har han jättelååånga ben!

Hur stor är han? Han var himla fin :)

Tack :love:
Han är inte alls stor egentligen, men jag är bara 155 cm så det är nog mitt fel att han ser stor ut ;) Jag tror han är runt 137-138 :)
och så såg ju benen längre ut när magen inte hängde ner till knäna....:angel:

Det var ju en sån story i Hästfocus för nåt halvår sen.. En tjej som kom till en turridning, och fick rida en häst som ingen gillade, en ren grisepassare typ.. Men hon förll för honom, och han för henne, de tävlade väl Sm, om det var ungdosm SM kanske? Var en sån himla mysig story, var lite tårögd då jag läste den!

Absolut, en riktigt fin häst har jag ridit på tur han tävlade landsmot 2000 i B-flokk och jag red honom på tur våren 2001.:bow: Det var en rysligt fin häst det.:banana:

Åh vad fint!
Jag och Muninn har faktiskt fått vara med både i Hallands Nyheter och i radio Halland. lokalkändisar på hög nivå :p

En till sån historia har jag:D Jag extraknäckte och ledde lite turer på Island 2004 och hade bla ett gäng norska damer i några dagar. De fick rida på en kuse från Laugarvatni (namnet på hästen är borta för tillfället) som Steini Sumarlidason tog VMguld i nån passgren på året efter.
Steini jobbade då på den gården och satsade på den här hästen som tävlingshäst och vi sa till norskorna att de skulle hålla ukik på VM året efter (halvt på skoj...) och minsann där var han!

När det gäller Silfurtoppur kan man nu enkelt kolla på WF och se att han var tävlad innan Siggi köpte honom, kul att tävlingsresultat börat komma in!.

Ja visst är det! Och att man ser direkt om avkommorna har införda tävlingsresultat.

NU KL
Vi hade ett sto (nu avlivad), vars tidigare ägare köpte henne från en av Sveriges då mest framstående islandshästryttare. Hon köptes jättebilligt, då säljaren menade att hon var tregångare plus att hon var otroligt lat. Nya ägaren (vår vän) tränade henne och under två första åren tog hon ingen tölt och gick knappt fram, men ägaren tränade flitigt och fick till slut fram henne ordentligt. Hon tävlades sedan av en islänning i isländska landslaget och blev som bäst placerad i a-final V1 på NM. Hon visades även senare med bla 8,5 för tölt och vilja.

Var det kanske Stallmagasinet? Linda Tommelstad och Flotti. Tävlat VM?

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 463
Senast: Ceta
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 194
Senast: gullviva
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar