Ingar Kamprad är död.

Mia_R

Trådstartare
IKEAs grundare har dött 91 år gammal, finns det någon som inte har något hemma som är från IKEA?

Det var rätt mycket grejor som tillverkades av slavarbetare i de forna öststaterna som kom in via IKEA..Nu kommer det in från Asien istället.

• Gilla
Reactions: ptr
Jag bara undrar - varför skulle IKEA inte fortsätta? Uppenbarligen är det en affärsidé som fungerar riktigt bra, så det verkar ju otroligt att som ska lägga om sina strategier och ändra inriktning bara sådär?

Visst är det ett otroligt bra företag med lysande affärsidé, ingen snack om saken.
Men misstänker att Invar har styrt det med järnhand under alla år. Det går ganska fort att förstöra ett företag, en ny chef som har briljanta ideér som i verkligeheten inte alls är så briljanta. Börja spara lite där, investera lite här, så blir det fel och så går det utför fort.

• Gilla
Reactions: tgd
Jag har både möbler och andra prylar. Jag tycker ofta många fnyser åt IKEA oförtjänt. De har många väldigt fint designade möbler och hans grundidé var ju att även de med mindre plånbok skulle kunna ha fina saker med genomtänkt design.

Att jag sedan inte är så förtjust i spånplattemöbler är en annan sak, det går inte att i dagens läge producera större möbler i massivt trä till ett rimligt pris. De dyrare kedjorna (typ Mio) som ska vara lite "finare" har i många fall inte högre kvalité än vad IKEA har.

Jag har en del saker men inga möbler här hemma men en del möbler har vi i huset i Bangkok och det håller på att byggas ett nytt Ikea alldeles vi vårat hus

Men vad stört!
Jag sitter nämligen på IKEA i detta nu och äter och fick se din tråd här. Hörde innan ett ädre par som pratade med en anställd och utbrast "Herregud" och "nämen oj". Så det var antagligen därför då förstår jag nu.

Jag har en del koppar från Ikea och utemöbler. Några mattor. Fyra skåp (dock begagnade men ursprungligen från Ikea) troligtvis från 80-talet, med glasdörrar.
Har ett bord från Ikea, höj och sänkbarat samt en hurts till den.
Lite juldekorationer från Ikea.
Ett litet skåp i badrummet.
Det är nog det jag har som är från Ikea.

Jag blev tagen igår när en kompis berättade vad som hänt. Var väl egentligen inte förvånade, han var ju dock 91 år, men iallafall. Det känns tråkigt. För övrigt samma dag som Astrid Lindgren gick bort för 16 år sedan.

Saker jag har från IKEA i min lägenhet;

8 x kökshyllor med konsoller
min säng
6 x små självhäftande krokar
en stor och flera små handdukar

Säkert fler saker jag inte kommer på just nu också.

//r

Var på Ikea förra veckan och shoppade till en urvalsbana åt hunden. Annars är mitt hem en salig blandning av allt möjligt men Ikea har en självklar del och förvånansvärt mycket används till djuren.

Visst är det ett otroligt bra företag med lysande affärsidé, ingen snack om saken.
Men misstänker att Invar har styrt det med järnhand under alla år. Det går ganska fort att förstöra ett företag, en ny chef som har briljanta ideér som i verkligeheten inte alls är så briljanta. Börja spara lite där, investera lite här, så blir det fel och så går det utför fort.
Det stämmer inte. IKEA ägs av en stiftelse, Kamprad själv var varken VD eller styrelseordförande, så det händer nog inget drastiskt på den fronten. :)

Liknande trådar

Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 469
Senast: skogaliten
·
Samhälle Det här har berörts i tidigare trådar, men egentligen inte fått en egen tråd. Den sill (strömming) och skarpsill som borde utnyttjas av...
Svar
11
· Visningar
962
Senast: Mia_R
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 950
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka