Ingen mera ridning?

Sv: Ingen mera ridning?

Tack! :laugh:

Jag såg att du fått göra MRT, vad bra! Skönt att de inte hittade något på MRT'n! Men samtidigt kanske lite frustrerande? Det är jobbigt att inte veta vad som är fel. Jag hoppas att läkarna hittar orsaken till dina ryggproblem och jag hoppas att du blir frisk snart!

Mvh Jordgubba :laugh:

Det är skönt samtidigt som det är frustrerande. Nu har jag även fått remiss till sjukgymnast, så vi får se hur det går med det. Jag hoppas på det bästa i alla fall! :)

Håll mig gärna uppdaterad (via pm om du vill) hur det går för dig och dina hästar. :D

Det som till en början kan vara nedslående är att man inte har några fel, men känner sig inte frisk, pigg eller glad.
Att vara fri från sjukdomar betyder inte automatiskt en god hälsa.
Att hitta hälsa är mycket vårt eget ansvar, inte läkarens. Dom kan bara hjälpa oss till en viss del.
Rehabilitering är något som pågår livet ut, precis som utveckling och hälsa.
Vill du ha tips på hur du ska bli piggare och gladare, så får du gärna höra av dig.

:) :)

Du har helt rätt i det du säger, det är mycket upp till oss att bli bra, eller hur man nu ska säga. Jag är 100% övertygad om att vill man inte må bra, mår man inte heller bra. (Om ni förstår hur jag menar?)

Alla tips på hur jag (och andra i liknande situationer) kan bli piggare och gladare är varmt välkomna! :bow:

När man rider tar man upp all rörelse direkt med bäckenet och sittbenen, vilka är i direktanslutning till ryggraden och man kan få ordentliga skador på en redan försvagad ryggrad!! När man går och springer så tar stötar upp i knän och höftleder. Om man får ont av att sitta så ska man inte sätta sig i en sadel!!!

TILL TS: Om du har problem att sitta, fundera på om det går bra att sitta på toa, då belastar man inte genom sittbenen utan trycket blir på ett annat sätt. Om det känns bättre: rulla en handduk eller liknande och lägg som en toa ring när du sitter i soffan eller vid matbordet. Jag skulle rekommendera dig att undvika att sitta och försöka att ligga på rygg med benen i 90 graders vinkel både i höft och knä, även en liten kudde under rumpan när man ligger på rygg sträcker och avlastar en komprimerad rygg!!

Var försiktig, ha hopp och träna och rör dig så mycket det går utan att få ont!!! Det går ofta att komma tillbaka, men det tar tid!
Kontakta även en bra sjukgymnast, massör eller någon annan som du får förteoende för och arbeta fram ett träningsprogam till just dig! Nöj dig inte med ett papper med lite övningar och en stund på en värmekudde, du ska känna dig sedd och ditt problem och du är unika!

Tack för dina tips och för förklaringen kring varför det gör ont att rida (kan tänka mig att många inte visste detta sedan innan) :bow:

Jag har inte jätteont när jag sitter, det är mest det att mina ben domnar bort om jag sitter för länge i samma position. Rör jag lite på benen hela tiden domnar de inte lika fort/lätt, men det bästa är att helt enkelt gå upp och röra lite på mig ibland. :)

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, jag har nu fått remiss till en sjukgymnast (som enligt rykten ska vara väldigt bra) ska tänka på vad du sa ang att hon ska se mig som en individ och inte bara ge mig ett papper med övningar/rörelser. :) Tack!

Låt det läka och bli bra.
Och när du är så frisk du kan bli, kolla med många läkare om ''ridförbudet'' (om det blir ett sådant).
Jag har hört en hel del historier om folk som fått ridförbud av skador, sen har de pratat med någon annan läkare (oftast av en slump) som blivit väldigt förvånad och sagt ''det är klart att du kan rida, det är ju läkt för länge sedan!''
Vissa, läkare som andra, ser ridning som något livsfarligt och onödigt, och verkar inte riktigt förstå hur viktigt det är för oss, att det är mer än nån liten hobby. De vill gärna få oss att sluta, i all välmening, och vilket sätt är bättre än att säga ''du kan inte pga den här skadan''? :3

Risken finns naturligtvis att det inte går, men rådfråga fler än en.

(läste bara första inlägget)

Ja om du rider barbacka eller med väldigt långa stigläder. Rider man med relativt korta läder tar man upp stötarna med knä och höftleder-precis som när man går.

Dessutom kan man dämpa med att använda gelpadd som många redan skrivit i tråden.

Förutom detta så dämpar ju även hästens kropp rörelsen så rider man i rytm med hästens egna rörelser torde problemet du nämner vara mindre.

Min rygg har alltid blivit bättre av ridning. ( Har bla en framåt förskjuten kota i ländryggen). De perioder jag rider mycket har jag nästan aldrig ens en ömhet i ryggen. Rider jag litet eller inget alls blir jag sämre.

Men som sagt skadans art påverkar självklart exakt vad som är tillrådligt att göra.

/KT

Stämmer detta? :confused:

Jag har tidigare hört att all ridning (förutom om man verkligen anpassar den till sig själv, dvs med gelepadd, en häst vars gångarter är väldigt mjuka/försiktiga osv) skulle vara dålig för min skada..och hittills är det vad jag upplevt också. Då jag ridit mer än 20 min domnar mina ben bort (oavsett längden på lädrena), jag har konstant ont i ryggen och ilningar i ryggraden. :S

Hur som helst, ska diskutera detta mer med såväl läkare som sjukgymnast! :)

Låt det läka och bli bra.
Och när du är så frisk du kan bli, kolla med många läkare om ''ridförbudet'' (om det blir ett sådant).
Jag har hört en hel del historier om folk som fått ridförbud av skador, sen har de pratat med någon annan läkare (oftast av en slump) som blivit väldigt förvånad och sagt ''det är klart att du kan rida, det är ju läkt för länge sedan!''
Vissa, läkare som andra, ser ridning som något livsfarligt och onödigt, och verkar inte riktigt förstå hur viktigt det är för oss, att det är mer än nån liten hobby. De vill gärna få oss att sluta, i all välmening, och vilket sätt är bättre än att säga ''du kan inte pga den här skadan''? :3

Risken finns naturligtvis att det inte går, men rådfråga fler än en.

(läste bara första inlägget)

Tack för rådet om att kolla med fler läkare. Dock tror jag på det min läkare säger då hon berättat att hon red som ung och saknade det (tror därmed inte att hon skulle vilja få mig att sluta rida "bara för att") Men skulle det vara så att hon, även efter att jag gått på sjukgymnastik, ger mig ridförbud ska jag nog kolla upp det med en till läkare. :)

man måste ju skilja på rygg problem o ryggproblem.

jag har ju tex en skada i ryggmärgen, dvs nerverna är kaputt.
vissa delar av min kropp känner ju inte, du kan stå rätt fint på mina fötter det känns inte, min ena fot kan jag ha dubbelvilt typ utan att märka det. men för den skull betyder det ju inte att jag inte behöver vara rädd om ryggen, och vissa delar är så skadade att minsta ryck känns ordentligt.

Jag har hållt på i 28 år med häst innan min skada o tränat7tävlat på rätt hyfsad nivå. och den absoluta grundplåten för att jag ens ska kunna sitta på en häst handlar om hästens egen balans, hästens grundgångarter. hästens förmåga att svinga sina ryggmuskler.
tack o lov var jag dressyrnörd, så det var ju inte så svårt att hålla sig till att hitta en dressyrhäst som hade dessa kriterier.

Jag kan rida min egen häst i alla gångarter, men jag skulle aldrig våga sitta på nån av mina hästbekantas hästar. deras rörelsemönster är fel. stöter de mej i ryggen så är det klippt.

om jag nu lägger vilken sadel som helst på den jätteanpassade hästen kommer det funka ??

nix, min närhet är enormt trött på mej o mina sadelprovarraider..
Min maxbudget för sadel överskred jag med 5.000:- vilket kändes som en fis i rymden när min häst blev skrämd idag, jag hade aldrig klarat o sitta kvar i en annan sadel o tro mej jag har provat.
jag måste ha mjuk fjädring i sadeln, samt gigantiska knästöd för annars sitter jag inte kvar.

jag har provat sadlar sedan jag köpte Grodan så jag e yr i bollen, vissa har jag gråtit o fördubblat mina morfindoser på kvällarna, anklagat min härliga häst för att vara en stötig kamel, och det finns sadlar jag inte velat gå ur sadeln och endast kännt den vanliga jag har jobbat verken.

nu har jag turen att kunna en liten del om anatomi både på häst o människa, vilket hjälpt mej enormt.
men jag tror att man måste kunna sin skada, vad förvärrar vad förbättrar. då först kan man komma tillrätta med om hur man ska fortsätta med sitt hästliv

pengar måste man tydligen ha har jag lärt mej, men även vänner som orkar stötta när man själv vacklar eller tappar självförtroendet
men är det värt det?? jag kan säga att alla som mött mej innan o efter jag skaffat häst börjat gråta när de sett mina framsteg. framsteg som enligt min doktor som ändå tror på mej sagt var omöjliga...

Problem går att lösa, men de är inte enkla alla gånger, ibland förlorar man, jag tävlade hund på elitnivå innan, det gör jg inte längre, det slaget förlorade jag, mina grenar är för krävande för en rullstol..
Bor du i stockholm så är du välkommen att komma ut till Grodan o mej så får du gärna prova min supermjuka häst med en sadel som balanserar en fet hösäck

Grodis

Jag måste säga att jag tycker allt du skriver är läsvärt och verkligen får mig att tänka till. Starkt av dig att kämpa på hela tiden! Jag blir verkligen inspirerad av dig, för kan du rida, som har värre skador än mina är, borde jag också kunna det såsmåningom!

Jag bor i Västerås, men har bott i Sthlm tills för ett år sedan, är där och hälsar på väldigt ofta. :) När jag får rida igen kanske jag kan komma ut och hälsa på er, det skulle verkligen vara kul! :)

klart du får hälsa på!

glöm inte i allt mitt starka att det har tagit mej mer än 2 år efter olyckan. man måste läka ut den akuta skadan först, vilket kan ta tid. hade jag frågat om ridning första halvåret hade doktorn smällt av :eek:

Jag har kämpat länge för att ens klara sitta i en specialanpassad rullstol, så nån superwoman e jag inte.

anledningen att jag skriver alla dessa inlägg till dej är för att jag hoppas att du ska slippa hamna i hopplösheten som jag levde i i mer än ett år, det enda jag gjorde var o tuggade, för det var den enda känsla kroppen kände förutom smärta. jissa om jag får betala för det nu, jag e inte mullig jag är väldigt fet! och det var i samband med att vi måste hitta en moion som funkar som vi började tänka på ridningen. för jag kan lixom inte göra så mycket annat.

Snälla låt dej bara inte pressas öer din förmåga, mina såkallade vänner pressademej stenhårt att komma tillbaka i hunderiet o komplikationerna jag fick förvärrade min skada ordentligt, o jag tog bara mer o mer medicin, tills kroppen inte orkade längre.

jag är några vänner fattigare, men ett liv rikare...
låt det ta tid, läk kroppen, använd tiden konstruktivt!

ta hand om dej för du har bara en av dej
Grodis

Jag är medveten om att det kommer ta tid, tyvärr är jag en väldigt otålig person som helst skulle hoppa upp på hästryggen redan idag. Men någon håller mig tillbaka denna gång, kanske är det sunt förnuft ;)

Du är en superwoman i mina ögon! Att du orkar kämpa på hela tiden är visst starkt, oavsett hur lång tid det tagit för dig att ta dig dit. Sådetså!

Jag känner igen mig i det här med vänner som pressar. De säger inte rakt ut "börja rid NU!" men varje gång de säger saker som "det kan väl inte skada att skritta med ut en sväng?" eller "gör det verkligen ont att mocka?" så känns det som att de pressar mig oerhört mycket. Även om det förmodligen bara är oskyldiga frågor..

Du får ta hand om dig också och fortsätta kämpa på!!

jag har börjat rida med kortare läder sedan jag fick min skada. har även köpt mig ett par sprenger bow balance, som sviktar och har stora fotplattor.
jag kan nu ridträna travare i fullt ös (står upp hela tiden då), men jag kan inte rida ett vanligt dressyrpass med trav och galopp. men det går bättre och bättre, och jag har inte bråttom.

Härligt att det går framåt för dig! Hoppas det fortsätter så :)

Vart kan man hitta sprenger bow balance?

Ja, det skadar ju inte att höra sig för :)
Lycka till.

Liten trådkapning, ber om ursäkt för den...

om jag nu lägger vilken sadel som helst på den jätteanpassade hästen kommer det funka ??

nix, min närhet är enormt trött på mej o mina sadelprovarraider..
Min maxbudget för sadel överskred jag med 5.000:- vilket kändes som en fis i rymden när min häst blev skrämd idag, jag hade aldrig klarat o sitta kvar i en annan sadel o tro mej jag har provat.

Hej, efter att ha läst ditt inlägg om bl a sadel så blev jag så himla nyfiken. Jag har själv fullt sjå att försöka hitta en sadel jag både får lov att tävla i (dressyr för ryttare med funktionshinder) och som jag känner mig någorlunda säker i.

Jag har länge inte kunnat sitta i någon typ av engelska sadlar utan varit hänvisad till att rida barbacka med typ fårskinn o d eller i westernsadel. Tyvärr får jag ju inte tävla i min underbart sköna, trygga bomlösa westernsadel som både hästen och jag gillar :cry: så jag måste lösa det på annat sätt. Började då leta efter alternativ och tack vare ny medicin kan jag nu sitta i vissa dressyrsadlar men jag känner mig inte ett dugg säker i en. Avslutade dessutom höstens tävlingssäsong med en ofrivillig avsittning mitt i ett dressyrprogram med ett bra tag utan ridning som följd. Hade jag haft min sadel hade jag inte druttat av för ett litet side step men på en liten skinnlapp till dressyrsadel var det inte mycket jag kunde göra åt saken. Kan inte heller använda stigbyglar vilket inte gör att jag sitter stadigare precis.

Vart vill jag då komma med mitt långa inlägg? Jo, jag är väldigt nyfiken på vad för sadel du hittat som du är så nöjd med? Nu har jag visserligen inte ryggproblem utan helt kassa leder p g a RA men även om orsaken inte är den samma så kan ju lösningen vara en likadan sadel om man har tur :)
Om det är otillåtet att skriva här får du jättegärna skicka ett pm.

Tack på förhand
frökenSmilla

Till TS, hoppas att det löser sig för din del och att du både får svar på vad som är "trasigt" och att du kan hitta tillbaka till din ridning. Själv hade jag ett långt uppehåll (flera år) när jag var som sämst efter att jag fått min reumatism men är nu igång igen sedan minst lika många år :-) Jag rider inte på samma villkor nu som innan jag blev dålig men på många sätt är ridningen bättre nu. Så även om man tvingas hitta nya former behöver det inte bli sämre och för min del är det också så att hästeriet utan tvekan är min bästa sjukgymnastik.
Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

halloj fröken Smilla

jag behöver delvis hjälp med mycket stöd i ryggen så jag rätar på mej, dels att komma djupt på hästen, men framför allt behöver jag stoppas från att falla ur sadeln. sadeln jag tillslut valde blev en jaguar deepseat i buffelskinn. jag vet äckligt dyr, men i går hade jag åkt till sjukhus direkt utan den sadeln, för min annars tänkande snälla gentleman blev skiträdd o skenade. tack vare sadel o halsring satt jag kvar, hamnade lite på sidan men inte mera.

jag har avverkat 3 hästbutikers sadelsortiment, men haft svårt att hitta något som passade. Globus crincle ca 12.000 passade bäst för ryggen o balansen, men i går hade jag inte suttit kvar i den kan jag säga.

sedan övergick jag till sadelmagasinet, de säljer både nya o begagnade sadlar, där fick jag verkligen möjlighet att prova sadlarna ordentligt, för man får ha dem hemma i flera dagar, och 2 åt gången, samt att Ann som har butiken verkligen engagerar sig. jag har provat både nytt o begagnat därifrån och min sadel är köpt från henne.

Som gammal tränare så säger jag alltid att sadeln kan hjälpa eller stjälpa din ridning. men har du extra behov så är det exta viktigt att hitta en sadel som är framför allt säker men även funktionell.

Turligt nog trivs min häst bäst i denna sadeln oxå, men det beror ju på att jag är balanserad, vi provade en i veckan som han raglade i och jag vart livrädd. jag hade inget stöd någonstans, och det var en lika dyr sadel, så jag tror att man måste blunda för priserna o bara lyssna på fysiken.

Roligt att höra om flera som kämpar på,, själv känner jag mej som ett ufo bland alla andra ibland, de flesta ser en ju inte som någon som är stark o kämpar på. många stall har väldigt låg tolerans för en handikappad ryttare, och andra i ridhuset tycker oftast det är hemskt att deras hästar måste stå ut med att ridas bredvid en parkerad elrulle. och hur ett fetto som jag tillåts rida huvaligen.

jag har tom varit med om att man har försökt göra det jobbigt för då kanske jag lämnat ridhuset....
så denna positiva tråden har varit som balsam i själen TACK!!

Kanske kan vi med särskilda behov tipsa varandra om saker som förenklar, för det är en djungel där ute. jag fick genom arbets terapin hjälp att tita på en sadel för funktions hindrade, som med vacum suger fast en i sadeln. öhhh nja den hindrade mer än den hjälpte och den tränade en ju inte heller, den vara bara till för att man inte skulle ramla av. vi är för få med handikapp som rider för att arbetsterapeuterna ska kunna förstå o driva frågan vidare innom landstinget, så vi får slå våra egna kloka huvuden i hop. kasta ideer mellan oss..

kanske vi kan hjälpas åt att bli starkare, vare sig vi har ett ben som krånglar, taskiga ryggar eller rullar...Hästar o ridning är det bästa som finnes!!!

Grodis som önskar dej lycka till i sadel jakten!

i nästan varje hästsportbutik. dom kostar en slant, men det är det garanterat värt!

Folk är verkligen helt otroliga! Varför hjälpa, när man stjälpa?? Nej, folk är för djävliga! Jag skulle bli överlycklig om jag såg någon komma in i en el rulle och ta sig upp på sin häst! Snacka om att man då har tillit och kommunikation med sin häst!
Ni är välkomna när som helst i mitt stall. Tyvärr har jag varken bana eller ridhus. Vilket jag har en känsla av att man är i behov av i de flesta fall... Men om jag hade så vore ni välkomna imorgon!

//
En som är medveten om att det kan vara min tur när som helst!

åååhhh tack snälla, vet du vad de orden värmde.

i första stallet jag stod, berättade stallägaren, " för mej e det ok, men du ska veta att alla andra är emot att det är en handikappad i stallet" den var rolig, iofs behövde hon inte berätta det märktes, efter 1 vecka flyttade jag snabbt.

i andra stallet så SA alla att det var ok, men en del ink stallägaren behandlade mej som mindre intelligent, pga rullen. man bestäde över min häst, hur kul var det o sitta på en häst som plötsligt fått 4 kg krafft, mot vanliga 1 kg?? tjo vad det var livat! nää jag orkar inte ens skriva..De var snälla som lät mej stå där. och de var sååååå hjälpsamma, så jag skulle vara evinnerligen tacksam.

idag står jag i ett stall där enda gången man talar om mej som handikappad är hur man ska hjälpa mej att nå, eller få tillträde. händer tyvärr inte så ofta, folk ser inte personen mej för rullstolen.

men börjar vänja mej. om jag är o handlar tilltalar folk bara mina assistenter, ska jag köpa kulglass, säger ofta försäljarna förtroligt, hon ska väl bara he en kula vanilj det är väl bäst blir det inte så kladdigt. eller när jag hämtade pengar på kassa service o tanten frågade om jag verkligen hade en legitimation, ett litet plastkort med ett fotografi på just mej!!

så varför skulle hästfolk vara annorlunda. som handikappad har man tyvärr inte samma rättigheter, gamla tanter ska klappa en på huvet, folk får stirra ohämmat, komentera ens väl tilltagna former. o går man in i en hästsports affär, ja då är man riktigt pinsam. och man får skämta höglutt om hängmattehästar.

och så skriver du att jag e välkommen, och att du förstår hur mycket jag o Grodis litar på varandra.
vet du jag tror ingen någonsin som inte umgås med mej, gjort mej så glad! tack jag lever på det länge!

mmm man vet inte när o vad som sker, en sådan olycka som min händer bara andra, och den tog mindre än nån sekund o helt oväntat.
Grodis, varm i hjärtat o gråter floder

åååhhh tack snälla, vet du vad de orden värmde.

i första stallet jag stod, berättade stallägaren, " för mej e det ok, men du ska veta att alla andra är emot att det är en handikappad i stallet" den var rolig, iofs behövde hon inte berätta det märktes, efter 1 vecka flyttade jag snabbt.

i andra stallet så SA alla att det var ok, men en del ink stallägaren behandlade mej som mindre intelligent, pga rullen. man bestäde över min häst, hur kul var det o sitta på en häst som plötsligt fått 4 kg krafft, mot vanliga 1 kg?? tjo vad det var livat! nää jag orkar inte ens skriva..De var snälla som lät mej stå där. och de var sååååå hjälpsamma, så jag skulle vara evinnerligen tacksam.

idag står jag i ett stall där enda gången man talar om mej som handikappad är hur man ska hjälpa mej att nå, eller få tillträde. händer tyvärr inte så ofta, folk ser inte personen mej för rullstolen.

men börjar vänja mej. om jag är o handlar tilltalar folk bara mina assistenter, ska jag köpa kulglass, säger ofta försäljarna förtroligt, hon ska väl bara he en kula vanilj det är väl bäst blir det inte så kladdigt. eller när jag hämtade pengar på kassa service o tanten frågade om jag verkligen hade en legitimation, ett litet plastkort med ett fotografi på just mej!!

så varför skulle hästfolk vara annorlunda. som handikappad har man tyvärr inte samma rättigheter, gamla tanter ska klappa en på huvet, folk får stirra ohämmat, komentera ens väl tilltagna former. o går man in i en hästsports affär, ja då är man riktigt pinsam. och man får skämta höglutt om hängmattehästar.

och så skriver du att jag e välkommen, och att du förstår hur mycket jag o Grodis litar på varandra.
vet du jag tror ingen någonsin som inte umgås med mej, gjort mej så glad! tack jag lever på det länge!

mmm man vet inte när o vad som sker, en sådan olycka som min händer bara andra, och den tog mindre än nån sekund o helt oväntat.
Grodis, varm i hjärtat o gråter floder

:eek: :eek: :eek: :eek:

Är folk verkligen så elaka? Det är så man bara vill skrika rakt ut. :mad:

Jag tycker du verkar vara en otrolig människa som orkar fortsätta och har tagit dig tillbaka till hästeriet. :bow: :bow:

Nu blev ju nästan jag alldeles gråtmild...

Skulle folk i mitt stall behandla någon annan i stallet på det vis du berättar skulle fler än en få sin stallplats uppsagd.... Har man inte respekt för en person för att hon sitter i rulle så har man ingen respekt för andra människors tillkortakommanden heller! Och så vitt jag vet har jag inte träffat en enda perfekt människa hittills! Och respektlösa människor vill inte jag ha i mitt stall!

Stå på dig, det finns folk som ser dig som en människa, men jag tror att pga att dom ser dig som en människa så ser kanske inte du dom. Eftersom dom helt enkelt inte stirrar utan fortsätter med sitt! Och inte skulle lägga sig i ditt innan dom märker att du behöver hjälp. Precis som med vilken människa som helst!

Jag hoppas iallafall att det är fler än jag som reagerar så, eller jag vet att det finns fler!

Kram kram

Nu blev ju nästan jag alldeles gråtmild...

Skulle folk i mitt stall behandla någon annan i stallet på det vis du berättar skulle fler än en få sin stallplats uppsagd.... Har man inte respekt för en person för att hon sitter i rulle så har man ingen respekt för andra människors tillkortakommanden heller! Och så vitt jag vet har jag inte träffat en enda perfekt människa hittills! Och respektlösa människor vill inte jag ha i mitt stall!

Stå på dig, det finns folk som ser dig som en människa, men jag tror att pga att dom ser dig som en människa så ser kanske inte du dom. Eftersom dom helt enkelt inte stirrar utan fortsätter med sitt! Och inte skulle lägga sig i ditt innan dom märker att du behöver hjälp. Precis som med vilken människa som helst!

Jag hoppas iallafall att det är fler än jag som reagerar så, eller jag vet att det finns fler!

Kram kram

:bow: :bow:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 017
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: bellala
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans ridlektion blev ytterligare en timme på roligaste Ägrim! :heart Fast jämfört med förra veckan var han på lite sämre humör och...
Svar
0
· Visningar
299
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama