Ingen kontroll!!

D

Diler

Hej min halvblods kille blir jätte pigg när man rider ut..
I skritten och traven går det jätte bra, men sen när jag väl ska fatta galopp, då bara studdsar han & galopperar såfort han bara kan, det känns omöjligt att få honom att galoppera långsamt & de gör mig väldigt frustrerad! :(
Han kan även bli såhär i paddocken..
Allt går super UTOM galoppen, detta är jätte jobbigt! :(
Då blir det automatiskt att mina händer åker upp och jag drar honom i munnen för han bara springer fortare & fortare! :(

Snälla hjälp!!

Kram en förtvivlad Linda :confused:

Sv: Ingen kontroll!!

Jag vet inte riktigt problemet men vill bara komma med en tanke. Kan det vara så att han känner av din rädsla? Alltså att han känner att du blir rädd pga hans galopp och utnyttjar det? Det kan ju vara ett sätt för honom att slippa ifrån arbetet. Jag vet inte om det är så men det är bara en tanke.

Det är mycket möjligt...
Men jag brukar koppla bort det och lixsom slappna av innan och tänka att de kommer gå lugnt, men han bara rejsar :(

Har du provat att ha en väldigt, väldigt, väldigt kort lugn trav innan fattningen? Eller att fatta från skritt? Jag provade det då hästen "rusade" i galopp. Det funkade för mig i alla fall, men det har du säkert redan provat hehe.. Ett litet tips bara :)

Træna mer dressyr.
Jag har en stressad svårkontrolerad hæst och har lært mig ett knep.
Ifall min hæst stressar ivæg tar jag ett ordentligt tygeltag nedåt samtidigt som jag "driver in henne i tyglarna" och återfår då kontrollen och kan bromsa upp genom halvhalter.
Man kan børja øva på detta i skritt och øka farten suksesivt.

Har liknande problem, dessutom är min kille laddad som sjutton efter galoppen. Vad som hjälpt mig lite är att släppa lite mer på tyglarna och rida mer med sitsen i galoppen. Supersvårt då jag HATAR snabb galopp och har extremt kontrollbehov. Men resultatet blir en lite lugnare galopp iallafall för oss. :)

Eftersom han även blir så i padocken så skulle jag nog råda dig att börja träna där och avdramatisera galoppen. Låt gärna ngn orädd och lugn person rida din häst så ni inte fastnar i en ond cirkel och hästen kan få uppfatta sig som duktig och att galoppen är en trevlig gångart.

Fatta bara galopp när hästen är avspänd, mjuk och vill lyssna, nu i början kan du träna på bara lugna fattningar om hästen kan från skritt och beröm försöket, det kanske inte blir galopp första gången men ett försök, beröm försöket, "fatta ny" låt hästen få galoppera några steg och bryt sedan av, gärna med rösten så att ni inte fastnar i en dragkamp. Drar hästen iväg låt den galoppera på en volt så du inte fastnar i ett dragande...var noga att ge efter när du förhåller...

Träna ute tillsvidare läng och korta traven, avbrott mellan gångarter skritt och trav utan hand, korta trav utan hand osv, så du vet att du får stopp på din häst utan handen. I normala fall åtminstone....

Då blir det automatiskt att mina händer åker upp och jag drar honom i munnen för han bara springer fortare & fortare! :(

Problemet kan mycket väl vara detta.
Som alla vet är hästar fyktdjur och flyr även ifrån smärta och har det hänt att han har fått ont när han galopperar så tar han det säkra före det osäkra och försöker fly från det som komma kan och det har blivit en ond cirkel.

Kram

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 765
Senast: banani
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka