Ingen besiktning - vad är worst case scenario?

Mli

Trådstartare
Jag har nu beslutat mig för att köpa en tvåårig ardennerhingst, för en väldigt billig penning = 6000kr. Jag har varit och tittat på den igår och den är finfin i formen, haltar inte, och verkar allmänt frisk. Ska kastreras snarast. Har alla papper, chippad, pass , vacc

Hjälp mig nu att brainstorma: Vad är det värsta som kan hända utan en besiktning? Bra att veta är att han är försäkrad för 15000 i ag*ia och den försäkringen tar jag över.

Detta har jag kommit på:

• Hästen blir halt, visar sig vara nåt allvarligt, måste in på klinik och hela det köret. Det täcker väl då försäkringen?

• Hästen är i så dåligt skick att jag inte kan använda den för det jag vill (lätt körning/ridning typ promenad). Säljer till nån annan som vill ha den = förlorar max 6000kr.

Det jag är rädd för är ju såklart hovbroskförbening och liknande "dolda" skador men det ser ju ändå inte en veterinär på en gårdsbesiktning.

Om man har samma försäkringsbolag som säljaren, dvs tar över hans försäkring, inte kan väl försäkringsbolaget bråka något om när en skada skulle ha uppkommit? Alltså om den har uppkommit innan jag köpte den?

Som jag ser det så är det enda jag kan förlora är inköpspriset på hästen (eller hästen såklart). Och självrisken ifall den har något som måste behandlas för något nångång. Fast i detta fallet är ju självrisken typ desamma som veterinärbesiktningskostnaden..

Men är det något ställe där man har läst om många konstiga situationer med skador och försäkringsbolag så är det ju här på Buke.
Så kom igen nu; hjälp mig att måla faan på väggen!:devil:

Sv: Ingen besiktning - vad är worst case scenario?

Det bästa är att du ringer och hör med försäkringsbolaget.Vissa kräver inte besiktning under ett visst pris men man får ändå "fullförsäkra" dem.

bra tips! ringer på en gång.

Viktigt att tänka på är att självrisken på de flesta försäkringar är en fast kostnad + 20% av hela kostnaden så det kan bli dyrt.

I detta fallet är det billigare att ta en självrisk (1 800kr) än att göra en gårdsbesiktning, närmsta veterinär skulle ta 2 000kr.. går säkert att hitta en billigare men tycker ändå knappt att det är värt det.

En vanlig gårdsbesiktning har faktiskt inte så mkt att säga, den visar mest om det finns några uppenbara/akuta fel skador på hästen. En riktigt kunning hästperson borde kunna göra en, nästan, lika god bedömning. Om du inte är det själv kan man ju be ngn annan om hjälp. Ska man ha en tillförlitlig besiktning så är det lika bra att köra till klinik och dessutom röntga, men det känns ju lite överdrivet på en så billig häst. Kostar hästen inte mer än 6000 kr och du får ta över försäkringen så är det väl inget att tveka på?

Jag är själv Equiatriker. Det jag är tveksam på på är hjärtfel och sånt annat som är svårt att upptäcka med blotta ögat på unghästar.
Har haft så mkt bekymmer med egna hästar och försäkringsbolag så jag tvekar också av den anledningen...

Har gjort samma som du funderar på att göra, och spånade också kring "det värsta som kan hända".
Fast våra hästobjekt är ganska olika, jag "visste" att denna häst kanske aldrig blir bra. Din är ju troligtvis frisk. Men om den inte är det så blir det kanske som med min.

- Inköpspriset i mitt fall var en symbolisk summa som jag lätt kan förlora.
- Hästen i mitt fall var vanvårdad och skulle aldrig gått igenom en besiktning.
- Fullförsäkrad i Agria.

Hon var i så dåligt skick att jag aldrig tvekade på att hämta henne. Men jag var medveten om att det kunde vara det mest korkade jag gjort. Eller bästa.

Bakbenen såg konstiga ut redan från början, så det kommer inte som en överraskning att något är trasigt i det området.

Det jag åker på ekonomiskt är ju självrisken samt bensinkostnad (resorna till och från kliniken).
Ev alternativbehandlingar framöver som inte täcks av försäkringen (exv laser eller kiropraktor).

Känslomässigt blir det ju bli tufft, man kastas mellan hopp och förtvivlan.
Rehabiliteringsarbetet. Mycket tid läggs på promenerande, massage och annat.

OM det slutar illa och jag får ta bort henne är jag fundersam till försäkringsvärdet hos Agria. Jag har inte berättat vad jag köpte henne för och de har inte frågat. Men jag borde ju inte få ut mer än vad jag köpte henne för egentligen. Men förhoppningsvis behöver jag inte ta den diskussionen utan allt löser sig.

Ska bli intressant att följa tråden, hoppas fler bidrar med sina historier.

Senast ändrad av en moderator:

Ring o prata med F-bolaget. Säg att du ska köpa hästen o kommer att ta över försäkringen.
(Men du ska nog inte nämna att du köper den för ett lägre värde än vad den står i hos dem. Möjligt att de då sänker liv-värdet på hästen.)
Men du kan fråga om det blir någon karenstid när du tar över, och även om det finns reservationer på hästen. Har hästen inga reservationer och den varit försäkrad från början hos F-bolaget kan jag tänka mig att det inte ska vara några problem.
Vill du sen höja liv-värdet på hästen kan man höja ett visst antal 1000-lappar om året utan vet.besiktning.

Senast ändrad:

En ung och fräsh häst skulle jag nog kunna skippa besiktning på till det priset. Och så får man stå sitt kast, egentligen är det inte väldigt mycket som kan kollas. Jag ville besiktiga tvååringen jag köpte för jag ville att någon kunnig kollade typ exteriör osv att inget såg direkt fel ut.
Men med tanke på att vet inte ens anmärkte på att det var röta runt om på alla hovarna, så kan man ju fråga sig vad de egentligen kollar på... :grin:
Skulle inte tro att försäkringsbolaget vill ha besiktning vid övertagandet heller.

Dock vill jag påpeka en viktig sak angående försäkringen.
Om du köper en häst för 6000 kr, och låter den stå försäkrad i 15000 kr och den mot förmodan skulle behövas tas bort inom en snar framtid, typ olycka, så får du bara ut 6000 kr, då det är vad du betalat.
Så, betala inte för en livförsäkring dubbelt så hög som du har användning för!

Ring o prata med F-bolaget. Säg att du ska köpa hästen o kommer att ta över försäkringen.
(Men du ska nog inte nämna att du köper den för ett lägre värde än vad den står i hos dem. Möjligt att de då sänker liv-värdet på hästen.)Men du kan fråga om det blir någon karenstid när du tar över, och även om det finns reservationer på hästen. Har hästen inga reservationer och den varit försäkrad från början hos F-bolaget kan jag tänka mig att det inte ska vara några problem.
Vill du sen höja liv-värdet på hästen kan man höja ett visst antal 1000-lappar om året utan vet.besiktning.

Inte så lämpligt att föreslå försäkringsbedrägeri kan jag tycka :mad: det är såna tilltag som gör premierna dyra för oss andra :mad:

Jag skulle inte besiktiga en sån häst.
Är du normalt hästkunnig och ser att hästen är frisk och ohalt är det väl bara att köpa.:laugh:

Dock vill jag påpeka en viktig sak angående försäkringen.
Om du köper en häst för 6000 kr, och låter den stå försäkrad i 15000 kr och den mot förmodan skulle behövas tas bort inom en snar framtid, typ olycka, så får du bara ut 6000 kr, då det är vad du betalat.
Så, betala inte för en livförsäkring dubbelt så hög som du har användning för!

En undran!! (Menar eg. inte att uppmuntra att "luras" el. så) men.....hur vet F-bolaget vad du köper hästen för??

Har aldrig behövt redovisa kvitto på någon häst jag köpt. Tror inte heller att när det gäller en så "billig" häst att de undrar. Och jag tycker att även om hon skulle betala 15.000:-, så är det billigt! Har dessutom hästen varit försäkrad hela tiden för denna summa o inte har reservationer borde inte F-bolaget undra.
Men lite försäkringsbedrägeri är det ju...det måste jag erkänna. Samtidig är kanske hästens riktiga värde högre.

Vad händer ex. om jag köper en häst för 20.000:-. Betalar kontant 10.00:- och resterande i natura...:rofl:...nej skämt å sido..med stalltjänst, el. en sak el. dylikt??

Inte så lämpligt att föreslå försäkringsbedrägeri kan jag tycka :mad: det är såna tilltag som gör premierna dyra för oss andra :mad:

Hur tycker du man gör då om man får en häst som gåva och den är värd iaf en bit över 20 tusen. Är det bedrägeri då att försäkra den för exempelvis 15 tusen kr?

Ardennern som det handlar om är ju försäkrad för 15 tkr och då är den förmodligen värd det.

På mitt bolag när jag fyllde i ansökan så behövde jag inte fylla i inköpspris utan bara vad jag ville försäkra för.
Försäkrade för 15 tkr liv + 50 tkr vetvård utan besiktning.

Vad händer ex. om jag köper en häst för 20.000:-. Betalar kontant 10.00:- och resterande i natura...:rofl:...nej skämt å sido..med stalltjänst, el. en sak el. dylikt??

Inte nog med att det i tråden uppmuntras till försäkringsbedrägeri, nu uppmuntras det även till sexhandel :eek:
:rofl: :rofl: :rofl:

Jag har nu beslutat mig för att köpa en tvåårig ardennerhingst, för en väldigt billig penning = 6000kr. Jag har varit och tittat på den igår och den är finfin i formen, haltar inte, och verkar allmänt frisk. Ska kastreras snarast. Har alla papper, chippad, pass , vacc

Hjälp mig nu att brainstorma: Vad är det värsta som kan hända utan en besiktning? Bra att veta är att han är försäkrad för 15000 i ag*ia och den försäkringen tar jag över.

Detta har jag kommit på:

• Hästen blir halt, visar sig vara nåt allvarligt, måste in på klinik och hela det köret. Det täcker väl då försäkringen?

• Hästen är i så dåligt skick att jag inte kan använda den för det jag vill (lätt körning/ridning typ promenad). Säljer till nån annan som vill ha den = förlorar max 6000kr.

Det jag är rädd för är ju såklart hovbroskförbening och liknande "dolda" skador men det ser ju ändå inte en veterinär på en gårdsbesiktning.

Om man har samma försäkringsbolag som säljaren, dvs tar över hans försäkring, inte kan väl försäkringsbolaget bråka något om när en skada skulle ha uppkommit? Alltså om den har uppkommit innan jag köpte den?

Som jag ser det så är det enda jag kan förlora är inköpspriset på hästen (eller hästen såklart). Och självrisken ifall den har något som måste behandlas för något nångång. Fast i detta fallet är ju självrisken typ desamma som veterinärbesiktningskostnaden..

Men är det något ställe där man har läst om många konstiga situationer med skador och försäkringsbolag så är det ju här på Buke.

Det värsta om kan hända är väl att du får köra hästen till slakt.

Gav mig ut på en vild hästjakt idag, som slutade i ilska. Såg annonsen i morse - 20 mil bort - ett riktigt fynd om den var frisk. Var överens med ägaren att den skulle hållas till jag fått ta mig en titt om jag gav mig av idag och köpte den. Fast pris och inget om budgivning stod i annons. Vi hade alltså ett muntligt avtal.

Kommer halvvägs, då ringer ägaren, nu var priset nästan de dubbla, för att så många var villiga att på telefon att betala mer.

Vände hem.

Min tanke om köp hade blivit av, hade varit, att den risken fick jag ta. Att det kunde sluta med slakt, men den risken var jag beredd att ta. Men inte till nära det dubbla priset. Då vill jag ha vetbesiktning och liknande.

Så är 6000 kr en summa pengar som du har råd att riskera, så go for it. Men då får du inte heller tänka att just den hästen sedan är värd operationer för 100 000 kr om den visar sig ha en allvarlig defekt. För då är det absolut inte värt att köpa utan besiktning. Så egentligen handlar det om man vågar riskera att äga en sjuk häst. Det är en känslomässig storm med sjuka hästar, oavsett vad de har kostat i inköp.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Detta har jag kommit på:

Hästen kostar alltså ungefär som en blandrasvalp...... finns det någon som är intresserad av att föda upp......helt otroligt.

Om jag hade velat ha den rasen, så hade ju jag köpt den om den för ögat såg fin ut.
Varför målar alltid alla fan på väggen når det gäller hästar.

Köp hästen och njut avl livet.

En unghäst som ej är riden brukar heller inte vara så dyr att försäkra.

Nej, som jag menar i inlägg ovan... man ska ju naturligtvis inte luras!

Men om man pratar med F-bolaget o säger att man köper hästen o vill överta försäkringen. Om de INTE frågar om priset på hästen, utan allt är OK...är det försäkringsbedrägeri?? eller?

Eller ett annat senario...Jag köper hästen (värd 15.000:-) av min man för 1:-. Vad gör man då?

Nu när jag bollat hit o dit med tankar om detta....så hade jag nog gjort som så, om de inte frågar så hade jag nog inget sagt. Men hade de frågat så hade jag nog ärligt sagt priset.
Jag har faktiskt aldrig "försäkringsbedrägeriat". Så visst är det dumt att "uppmuntra" till detta!
Samtidigt är ju tydligen F-bolagen snabba med att sätta reservationer som ägarna inte vet om. Så ibland vet jag inte vad man ska tycka om dessa F-bolag.....:crazy:
Och F-bolag är som alla andra försäljare när man köper något.....Deras "vara" är absoluta toppen :bump: när du står i valet i kvalet, men när du köpt.... o något är fel, då är man mest besvärlig o det finns massor med finstilt!!! Till deras förmån...

...Förresten, har aldrig betalt i "natura"....men kanske en idè i framtiden :idea:. Har inte tänkt på det förrän idag...undrar vad F-bolaget säger om det?? :rofl::rofl:
Fast det slog mig NU faktiskt att min nuvarande häst är betald på detta vis!!!....frukten av en tjuvbetäckning! (Fast då var det mitt sto som "ställde upp"!:p)
Och mitt F-bolag gick då med på att försäkra honom för 15.000:- i liv + dubbel vet. Trots att han var en tjuvbetäckning!!! Dvs att han inte kostat mig någonting! :bow:

(Men du ska nog inte nämna att du köper den för ett lägre värde än vad den står i hos dem. Möjligt att de då sänker liv-värdet på hästen.)
Men du kan fråga om det blir någon karenstid när du tar över, och även om det finns reservationer på hästen. Har hästen inga reservationer och den varit försäkrad från början hos F-bolaget kan jag tänka mig att det inte ska vara några problem.

Men en ung och frisk häst är väl för sjutton värd mer än 6000.-
Säg tex att jag säljer min häst till en kompis och därmed ett kompispris (för att jag vill min häst väl). Ska då kompisen inte kunna ha den försäkrad till sitt fulla värde???? Ska försäkringsbolaget profitera på att jag e bussig mot min vän :eek:.
Man får ju också betänka att om man senare vill sälja hästen alternativt köpa ny häst så måste man ju kunna göra det till samma värde. Skulle vilja se hur mkt häst hon får för 6000.- :angel:

Den hästen vi har,och har nu haft i 8 år,köpte vi utan vet.bes,endast våra ögon avgjorde det hela!
Vi hade till och med transporten med oss när vi åkte första gången och tittade på hästen(fanns anledningar),och hästen stog i den när vi åkte hem!

Och vad har vi idag för häst,8 år senare? En kanon-pålle!
Endast en skada,en vrickning nu i våras!

Så,visst kan man ha tur!

Liknande trådar

H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 377
Senast: pulkaskurk
·
Hästmänniskan Jag har en köpare på min häst, säljer inte häst så ofta, så därför har jag lite frågor. Eftersom flera har ringt och man hör historier...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: rebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama