Ingen omhoppnign för häst från 100

rubytoo

Trådstartare
Ingen omhoppnign för häst från 100 och ner

Ja vad tycker ni om det??

Personligen tycker jag att det är helt makalöst fel och detta kommer nog att få fler att försöka gå upp som inte klarar av det eller så slutar en hel del att tävla helt enkelt.

Det finns ju en enorm mängd ryttare som bara vill rida dessa klasser av flera olika anledningar

Jag undrar faktiskt vad man tänker på när man gör så här??

Avd B går ju alltid att rida för de som inte vill rida omhoppning.

Tror tyvärr att detta kommer att döda lokala tävlingar helt nu..

Senast ändrad:
Sv: Ingen omhoppnign för häst från 100

Det kommer alltså först vara omhoppning i 110 cm?
Bara CR i 90 & 100 cm?

Tycker du har formulerat rubriken lite konstigt ;)

Det kommer alltså först vara omhoppning i 110 cm?
Bara CR i 90 & 100 cm?

Tycker du har formulerat rubriken lite konstigt ;)

Ja jag såg det :o

Ja det andra stämmer det komemr alltså inte förekomma omhoppningar förens i 110

Vilket innebär att det både blir billigare och lättare att hålla sig på klubbnivå när man bara rider dom höjderna... Enormt tråkigt tycker jag och kan inte se någon mening med det?

Sv: Ingen omhoppnign för häst från 100 och ner

De är alltså nya Tr ändringar from 2009?
Jag hade ingen aning om detta men tycker inte att de spelar så stor roll.
Man skulle kunna se de som att man tar bort bredden av sporten men samtidigt kanske man främjar ridningen .. jag vet faktiskt inte.
Sen kan de vara så som du säger, många lägger av helt eller går upp i 110 för tidigt.

Om de nu ska vara CR av 90 o 1 så hoppas jag att startavg sänks.

Vad tråkigt om det ska bli så! :( Varför?

Jag själv rider/tävlar egentligen i western men har hopptävlat en sommar för skojs skull i 90 och 1 m. Det har varit super kul och allra roligast när man kommer till omhoppning :) Jag tycker fortfarande att både 90 och 1 m är skiiiithög å läskigt så det kommer ta tid innan jag är färdig för 110. Trist :(

Sv: Ingen omhoppnign för häst från 100 och ner

De är alltså nya Tr ändringar from 2009?
Jag hade ingen aning om detta men tycker inte att de spelar så stor roll.
Man skulle kunna se de som att man tar bort bredden av sporten men samtidigt kanske man främjar ridningen .. jag vet faktiskt inte.
Sen kan de vara så som du säger, många lägger av helt eller går upp i 110 för tidigt.

Om de nu ska vara CR av 90 o 1 så hoppas jag att startavg sänks.

För att hålla kostnaden nere och inte få "överklass sport" stämpel så måste bredden finnas.

Man dödar sporten på detta sätt.

Jag tycker det är fel

Jag måste ärligt säga att texten i just det mom 352 är fruktansvärt luddigt.

A:0 /FEI 238.2.1/ innebär att ryttare med lika antal felpoäng skiljs genom tiden i grundhoppningen. Är även tiderna lika förklaras ryttarna likaplacerade. För häst får inte metod A:0 förekomma i 1,00 hoppning och lägre, för ponny får den inte förekomma i Lätt C; kat. D 0,90 m, kat. C 0,80 m, kat. B 0,70 m, kat. A 0,60 m och lägre. Gäller ej vid hoppning i två faser, där bed A:0 är tillåtet i båda faserna i alla klasser.

Jag personligen tolkar det som att man fortfarande får ha "Två faser A0/A0" även i dom lägre klasserna?

va:o oj jag som älskar omhoppning o min häst klarar inte av 110 eller jo kanske i framtiden men inte just nu:grin:

Nu ser jag att i mom 380 står att endast A CL eller A/A får användas

Vid tävling i lägre centimetershoppningar gäller antalet hinder som i 0,90 hoppning.
I klass 0,90 och lägre ska bedömningen vara A, clear round eller bed A/A i hoppning i två faser.

Då motsäger ju sig mom 352 och 380 varandra

Nu har jag mailat SvRF och frågat vem man kontaktar för att få klarhet i hur dom tänkt sig

Vid tävling i lägre centimetershoppningar gäller antalet hinder som i 0,90 hoppning.
I klass 0,90 och lägre ska bedömningen vara A, clear round eller bed A/A i hoppning i två faser.

Fast då är det ju alltså "omhoppning" i 1,00m hoppningar. Eftersom detta gällde 0,90 och lägre. Idag har flertalet tävlingar redan clear round på den lättaste och jag kan väl hålla med om att "omhoppning"/tidshoppning i det allra lägsta inte är speciellt främjande för god ridning.

I 352 handlar det om att bedömningen A:0 (en grundomgång där tiden avgör) inte är tillåten förren i klasser 1,10 och högre. Och det har det mig veterligen varit ett bra tag redan.

Men de sista orden i mom 352 säger ju emot det senare stycket. Så man(läs: ridsportförbundet) bör tar bort "alla klasser". Dubbla budskap som vanligt i TR :grin:

Känns skönt just nu att vi inte ska ha någon lokaltävling på den nivån förrns i höst, då har kanske alla frågetecken hunnit rätas ut :angel:

A:0 /FEI 238.2.1/ innebär att ryttare med lika antal felpoäng skiljs genom tiden i grundhoppningen. Är även tiderna lika förklaras ryttarna likaplacerade. För häst får inte metod A:0 förekomma i 1,00 hoppning och lägre, för ponny får den inte förekomma i Lätt C; kat. D 0,90 m, kat. C 0,80 m, kat. B 0,70 m, kat. A 0,60 m och lägre. Gäller ej vid hoppning i två faser, där bed A:0 är tillåtet i båda faserna i alla klasser.

Jag personligen tolkar det som att man fortfarande får ha "Två faser A0/A0" även i dom lägre klasserna?

Man får inte ha bed A:0 (alltså bara en omgång, som går på tid) i klasser under 110, men två faser A:0/A:0 är fortfarande tillåtet.

Alla klasser lägre än 100 måste vara bed A eller CR. 100 och uppåt får dömas på andra sätt, tex två faser A:0/A:0

Så himla luddigt tycker jag inte att det är!

Senast ändrad:

KL

Jag är rätt så säker på att det fortfarande kommer att vara tillåtet med bed A:0/A:0 i 100 och uppåt. 0.90 och lägre ingen omhoppning, 110 och högre är även A:0 (ren tidshoppning) tillåtet. Så har jag tolkat det i alla fall. Så vi kan fräsa vidare i 100 helt enkelt :-)

Men då är det ju inte tillåtet med bed två faser AO/AO i ALLA klasser

Då blir det luddigt i mitt tycke när det står en sak i ett moment och en annan i ett annat moment.

Men då är det ju inte tillåtet med bed två faser AO/AO i ALLA klasser

Då blir det luddigt i mitt tycke när det står en sak i ett moment och en annan i ett annat moment.

Jag hittar inte den formen i nya TR antagligen läser jag fel eller så har de missat.

Jag har gjort samma tolkning som du. Att det fortfarande är OK att ha bedömningen A:0 två faser. Men inte en bed. A:0

Som jag tolkar det oerhört röriga TR ändringarna är att man i 90 cm inte får ha något annat än bedömning A eller bed A/A men dom har infört en ny klass: 95 cm där man får ha bed A:0/A:0, kanske den klassen i många fall kommer att ersätta 90 cm isf. även i 100cm får man ha A:0/A:0 från 110 är även bed A:0 tillåtet...

Liknande trådar

Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 053
Senast: Bison
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att folk i min närhet alltid ska tycka till om val jag gör. Jag vet att de flesta är rädda och därav kan ju detta vara av...
2
Svar
33
· Visningar
2 430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka