Ingen brunst=(

marrissparris

Trådstartare
Har ett sto som inte går i brunst, vad gör man? Har kollar henne med ultraljud ett antal ggr de senaste tre veckorna men äggen som hon haft växer tydligen inte som de ska enl vet. Fick en hormonspruta för att få i gång henne men icke.. Inget hände. Just nu står hon på seminstationen för att vi hoppades få i gång henne men hon går bara där och betar grönt och bryr sig inte alls om alla brunstiga ston runt omkring henne som vi hoppades... Veterinären tyckte vi skulle låta henne vara och kolla henne under sommaren för att se om något händer= förhoppningsvis att hon hon går i brunst av sig själv. Men det måste väl finnas något mer man kan göra? Tycker det känns som man ger upp för lätt fr veterinärs sida. Hon visar normalt inte brunst, alltid lika go' under de här fyra åren jag haft henne, aldrig ett öra bakåt. Börjar känna att det börjar bli lite panik då hon aldrig haft föl och hon är nu 10 år. Tidigt på säsongen än så länge men ge mig lite tips tack=)

Sv: Ingen brunst=(

Har ni ställt henne framför hingst? De brukar ju ha en på stationen för att lura igång lite luriga ston med. Kan ju fungera...

Nej, de har ingen hingst på stationen tyvärr. Funderar i stället på att fråga om jag kan få släppa ihop henne med grannens fem ston. Riktiga "brunst-brudar" alla fem. Kissar, piper och lyfter svansarna dagarna i ända=)Går kanske att få igång henne den vägen..

Du kan prova att flusha henne. Det innebär att man ökar fodret drastiskt, särskilt proteingivan. Grönbete borde göra susen, men är betet tillräckligt kraftigt? Hon kan behöva en ordentlig energikick.

Lustigt att du skrev det. Vi satt precis och tittade i en veterinärbok och där rekommenderade de att flusha ston som hade dålig/ingen brunst. Hon har ju bra proteinvärde i höt men får alltid ett par dl soja för att hålla hullet. Vi fodrade"upp" henne nu inför en ev betäckning men det var genom att hon fick mer hö, inte mer kraftfoder. Hon får nu 1 kg betfor, 2 dl soja,kokt linfrö, hö med bra värden och knappt 1 kg krafft groov om dagen. Hur mycket mer törs man ge henne tror du och vad ska jag flusha upp henne med? Havre är uteslutet om jag ska kunna rida henne=)Ska tillägga att hon går på grönt här hemma normalt men det är inte det bästa och kraftigaste betet direkt...Hon är en hannoveranare m 50% fullblod i om det har någon betydelse ang fodret... Känns lite tråkigt att veterinär redan "ger upp" då vi hittills har lagt ut ett antal tusen på vet och stationskostnad + att vi har henne på station nu och att vi betalt drygt en tusing på bokningsavgift på hingst.

Det är faktiskt inte så mycket man kan göra.
Man kan testa att ge en spruta till, men för det mesta så hjälper de inte, om inte stoet är igång för övrigt.

Fast jag tycker det är knepigt att man har seminstation utan att ha tillgång till en teaserhingst.

Ja, jag vet många ston som aldrig skulle visa brunst om de inte fick se/höra/lukta en hingst ett par veckor innan betäckning.

TS! Åk till en station där hon kan vara nära en hingst ett tag så kommer det nog en rejäl brunst som hon dessutom tar sig på!

Ja, jag vet många ston som aldrig skulle visa brunst om de inte fick se/höra/lukta en hingst ett par veckor innan betäckning.

TS! Åk till en station där hon kan vara nära en hingst ett tag så kommer det nog en rejäl brunst som hon dessutom tar sig på!

Jag håller bara med här helt enkelt, det brukar göra susen med en hingst!

Det är faktiskt inte så mycket man kan göra.
Man kan testa att ge en spruta till, men för det mesta så hjälper de inte, om inte stoet är igång för övrigt.

Fast jag tycker det är knepigt att man har seminstation utan att ha tillgång till en teaserhingst.
Tyvärr, så är det inte alls ovanligt inom halvblodsaveln att man har mottagarstation men ingen hingst. Jag tycker att det är väl ändå det minsta man kan kräva av en station...

Har en bekant som har en arabhingst så då kanske vi ska åka dit och hälsa på=). Tycker oxå att på en seminstation ska man ha en hingst så åtminstone stona kan få känna lukten av en sådan... Nu kommer ju allt i små rör(semin) som tydligen inte är allt för upphetsande för stona(konstigt;)).

Jag har ett sto iväg nu som vägrat brunsta i år, precis som ditt sto. Hon är ultraljudad två gånger och hon såg helt normal ut inuti. Felet var att hon hade en gulkropp som liksom fastnat. Hon fick en spruta, men inget hände. Hon fick sin andra spruta nu för ett par dagar sedan och vi väntar nu tålmodigt på att något ska hända. Hon är prövad med hingst, men visar klara tecken för honom att hon inte är intresserad. Jag har haft henne iväg i tre veckor snart (INTE BILLIGT!) men jag vill inte ge upp för lätt med henne. Hoppas ditt (och mitt) sto tar varandra i hov och börjar brunsta lite kvickt nu! :laugh:

Det finns alltså fler som mitt sto=) Verkade inte så på veterinären på stationen. Hon tyckte ju dessutom att vi inte skulle ge en andra spruta som vi faktiskt föreslog. Hör av dig om nåt händer efter sprutanså jag vet om det finns hopp även för min dam =) Kan ju dessutom påtala detta för veterinären då. Håller tummarna!

Senast ändrad:

Ett lånesto jag har fick 4 sprutor innan hon kom i brunst, seminerad i går;)
Hörde om an annan som förra året fick 8 sprutor innan något hände...

prova släpp ihop med en "hingstig" valack brukar dra igång det.
Mitt sto som går ihop med en sådan har varit brunstig i en evighet :eek:

Ett lånesto jag har fick 4 sprutor innan hon kom i brunst, seminerad i går;)
Hörde om an annan som förra året fick 8 sprutor innan något hände...

Då gissar jag att det inte var den stora mängden sprutor som gav resultat, utan TIDEN.;)

Visst spelar tiden roll, men utan spruta hände inget alls, och i början backade hon.

Så här är schemat 6/5 kom in med 3:a, 8/5 hade backat till 2:a och sprutades, 13/5 2,5:a och ny spruta, 18/5 3:a och ny spruta, 22/5 3:a, ingen spruta, fortfarande 3:a 25/5 så hon fick en ny spruta, 27/5 en 4:a, 28/5 seminerad och väldigt öppen, så nu hoppas jag på en snabb brunst ( ska kollas i kväll). Man kan i alla fall vägen till stationen ganska bra vid det här laget...

Åker du fram och tillbaka hela tiden med stoet? Inte undrerligt att det går trögt.

Trots att du visat hela utvecklingen är jag övertygad om att sprutorna inte varit det som hjälpt igång henne.
Däremot tycker jag det verkar riskabelt att spruta på en 2,5 och sen inte kolla henne förrens efter 5 dagar.
Jag kan till och med gissa att 2,5 ägget hunnit släppa, och 3an var ett annat ägg.
Och sprutar man då, med färsk gulkropp på nån äggstock gör inte sprutan nån nytta.

Vi kör alltid stona, ca 3 mil, och det brukar aldrig vara några problem, det är första gången vi har ett sto som har svårt att komma i brunst. Nu har vi ingen stor uppfödning, kompisen och jag har "gjort" 1-2 föl där/ år sedan 2002. Någon gång har vi lämnat stoet över natten om det funnits plats, men i vanliga fall är det endast plats till långväga ston.

Jag bestämmer inte vad som görs, veterinär med många år i branschen, så jag får lita på dennes omdöme. Nu är hon i alla fall i brunst.

Hej!
Jag trycker mig in här, om det går bra....?

Mitt sto åkte till hingsten förra lördagen, 31 Maj.
Hon var i brunst 15:e Maj, så jag körde iväg henne förra helgen för att vara ute i god tid.
Hon har nu varit där i 8 dagar, och visar fortfarande ingen brunst, fast att hon blir ställd framför hingsten varje dag.
Nu ska veterinär komma ut imorgon och känna vart hon befinner sig.
Jag är dock jätteorolig!
Det är första gången för henne och hon är sju år.
Är det normalt att brunsten 'hoppar' eller 'går över' tiden?
Är det inte märkligt med tanke på att hon faktiskt är hos hingsten??

Har jag anledning att oroa mig eller är jag bara paranoid?
Någon annan som har varit med om detta?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 963
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
745
Senast: tara
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka