Inget är som väntans tider.... Med kompikationer i släptåg

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Girasol
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 865

Girasol

Trådstartare
Vårt ena sto kastade förra året i feb/marsskiftet, hon var beräknad till 14 maj. Gissa om vi haft hjärtat på fel ställe då hon i februari i år plötsligt börjar blöda!!! :eek: Nu snackar vi inte en liiiten enstaka. Utan hon har haft som en ganska normal mens. Vissa dagar nästan inget och andra desto mer.

Har t o m hänt att jag kommit ut i hagen och sett henne blodig på utsidan av ett bakben och trott att nu har hon skadat sig. Näe, men det har runnit på ganska mycket.

Så det är inte utan viss oro som vi följer henne och hoppas att hon inte kastar i år också.

Hon har behandlats med antibiotika och antiinflammatoriskt i förebyggande, då misstanke fanns att hon kanske stod med infektion i livmodern. (baktprov inför semin förra året var ua.) Dessutom har hon precis som går att läsa i annan tråd, svullnat groteskt mycket i bakbenen och varit riktigt dålig.

Vi har varit förberedda på att kanske få en tidig fölning -om hon nu skulle klara att gå tiden någorlunda. Döm om min förvåning. Hon är beräknad till den 20/4 och som hon ser ut nu så kommer hon minst gå tiden ut, men gissar att hon går över.

-Någon annan som råkat på fenomen med kraftiga blödningar?
De veterinärer vi varit i kontakt med kliar sig i huvudet. Kanske Kerstin Darebius gissning på ett ytligt åderbråck i livmodern som brustit är närmast sanningen?

Gira :banana:

Sv: Inget är som väntans tider.... Med kompikationer i släptåg

Jag gissar på att det kommer från en blodåder i slidan.

Efter koll så hittas inget i vagina... tyvärr

/G

Hoppas för er skull att ni slipper missöden i år också. Spontant så är låter det som åderbrock som brustit. Kanske är det lite längre in så du inte kan se det.

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
2 004
  • Låst
Hästvård Hästen har haft klippkort på klinik i flera år. "Alla" (inkl jag) har varit överens om att ursprungsproblemet är vänster bak, men det...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
10 555
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka