Ingår i stallhyra, hur tänker stallägarna?

Diantha

Trådstartare
Hejsan!

Jag kommer snart behöva flytta mitt sto då stallet hon bor i nu ska sluta hålla hästar. Hon är gammal och pensionerad med dåliga luftvägar, men mår alldeles utmärkt i rätt miljö med mycket utevistelse, nu har hon inga problem alls och har inte haft sen vi lämnade förra stallet och flyttade tillbaka "hem" för några år sedan.

Där hon står nu får hon allt som hon behöver för att må bra: annat strö än de andra hästarna, alla hästarna äter ensilage istället för hö som de gjorde innan (dock ganska länge sen), ute så länge det bara går på årstiderna där de är inne på natten, men de går ute dygnet runt nu, det sopas inte när hon är inne osv. Detta är för att stallägaren gav henne till mig för många år sedan så hon vet precis vad min flicka behöver. Det är lite svårt att förklara rätt men jag hoppas ni förstår ungefär.

Så till frågan, när jag nu letar stallplats (finns inte många vad jag kan hitta just nu) så står det ofta "ingår hö, halm, havre osv..." Hon mår bäst när hon står på spån, kan absolut inte äta hö. Förstår stallägare att man vill ha eget foder och bäddning eller tycker de att man ska följa det resten av stallet har eller leta annan plats?

Tack ni som orkar läsa och svara vad er erfarenhet är! :)

Sv: Ingår i stallhyra, hur tänker stallägarna?

Det är väl inte svårare än att du ställer hästen där du kan betala kallhyra och sen köper in ditt eget foder och strö?

Självklart vore det enklare, problemet är att det inte finns så många stall att välja på just nu, som jag skrev. Så de flesta som finns är sådana där de erbjuder dittan och dattan i stallhyran, och eftersom andra saker som mycket utevistelse och luftigt stall är viktiga så går en del småstall med kallhyra bort. Det ultimata vore ju utebox eller lösdrift, men det finns just nu inget sådant som jag har hittat heller. Letar fortfarande såklart, men vad jag vill veta här är hur stallägare ställer sig till att man vill ha annat än vad de erbjuder i stallhyran.

Nej, det är inte självklart att du får byta delar av det som ingår. Snarare tvärtom, av de jag stått uppstallad hos har det inte varit möjligt att få delar av strö, foder etc utbytt mot annat.

Det allra bästa måste ju vara att höra efter. Förklara läget så hittar du säkert en bra lösning.

Det är nog väldigt olika hurvida du kan använda eget strö och så vidare. Sen får du ju tänka på att även om du har ensilage och spån till henne så använder resterande halm och hö så lär det inte bli så trevlig miljö för henne i alla fall.
Men om du ändå vill ställa henne på ett sådant stall så tycker jag du kan ringa och fråga. Säg att du har en hosthäst och om det går att fixa åt henne som du vill. Du kan inte få mer än nej. :)

I stallet jag driver ingår hösilage. Strö ingår ej i stallhyran och det är helt fritt upp till var och en vad man vill ha.
Vill någon ha hö går det givetvis bra, mot lite avdrag på hyran, men då får man isf ombesörja inköp av detta själv. I hagarna blir det dock svårt om någon vill ha annat än hösilage då hästarna har fri tillgång ute (och inne för dom som vill).
Utöver detta ingår betfor och de mineraler som saknas utefter grovfoderanalysen, hittills alla år enbart selen. Vill man ge kraftfoder och/eller andra mineraler får man köpa själv.

Det jag däremot aldrig skulle rucka på i mitt stall är den fria tillgången ute, och de (en förvisso bara hittills)spekulanter som varit ute och kikat och som vill ha sin häst ensam i mindre hage (pga lathet, orkar inte gå och hämta om dom skulle stå längst bort) har jag tackat nej till.
Jag anser att hästar ska gå i flock, i stora hagar.
Jag skulle heller aldrig rucka på utetiderna, de är ute ca 14 H/dygn året runt förutom 3-4 månader då de går på bete dygnet runt.
Vill någon stalla upp tidigare än de 3 månader då inga in/utsläpp ingår så får man lösa det själv som hästägare.
Skulle heller aldrig rucka på sådant som träckprov, vaccination mot influensa osv, det är obligatoriskt.
Annars är jag nog rätt flexibel. Jag vill att hästarna ska ha ett BRA liv, och alla ska trivas!:)

Varför inte sätta ut en annons/annonser med du söker stallplats till din häst med speciella önskemål/behov för hennes del. :)

Det tänker jag göra när jag ska flytta vid senare skede för och få en så bra stallplats med dom önskemål/behov jag och min häst önskar. :)
Många lyckliga önskingar till. :D
Mvh Xoya.

Här har vi gått med på att låta en hyesgäst byta från spån till torv. Kanske dumt gjort eftersom torven är dyrare, men det handlar om så små summor så vi valde att inte lägga på ngt extra på hyran för det.
Samma hästägare fraktade också hit eget hö som skulle ges till samma häst, istället för det som ingår i hyran. Det ville hästägaren ha billigare hyra för, men det valde vi att inte godkänna. Mest för att vi beräknat hur mycket det ska gå åt under vintern och dealat med hö-bonden efter dom förutsättningarna. Men också till viss del för att det inte fanns någon vettig orsak till det hela utöver hästägarens sparsamhet. Hade hästen behövt det av något skäl hade vi nog varit mer tillmötesgående.
Mitt råd till dig är att förklara hur det ligger till redan när du söker plats. Finns det en anledning till särbehandling brukar det gå att lösa.

Svar till alla:

Tack för era svar ! :)

Att andra hästar äter hö är inget problem, bara hon inte äter av det, hittils när andra fått hö i hagen och hon ensilage så har hon inte ätit av höet, men det bästa är ju såklart om alla äter iaf hösilage/ensilage. De andra hästarna i stallet hon står i nu står på halm och det har inte heller varit något problem, men hon kan inte stå på det ifall att hon skulle äta av det då det blir samma problem som med hö + att hon inte ska behöva ligga i det.

Utevistelse förstår jag absolut att stallägarna inte vill rucka på, de har ju sina rutiner som alla andra. Jag vill också att hästar ska gå i stora hagar i flock, har inga som helst problem att traska en bit för att hämta henne ;)

Annons kommer jag sätta ut, dock inte än då vi vill flytta så sent som möjligt pga andra omständigheter, och stallplatser kommer ju och går.
Vad jag ville veta med det här är om stallägarna tycker att man är omöjlig om man letar stallplats med dessa kraven, de har ju inga som helst skyldigheter att ändra sig för lilla mig ;)

Tack tack och fortsätt gärna svara om det är fler som har erfarenheter av detta! :D

Jo precis men då förstår jag ju att man blir lite avig när de vill ha annat hö istället för samma hö som alla andra och liknande bara för att. Jag får helt enkelt höra av mig till de stall som är aktuella och höra vad de säger, det värsta som kan hända är ju att man får nej som sagt ;)

Du måste fråga och noga förklara ditt läge för den potentielle hyresvärden, så får ni diskutera er fram till vad som funkar.

Jag har själv erfarenhet från tre olika "modeller":

1. Det som ingår, det ingår och kan inte bytas ut. Däremot är det OK att själv köpa in extra/annat foder och strö och lagra i stallet, men det blir ju såklart en extra kostnad.

2. Vill du inte använda t.ex. stallets havre så räknas en summa per kg av från hyran varje månad. Krångligt för stallägaren, men det gjordes som del av servicen. :) Dock fanns inte plats för att lagra större mängder eget grovfoder.

3. Det som ingår, det ingår och ingen plats finns att lagra eget foder. Ta stallplatsen med allt som ingår eller välj ett annat stall, typ.
Här fanns dock möjlighet att välja bland en större mängd olika foder å andra sidan, så behovet att köpa in t.ex. eget silage om man inte ville ge hö fanns egentligen inte.

Sen finns ju såklart stall med kallhyra där var och en väljer sitt eget foder och får ett utrymme att lagra det på.

Köpa in eget foder räknar jag med att få göra, det är absolut ingenting som stallägaren behöver hålla på med, men det är som sagt möjligheten att då inte ha tex hö och halm utan då dra bort det från stallhyran, sen om de vill ta ut en liten extra avgift för plats att förvara ensilage (småbal då) och spån är det helt OK. Att vara tvungen att betala för hö och halm som jag inte kan använda går ju inte, men det var precis detta som jag ville veta med tråden, hur stallägarna tänker i olika situationer så det blir lättare för mig att diskutera med dem sen. :)

De erfarenheter jag har är att du får betala för det som ingår oavsett om du använser det eller inte. Räkna inte med några avdrag, vilket jag tycker är helt rätt.

Det är klart att många säkert inte gör några avdrag, så det beror ju helt på vad stallhyran ligger på :)

Tänk om man ändå kunde bygga sitt eget stall *drömmer* :)

De erfarenheter jag har är att du får betala för det som ingår oavsett om du använser det eller inte. Räkna inte med några avdrag, vilket jag tycker är helt rätt.

Tänkte fråga varför du tycker att det är rätt?

Men kom på att jag köper spån fast halm ingår i hyran.:cool:

*KL*

Där jag stått när det ingått X saker i hyran, så man har alltid kunnat köpa till mer av det ingående. Dvs om 1 bal spån/v ingick så har man utan problem kunnat köpa till en bal till för XX kr. Däremot, om man velat ha annat än det som ingick så har det fått bekostas själv, och inget avdrag. Man har ju heller inte fått avdrag om en häst bara behövt ½ bal spån/v eller bara 10 kg silage istället för de max 15 kg som ingår.

Alla stall har heller inte accepterat vilka byten som helst. T ex stallet med spån så fick man ha torv om man ville (och fixade själv), men inte halm för de inte ville ha det på dyngstacken. Och halmstallet ville INTE ha spån eller papper t ex.

Silage kontra hö har det sällan gått att 'byta helt'. Står stallet på hö och jag vill ha silage, så då har hästen fått gå i egen hade, för annars äts det kors och tvärs i hagen och det har blivit liv att Brunte minsann ätit av Stjärnas silage så Stjärna fått mindre silage, och Brunte ska ju faktiskt äta hö. Eller för den delen att Bruntes matte INTE tycker om att Stjärnas matte ger silage, för Brunte får absolut inte äta silage.

Så även om TS häst inte rör hö i hagen utan äter sitt silage, kan det bli liv från de andra hästägarna att deras hästar äter av TS silage - och naturligtvis risken att TS häst får för lite silage.

Så, det är nog bara att höra när du ringer/tittar på stallet. Jag har stått i sådana där det varit självklart att 'trixa' också. T ex gamla bronkithästen fixade de pappersströ åt och blötte höet osv - trots att det inte ingick varken pappersströ eller höblötning i hyran egentligen.

Men man får nog räkna med att inte få avdrag på hyran tyvärr, och att eget foder ute innebär risk att man blir förvisad till egen hage.

JAG skulle inte ställa henne i ett stall där de ger hö eller stås på halm. För det kommer hanteras hö, skakas hö och puffas runt med hö och halm. Ibland tyvärr säkerligen när hästen är inne. Även om det i nuvarande miljö funkar t ex, så det där med sopning osv kommer kanske inte gälla i 'nya stallet'. Så jag skulle försöka hitta ett stall som har spån och silage helt enkelt. Eller ett stall med uteboxar, då kan eg de andra få skaka runt halm etc bäst de vill, bara din häst får stå på spån osv.

Senast ändrad:

Det har du iof rätt i att andra i stallet kanske inte tar hänsyn i sitt skakande och puffande av hö och halm, jag har blivit så van vid att hänsyn tas att jag inte tänker på sånt ibland. Det absolut viktigaste i min värld är att hon mår bra, inte vad det kostar mig att hon mår bra, det får jag ordna helt enkelt :)

Jag tackar för alla svar som har kommit hittils och ni får gärna fortsätta skriva! :)

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv