Ingen brunst hos hingst....

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lucia_97
  • Startdatum Startdatum
L

lucia_97

hur kan det komma sig att mitt sto brunstade så fint, riktigt och regelbundet innan vi körde henne till hingsten och nu bara vägrar att brunsta.... körde dit henne ett par dagar innan brunsten skulle komma igång för att vara på säkra sidan....trodde jag... nu har det gått mer än en vecka och hon brunstar fortfarande inte.... nu övervägs att spruta igång henne... men hur kan det bli så här?? finns det någon annan som varit med om samma sak? tilläggas bör att hon har haft flera föl tidigare. kanske behöver hon tid att acklimatisera sig i den nya miljön...berätta gärna om du varit med om liknande!!!

Sv: Ingen brunst hos hingst....

Jag har varit med om ett sto (halvblod) som inte tycke om den tilltänkta hingsten och helt eneklt vägrade brunsta framför honom. Gick jättebra med en annan hingst.
Har faktiskt varit med om att en hingst vägrat att betäcka ett brunstigt sto också. Han tyckte inte om färgen på henne tydligen.

hur kan det komma sig att mitt sto brunstade så fint, riktigt och regelbundet innan vi körde henne till hingsten och nu bara vägrar att brunsta.... körde dit henne ett par dagar innan brunsten skulle komma igång för att vara på säkra sidan....trodde jag... nu har det gått mer än en vecka och hon brunstar fortfarande inte.... nu övervägs att spruta igång henne... men hur kan det bli så här?? finns det någon annan som varit med om samma sak? tilläggas bör att hon har haft flera föl tidigare. kanske behöver hon tid att acklimatisera sig i den nya miljön...berätta gärna om du varit med om liknande!!!

Gulkropp (=corpus luteum)? Behandlas med t.ex. Dinoltyic x I (d.v.s. en spruta en dag)
Cystisk gulkropp (cystisk corpus luteum)? Behandlas med Dinoltyic x 1 x III (d.v.s. en spruta om dagen i tre dagar)
Annat?

Gör ett ul på stoet så får Du klart besked hur det står till gynekologiskt.

Vad är cystisk gulkropp??:confused:
Prosolvin upplever jag som "snällare" .inga svettningar och andra biverkningar osv. Har sett ston sprutade med det preparat du nämner och dom var det synd om!:crazy:

Vad är cystisk gulkropp??:confused:
Prosolvin upplever jag som "snällare" .inga svettningar och andra biverkningar osv. Har sett ston sprutade med det preparat du nämner och dom var det synd om!:crazy:
Gulkroppen har blivit en cysta. En ERFAREN ultraljudskunnig veterinär kan se skillnad på detta och en vanlig gulkropp.
Vet veterinärer som sagt stoet varit dräktig när det i själva verket varit en cystisk c.l.

Dinolytic är ett naturligt hormon (prostaglandin) och jag behandlar hellre med naturliga hormon än syntetiska. Har bättre erfarenhet av de naturliga än de syntetiska (bättre dräktighet bl.a. efter användning av naturliga hormon).
Visst de svettas och får rejäla körningar av Dinolytic, men de får en bra brunst på denna, som man kan betäcka på utanproblem. Har inte samma goda erfarenhet av syntetiska pg-sprutor!

mitt sto är likadan. har varit hos hingsten i fem dagar nu...... hon verkar trivas bra men ändå ingen brunst :cry:

tack mycket intressant. ska kolla med vet. intressant att höra om fler i samma situation. känns ju ganska hopplöst... stallet och människorna är trevliga så jag tror att hon trivs bra.... ja jag hoppas att hon kommer igång efter hormonbehandling. vill ju verkligen att hon ska bli dräktig igen. meningen är att detta ska bli hennes sista föl som jag ska behålla.

Har samma problem med mitt sto, fast hon har alltid haft "tysta" brunster.. (föl för 6 år sedan) har varit hos hingsten nu i 13 dagar. Hon har provats för hingsten i stallet ( när han står i box) och hon har stått inne på natten i boxen bredvid hans. I lördags trodde hingsthållarna att hon var på väg in i brunsten, de körde henne till vet. på måndag för ultraljud och för att ta bakterieprov innan betäckning. Då sa vet. att hon släppte ägget på söndagen!!!
Stoet fick en hormonspruta och vet. säger att hon ska komma i brunst igen om 6 dagar.

Jag har ingen tidigare erfarnhet av betäckningar och litar på hingsthållare och vet.
Hoppas på att mitt sto visar brunst och vill bli betäckt nästa vecka.

kan de vara så att hon inte visar något förrens hon och hingsten kan "hälsa" ordentligt utan galler och boxar? eller vill hon helt enkelt inte ?
Hingsten är bara kvar till i början på juni och det känns lite "stressigt"...
Hon har fått extra tillskott av vitaminer och mineraler i ca 2 månader för att inget ska saknas.

kan jag göra något mer?

oj såg nu att den här tråden är jätte gammal!!

I lördags trodde hingsthållarna att hon var på väg in i brunsten, de körde henne till vet. på måndag för ultraljud och för att ta bakterieprov innan betäckning. Då sa vet. att hon släppte ägget på söndagen!!!
Stoet fick en hormonspruta och vet. säger att hon ska komma i brunst igen om 6 dagar.

När stoet släppt ägget och bildat en gulkropp ska man vänta minst 5 dagar innan man kan spruta fram en ny brunst.
Det trodde jag alla veterinärer visste?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 557
Senast: Novalisa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 967
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 598
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka