Ingar Kamprad är död.

Nej, det är ett argument för att IKEAs verksamhet sedan start har genererat enorma pengar till offentliga utgifter i de länder de varit aktiva. Då kan Ung Vänster sluta prata om stöld och nyansera diskussionen. (Med ordvalen kan man få för sig att IKEA har länsat länder runt om i världen och gjort dem fattiga - vilket är ett extremt faktafel)

Det är inget argument för skatteplanering. Det är bara en beräkning.
Varför i all världen skulle man få för sig det?

Men det är något med vänsterpartister, och värre med yngre. De förstår inte riktigt hur de där pengarna som de som politiker vill fördela bättre till fattiga och svaga, kommer in i statskassan.
Äh bara lägg ner.
Så jäkla tråkig attityd från dig - som om personer som röstar vänster är lite dummare än smarta du och förtjänar en klapp på huvudet för att dom inte riktigt förståååår

Äh bara lägg ner.
Så jäkla tråkig attityd från dig - som om personer som röstar vänster är lite dummare än smarta du och förtjänar en klapp på huvudet för att dom inte riktigt förståååår

De vill inte förstå, handlar inte ett dugg om förmåga att förstå. Det är det som är problemet. Liksom andra politiska falanger också väljer att blunda för det som inte stämmer med deras världsbild.

Dock är det vanligare ute på ytterextremerna för det är där toleransen för oliktänkande ofta sviktar som mest betänkligt, vilket ofta är ännu mer uttalat av ungdomsorganisationerna.

De vill inte förstå, handlar inte ett dugg om förmåga att förstå. Det är det som är problemet. Liksom andra politiska falanger också väljer att blunda för det som inte stämmer med deras världsbild.

Dock är det vanligare ute på ytterextremerna för det är där toleransen för oliktänkande ofta sviktar som mest betänkligt
Bara nej. Det går att vara förstående för skattesystemet och vara vänsterpartist också. Tro det eller ej.
Så bara lägg ner påståenden om att personer inte vill förstå. Din attityd är fortfarande otroligt von oben bara för att alla inte delar synsätt på skattesystemet.

Och angående det fetmarkerade (min fetning) så finns det intoleranta idioter överallt - det har inte alltid med partitillhörighet att göra. Du visar själv inte upp någon särskilt stor tolerans mot personer som inte har samma åsikter som dig angående ex skattesystemet, men det kanske är okej för det är oliktänkande på fel sätt och du har rätt partitillhörighet så då är det ju lugnt.

Bara nej. Det går att vara förstående för skattesystemet och vara vänsterpartist också. Tro det eller ej.
Så bara lägg ner påståenden om att personer inte vill förstå. Din attityd är fortfarande otroligt von oben bara för att alla inte delar synsätt på skattesystemet.

Och angående det fetmarkerade (min fetning) så finns det intoleranta idioter överallt - det har inte alltid med partitillhörighet att göra. Du visar själv inte upp någon särskilt stor tolerans mot personer som inte har samma åsikter som dig angående ex skattesystemet, men det kanske är okej för det är oliktänkande på fel sätt och du har rätt partitillhörighet så då är det ju lugnt.

Jag har stor tolerans för människor som har fel :sneaky:- men det betyder inte att jag accepterar deras världsbild som vare sig sann eller min egen.

Nu var det inte riktigt skattesystemet som var på tapeten. Bara det naturliga sätt som statens intäkter kommer till och exempelvis kan finansiera Ung vänsters politiska arbete i ett fritt och tolerant Sverige. Till exempel via företaget Ikeas verksamhet genom många år och som inte kännetecknas av stöld från "arbetare".

Citat ur citatet:
"Det är tid att arbetarna får tillbaka det han (Ingvar Kamprad) stulit från dem."
Jo, det såg jag. Men ditt tolkningsförslag framstår som en smula skruvat. Rätt överdrivet liksom. Jag hade behövt mer från Ung Vänster för att göra den tolkningen, och det är jag nog inte helt ensam om.

Jag har stor tolerans för människor som har fel :sneaky:- men det betyder inte att jag accepterar deras världsbild som vare sig sann eller min egen.

Nu var det inte riktigt skattesystemet som var på tapeten. Bara det naturliga sätt som statens intäkter kommer till och exempelvis kan finansiera Ung vänsters politiska arbete i ett fritt och tolerant Sverige. Till exempel via företaget Ikeas verksamhet genom många år och som inte kännetecknas av stöld från "arbetare".
Nå, att arbete skapar värde torde vara välbekant för vänsterpartiet.

Ja, jag tror ju inte att IKEA är värre än tex Volvo och LKAB (som fö är ägt av staten...) :grin:

Men ungdomsförbund oavsett parti brukar ju vara lite galna :D

Ja, så är det ju. Brådmogna idealister som kommer med överdrivna utspel, och vänstern är absolut inte värre än andra partier. När jag var medlem i MUF så minns jag en stolle som gav ett moderat (!) kommunalråd Maos lilla röda efter att det fattas ett beslut som inte var moderat nog ;)

Själv spyr jag över Ung vänsters uttalande:
"Ikeas ägare och grundare Ingvar Kamprad har dött. Han har byggt sin förmögenhet på att utnyttja människor i Sverige och andra delar av världen för att pressa löner och kostnader. Han har även skrivit bolaget i skatteparadis för att smita från skatten i Sverige. Det är tid att arbetarna får tillbaka det han stulit från dem.
"Vi är 150 000 arbetare som borde få dela på arvet."

Vaddå utnyttja? Jag tror de allra flesta är begåvade nog att fatta att alla arbetstillfällen han fixat är av godo. Och han och hans anställda har nog betalat in mer skatt än vad någon kan föreställa sig.
Det som kan diskuteras är varför IKEA pressar fraktpriserna så lågt att de i princip ska vara gratis, likadant produktionskostnader har de pressat, varför? Jo, de är så stora att de kan göra vad de vill och det finns alltid någon som är villig att ta jobbet trots priset.
Det är väl det jag tycker är lite sorgligt, det kostar att både frakta och producera, men men de är förvisso inte ensamma om det...

Senast ändrad:
Det som kan diskuteras är varför IKEA pressar fraktpriserna så lågt att de i princip ska vara gratis, likadant produktionskostnader har de pressat, varför? Jo, de är så stora att de kan göra vad de vill och det finns alltid någon som är villig att ta jobbet trots priset.
Det är väl det jag tycker är lite sorgligt, det kostar att både frakta och producera, men men de är förvisso inte ensamma om det...

Fast det är inte IKEA som pressar fraktpriserna. Det är transportörerna som alldeles på egen hand offererar löjligt låga priser. Oftast sitter det en säljare som lovar guld och gröna skogar till kunden (eftersom han får provision baserat på estimerad försäljning till kund) utan att han kollat med sina kolleger om det han lovar är görbart eller ens förtjänstfullt. Sedan får kollegerna försöka rodda ihop det hela :meh:

Nå, att arbete skapar värde torde vara välbekant för vänsterpartiet.

Javisst, i allmänhet erkänns det även av de flesta vänsterpartister att arbete inte ffa skapas av arbetare själva och att det kräver av vissa hatade termer som vinst, aktiebolag, företagande och ägande. På något sätt tolkades mitt inlägg om att vissa vänsterpartister har svårt att erkänna det, som att alla som röstar vänster har det. En ganska skruvad tolkning. Överdriven, liksom.

Fast det är inte IKEA som pressar fraktpriserna. Det är transportörerna som alldeles på egen hand offererar löjligt låga priser. Oftast sitter det en säljare som lovar guld och gröna skogar till kunden (eftersom han får provision baserat på estimerad försäljning till kund) utan att han kollat med sina kolleger om det han lovar är görbart eller ens förtjänstfullt. Sedan får kollegerna försöka rodda ihop det hela :meh:
Delvis sant möjligtvis, men det är nog inte transportörerna på egen hand som lovar, snarare speditörerna i så fall. För det är speditörerna som lejer ut jobbet till transportörerna.

En viss poäng finns det i Ung vänsters uttalande. Det är väldigt många människor som världen över som har arbetat ihop Kamprads förmögenhet. Förutom arbetskraft i låglöneländer så har även obetalda politiska fångar i forna Östtyskland utnyttjats som arbetskraft.

Däremot har inte Kamprad betalat in särskilt mycket skatt - varken i förhållande till sin förmögenhet eller till andra förmögna svenskar. När han bodde i Schweiz betalade han blott 0,0006 procent i skatt. Inte ens i Sverige har han betalat in vansinnigt mycket skatt på grund av mycket avancerad skatteplanering.
Han har väl dock skänkt rätt generöst till diverse organisationer, sjukhus, flyktingläger och sånt också, både i Sverige och utomlands.

Att han betalat lite i skatt när han bott utomlands ser jag inte vad det har med saken att göra, varför ska man sitta och betala skatt till ett land man inte bor i?

Sen är det väl snarare systemet det är fel på än enstaka personer när det går att komma runt skatt, de som gladeligen betalar in mycket mer skatt än de behöver är nog rätt lätträknade, oavsett inkomst.

En viss poäng finns det i Ung vänsters uttalande. Det är väldigt många människor som världen över som har arbetat ihop Kamprads förmögenhet. Förutom arbetskraft i låglöneländer så har även obetalda politiska fångar i forna Östtyskland utnyttjats som arbetskraft.

Däremot har inte Kamprad betalat in särskilt mycket skatt - varken i förhållande till sin förmögenhet eller till andra förmögna svenskar. När han bodde i Schweiz betalade han blott 0,0006 procent i skatt. Inte ens i Sverige har han betalat in vansinnigt mycket skatt på grund av mycket avancerad skatteplanering.
Och generellt så utreds ju IKEA som organisation för skattesmitning inom EU - så det är ju inte bara så enkelt att IKEA gladeligen betalar skatt i alla länder där företaget är verksamt.
(Som ett tillägg till det här med att IKEA ger tillbaka till samhället)

(För som som är intresserade finns det bland annat artiklar i Financial Times om detta och vilka summor det handlar om)

Snygg pik! :up:

Ditt förakt för personer som sympatiserar med vänstern är så himla tydligt i dina inlägg.

Det du kallar förakt är inte förakt. Och det jag avser med en liten del av vänsterpartister, är inte i närheten av en majoritet av de som ”sympatiserar med vänstern.” You are way off target, med dina generaliseringar och halmgubbar.

Liknande trådar

Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 469
Senast: skogaliten
·
Samhälle Det här har berörts i tidigare trådar, men egentligen inte fått en egen tråd. Den sill (strömming) och skarpsill som borde utnyttjas av...
Svar
11
· Visningar
962
Senast: Mia_R
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 950
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar