Sv: Ingen mera ridning?
Förlåt TS för mer trådkapning...
Tack för tips, har googlat och det ser onekligen ut som en djup sadel. Ska försöka testa en live också. Problemet är ju att de måste passa hästuslingarna också men man kan ju alltid hoppas.
Sen angående det här med att bli behandlad som idiot alternativt litet barn bara för att man sitter i stol så är det ju tyvärr så att det finns gott om fördomar därute. Tack och lov finns det ju en hel massa smarta människor som begriper att det inte är så att intelligensen sitter i gångförmågan också.
Som gammal räv som skröppel (suttit i elrulle en bra bit över 20 år vid det här laget) måste jag bara säga att man vänjer sig till viss del. Och då menar jag inte att man ska vänja sig på ett sätt som gör att man har överseende med att folk beter sig som svin mot en utan att man lär sig att inte ta åt sig så mycket och att välja sina strider.
Somliga är som sagt helt förvissade om att intelligensen sitter i gångförmågan och dem är det svår att övertyga men man kan ju i alla fall se till att få tala i egen sak. En sak man kan göra är att "fostra" sina assistenter till att helt enkelt antingen helt ignorera när de blir tilltalade i ens ställe – gärna förtydliga genom att vända ryggen till, eller att be dem att alltid säga, det vet inte jag, det får du fråga Spunkgrodan om. Förr eller senare brukar även trögfattade personer fatta.
Jag och en assistent som hade tröttnat riktigt på att folk inte kunde tilltala mig utan skulle vända sig till assistenten hade långt gående planer på att "ge igen lite". Detta var när jag var sådär 20 år, nu kan jag tycka att det är en kul idé men orkar inte lägga ner den tiden och energin för den behöver jag till andra saker.
Vi skulle gå ut på stan, in i butiker osv och när det oundvikliga inträffade att hon blev tillfrågad vad jag skulle ha så skulle hon se lite allmänt oförstående ut varpå jag skulle säga –det är ingen idé att du frågar henne för hon förstår inte så bra, vad var det du undrade? Eller något i den stilen... Bara för att liksom slänga tillbaks lite av deras egna fördomar i anskitet på dem.
Detta kanske inte hjälper dig i din situation men bara att tänka ut små planer fick mig att bli på lite bättre humör när jag tyckte att det var som jobbigast. Fast min erfarenhet är ändå att det är bättre generellt nu än då, i och med assistansreformen så har ändå medvetandet ökat. Men visst finns det fortfarandde kvar, alldeles för mycket.
Känner tyvärr också igen det där med att andra ska "hjälpa en" med ens djur, både hund och häst men aldrig att jag har råkat ut för att någon har bytt foderstat, man kan ju tycka att de borde fatta att det kan vara direkt farligt både för människa och häst
Blev väldigt långt det här, gick visst igång på ämnet så här på nattkröken.