Ingen efterbörd ute vad gör jag ???

gylle

Trådstartare
Fölningen precis avslutad (efter rejäl dragkamp) och där är ingen efterbörd som hänger ut på stoet fölis vita hinna låg han på för övrigt är där någon enstaka vit hinna som hänger ut dock inte tillräckligt mkt för att få tag. Min vet svarar inte.

Sv: Ingen efterbörd ute vad gör jag ???

Grattis till fölet!
Du får absolut inte dra i det som hänger ut ur stoet. Du kan då dra sönder henne. Kanske hon redan krystat ut hinnorna? Det brukar dom göra efter en viss tid (timmar).Har du inte fått tag på veterinären så ring igen, nu på morgonen är det nog inga problem. Lycka till med allt, vi får väl se en liten bild i föltråden sen?

Mia

Om inte stoet släppt efterbörden inom 1-4 timmar, kontakta en veterinär. De kan lägga in en slags tvål som gör att allt rinner ut. Om du inte ringer efter en veterinär rätt omgående så kan stoet få svåra komplikationer. Så, mitt tips är att du ska ringa veterinären.

Om "hela härligheten" hänger ut ur stoet, dra inte i den men knyt gärna upp den i svansen så hänger den inte och väger en massa. Den släpper då lättare.

Det finns medicin som sätter igång värkarna igen. Men den kanske har kommit nu.

Grattis till föl!

Hur har det gått?
Hoppas väl...

Grattis till fölet!

Haha ser att inlägget var minst sagt rörigt formulerat, jag va helt väck det var en tuff fölning så hjärnan var rätt död efteråt.
Kan ju förklara vad jag menade lite tydligare även om problemet löste sig för 2 timmar sedan när efterbörden släppte hel och fin.
Det som hände var alltså att när vi äntligen lyckats få ut honom så fick jag fokusera helt på att rensa luftvägar och få igång honom, hade därför inte en tanke på att kolla så att hinnorna låg fria och när stoet reste sig så låg fölis på alltihop varpå dessa gick av vilket gjorde att kvar ur slidan på stoet fanns två mkt tunna små trådar på kanske 5 cm av de vita hinnerna och max 2 cm navelsträng. Vad jag menade med tag var allltså inte för att dra ut dem utan att det inte fanns möjlighet att fästa fast någonting i dem för att dessa inte också skulle åka in.

Grattis till fölet!
Hoppas att efterbörden redan kommit ut.
Precis som de skrev så finns det medicin att ge för att få igång värkarna igen. Annars brukar både aktivt snuttande o rörelse hjälpa livmodern att dra ihop sig=efterbörden släpper.
Sist släppte jag sonika ut Cozzan på ridbanan med fölis o hon rullade sig 5, 6 ggr i snabb följd sen kom den ut. Håll koll på temp o försök få tag i din vette igen.
Men allt det här vet du ju redan ;).
Lycka till!!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Däggdjur Läste precis att SLU vill ha allmänhetens hjälp för att få veta vad älgen äter. De har i tidigare undersökningar sett att bärris är en...
Svar
5
· Visningar
1 088
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: Viva
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
985
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka