Ingar Kamprad är död.

Kom på att jag har x antal sådanna här:

IMG_9027.webp

Denna revolutionerade produkt som gjorde att man slapp lövkorgar och kärror :bow:

När jag köpte min egna lägenhet och la närmare en halv miljon i kontantinsats hade jag inte så mycket pengar över sen, då var IKEA rena guldgruvan. Jag tänkte först att jag skulle byta ut möblerna när jag fick råd att köpa något dyrare men nu har jag ändrat mig. Jag älskar mina IKEA-möbler! :)

Visst är det ett otroligt bra företag med lysande affärsidé, ingen snack om saken.
Men misstänker att Invar har styrt det med järnhand under alla år. Det går ganska fort att förstöra ett företag, en ny chef som har briljanta ideér som i verkligeheten inte alls är så briljanta. Börja spara lite där, investera lite här, så blir det fel och så går det utför fort.

Sedan 80-talet har han inte styrt alls. Bara som galjonsfigur internt och externt. Ikea är däremot fiffigt uppbyggt av Ingvar för att minimera riskerna för kortsiktiga idiotier.

Själv spyr jag över Ung vänsters uttalande:
"Ikeas ägare och grundare Ingvar Kamprad har dött. Han har byggt sin förmögenhet på att utnyttja människor i Sverige och andra delar av världen för att pressa löner och kostnader. Han har även skrivit bolaget i skatteparadis för att smita från skatten i Sverige. Det är tid att arbetarna får tillbaka det han stulit från dem.
"Vi är 150 000 arbetare som borde få dela på arvet."

Vaddå utnyttja? Jag tror de allra flesta är begåvade nog att fatta att alla arbetstillfällen han fixat är av godo. Och han och hans anställda har nog betalat in mer skatt än vad någon kan föreställa sig.

"Ikeas ägare och grundare Ingvar Kamprad har dött. Han har byggt sin förmögenhet på att utnyttja människor i Sverige och andra delar av världen för att pressa löner och kostnader. Han har även skrivit bolaget i skatteparadis för att smita från skatten i Sverige. Det är tid att arbetarna får tillbaka det han stulit från dem.

Vaddå utnyttja? Jag tror de allra flesta är begåvade nog att fatta att alla arbetstillfällen han fixat är av godo. Och han och hans anställda har nog betalat in mer skatt än vad någon kan föreställa sig.
Killen är ju helt dum i huvudet :rage:

Har soffa, skrivbord, bokhyllor i massor plus mindre saker som tallrikar, glas kökshanddukar och liknande. Just det och en fåtölj. Gillar IKEA helt ok grejor till helt ok pris. Sedan är de bra vad gäller returer vilket uppskattas. Aldrig några problem. Det som oroar mest är att jag alltid verkar få en eller två skruvar över varje gång jag monterat. :nailbiting:

Nu när jag tänker på det finns det faktiskt också en tv-bänk och byrå. Där ser man :D

Ja, jag tror ju inte att IKEA är värre än tex Volvo och LKAB (som fö är ägt av staten...) :grin:

Men ungdomsförbund oavsett parti brukar ju vara lite galna :D

En viss poäng finns det i Ung vänsters uttalande. Det är väldigt många människor som världen över som har arbetat ihop Kamprads förmögenhet. Förutom arbetskraft i låglöneländer så har även obetalda politiska fångar i forna Östtyskland utnyttjats som arbetskraft.

Däremot har inte Kamprad betalat in särskilt mycket skatt - varken i förhållande till sin förmögenhet eller till andra förmögna svenskar. När han bodde i Schweiz betalade han blott 0,0006 procent i skatt. Inte ens i Sverige har han betalat in vansinnigt mycket skatt på grund av mycket avancerad skatteplanering.

Har sängen, garderober och ett kök från Ikea.
I övrigt är det mattor, tavelramar och dricksglas i drivor som kommer därifrån. :o:p

En viss poäng finns det i Ung vänsters uttalande. Det är väldigt många människor som världen över som har arbetat ihop Kamprads förmögenhet. Förutom arbetskraft i låglöneländer så har även obetalda politiska fångar i forna Östtyskland utnyttjats som arbetskraft.

Däremot har inte Kamprad betalat in särskilt mycket skatt - varken i förhållande till sin förmögenhet eller till andra förmögna svenskar. När han bodde i Schweiz betalade han blott 0,0006 procent i skatt. Inte ens i Sverige har han betalat in vansinnigt mycket skatt på grund av mycket avancerad skatteplanering.

Eller så har han betalt enorma mängder i skatt i många länder genom IKEAs verksamhet. Att påstå något annat är extrema faktafel. Anställdas inkomstskatter och skatt på konsumtion genom årtionden är ett exempel som torde göra att Ung vänster bör vara tyst med ord som stöld. Och att ta upp det idag, när Kamprad precis har avlidit är magstarkt. Den diskussionen kunde man tagit innan på ett nyanserat sätt och återuppta igen om något år. Men nu?

Men det är något med vänsterpartister, och värre med yngre. De förstår inte riktigt hur de där pengarna som de som politiker vill fördela bättre till fattiga och svaga, kommer in i statskassan. Det är som ett svart hål där de inte vill veta hur det går till, för det passar inte världsbilden att entreprenörer och företagare är nödvändiga pusselbitar för att ens kunna diskutera något som välfärd.

Eller så har han betalt enorma mängder i skatt i många länder genom IKEAs verksamhet. Att påstå något annat är extrema faktafel. Anställdas inkomstskatter och skatt på konsumtion genom årtionden är ett exempel som torde göra att Ung vänster bör vara tyst med ord som stöld. Och att ta upp det idag, när Kamprad precis har avlidit är magstarkt. Den diskussionen kunde man tagit innan på ett nyanserat sätt och återuppta igen om något år. Men nu?

Men det är något med vänsterpartister, och värre med yngre. De förstår inte riktigt hur de där pengarna som de som politiker vill fördela bättre till fattiga och svaga, kommer in i statskassan. Det är som ett svart hål där de inte vill veta hur det går till, för det passar inte världsbilden att entreprenörer och företagare är nödvändiga pusselbitar för att ens kunna diskutera något som välfärd.

Bara i skatter på julbonusen till anställda i Sverige förra året betalades 55 MSEK in i arbetsgivaravgift och de anställda inkomstskatt totalt på runt 60 MSEK. Till exempel.

Enorma mängder beror på vad man jämför med. Att säga att det är faktafel att påstå att han har betalat in enorma mängder i förhållande till sin förmögenhet är faktiskt inte korrekt. Och diskussion om IKEAs förehavanden har inte uppkommit först efter Kamprads död, den har förekommit regelbundet sedan 1980-talet.

Enorma mängder beror på vad man jämför med. Att säga att det är faktafel att påstå att han har betalat in enorma mängder i förhållande till sin förmögenhet är faktiskt inte korrekt. Och diskussion om IKEAs förehavanden har inte uppkommit först efter Kamprads död, den har förekommit regelbundet sedan 1980-talet.

Jag är övertygad om att IKEA som verksamhet har genererat enorma mängder skatt runt om i världen, då inkluderat löneskatter (bårde direkta och de som anställda betalar in) och konsumtionsskatter. Även om de skulle spelat nollsummespel med avancerad skatteplanering på alla sina vinster de samlar ihop och får behålla 100% av dem.

Men jag tycker också att det är en viktig diskussion, men extremt okänsligt och märkligt att göra det just dessa dagar, och ännu märkligare ordval - dvs man har inte riktigt förstått något alls om hur offentliga medel skapas.

Jag tycker att det är att det är en märklig logik i det resonemanget. På vilket sätt är det ett argument för att rättfärdiga skatteplanering?

Nej, det är ett argument för att IKEAs verksamhet sedan start har genererat enorma pengar till offentliga utgifter i de länder de varit aktiva. Då kan Ung Vänster sluta prata om stöld och nyansera diskussionen. (Med ordvalen kan man få för sig att IKEA har länsat länder runt om i världen och gjort dem fattiga - vilket är ett extremt faktafel)

Det är inget argument för skatteplanering. Det är bara en beräkning.

Nej, det är ett argument för att IKEAs verksamhet sedan start har genererat enorma pengar till offentliga utgifter i de länder de varit aktiva. Då kan Ung Vänster sluta prata om stöld och nyansera diskussionen.

Det är inget argument för skatteplanering. Det är bara en beräkning.

Jag har aldrig pratat om stöld, utan poängterade de delar där Ung vänster har en poäng.

Liknande trådar

Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 469
Senast: skogaliten
·
Samhälle Det här har berörts i tidigare trådar, men egentligen inte fått en egen tråd. Den sill (strömming) och skarpsill som borde utnyttjas av...
Svar
11
· Visningar
962
Senast: Mia_R
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 950
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar