ingen men en wellington greenline?

sommarminne

Trådstartare
har sökt på nätet och här på buke men hittar inte alls mycke information om denna sadel. tycker den va väldigt trevlig att sitta i och hästen vekade gilla den myke mer än den jag har med men jag skulle veta vad de är för kvalite på sadeln? bra andrahandsvärde? vad ligger den i nypris?
om de är någon som har en wellington får ni gärna skriva era erfarenheter om sadeln!

Sv: ingen men en wellington greenline?

det är bra sadlar, engelsk märke som säljs under namnet windsor i norge och danmark. testa att googla det istället så kanske du får mer träffar?

elite är den vanligaste modellen, greenline är djupare och passar en lite ädlare typ av häst. här står det lite mer om dom kanske: lowenborg.no

har sökt på nätet och här på buke men hittar inte alls mycke information om denna sadel. tycker den va väldigt trevlig att sitta i och hästen vekade gilla den myke mer än den jag har med men jag skulle veta vad de är för kvalite på sadeln? bra andrahandsvärde? vad ligger den i nypris?
om de är någon som har en wellington får ni gärna skriva era erfarenheter om sadeln!

Hade en Wellington Greenline för ett antal år sedan men fick jätteont i höfterna av den! Den är väldigt djup i sätet och fixerar din sits mycket effektivt men gör också att din flexibilitet i sadeln minskar. Tyckte att det var svårt att flytta skänkeln om än aldrig så litet. Hästen råkade än värre ut och fick ont i ryggen vilket jag tolkade pga att jag blev sittandes på en punkt och inte kunde röra mig i sadeln. Jag var inte ensam om det här. Sadeln var lite inne här i våra krokar just då och vi som red i den sålde den ganska snart.....
Kvaliten är nog helt ok, men andrahandsvärdet undrar jag om det är så värst!

nu hittade jag lite mer om sadel så tack för tipset. men vad passar den för ryggar? jag hade en begagnad hemma på prov nu och den va för vid men har kom igång med ryggen mycke bättre än leonardon men hur är dom jämförelsevis? om det blir en sådan så är de aktuellt med en helt ny men de går inte ändra bomvidd på va? har även kollat på knigts iris som ser kanontrevlig ut men jag har inte provridit den än

detv lät ju inte så bra! jag kände mig dock inte speciellt låst av sadeln när jag testade den hemma. känner nog mig mer låst i leonardon tycker jag.
jag får testa lite till tror jag;)

Wellington har en svängd bom. Om Leonardon verkligen passar din hästs rygglinje så bör en Wellington göra det med. Men de är ju ganska smala i bomvidden så det är lite av en bragd av dig att hitta en som är för vid? Måste ju vara en 5:a isåfall? Akta dig för att lura dig själv o köpa en för smal sadel om din häst är lite insjunken vid sidan om manken pga tidigare för smal sadel.

Har kompisar som haft Greenline o som faktiskt sa samma som stod här ovan. De kände sig helt låsta o hästen fick ont i ryggen. Har själv haft en Elite, som är den vanligaste sorten, o älskade den högt! Jättefina engelska sadlar med riktig träbom, ullstoppning o bra läder. Tycker de har mycket gott andrahandsvärde men troligtvis mer för en Elite än en Greenline.

tillägger att den är inte svängd på samma sätt som leonardon, wellington har mer en jämn böj hela vägen och det har inte leonardon. den passar en rygg med hög manke och lite sluttande rygg. den har sin "knäck" eller hur man nu ska säga det längre fram, inte på mitten. (leonardon alltså)

jag har bara provat greenline, men den är väldigt djup så kanske dom som suttit fast har haft för liten sitsstl?

jag ska in på sadelprovning vecka 31 om hästen är fräsch då. han va halt idag:cry: vill bara va lite påläst innan

Jag har en sådan sadel. Jag älskar den och den är jätte skön! :love:
Den ligger bar på det flesta hästar. Min familj har haft den i ca 10 år. Och dne är som ny fortfarande. Inga trasiga sömmar ingenting.
Enda som är problem dte är att jag ramlar framåt med dét har ju med mej att göra.
Mamma köpte den till hennes häst för 14 000. En ny nu ligger väll runt 16 000. Men dte är super kvalité på den.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 409
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Gammal användare men skriver under annat nick. Jag ska på möte i nästa vecka i min kommun för att diskutera att läggas in på...
Svar
13
· Visningar
2 462
Senast: Keb71
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 578
Senast: Fibusen
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 627
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈