Ingår i stallhyra, hur tänker stallägarna?

Sv: Ingår i stallhyra, hur tänker stallägarna?

Haha jo, men nu menade jag mer hur tänker de när man vill vill stå i deras stall men inte ha hö/halm som de erbjuder ;) Självklart förstår jag att de har det så för att det lönar sig och är smidigt, och hade jag haft en häst som åt hö och stod på halm så hade det varit perfekt ;)

Jo, jag förstod, men troligtvis så lönar det väl sig i det långa loppet att ha en viss typ av strö/grovfoder och att det ingår i hyran. Oftast så kanske folk som vill använda helt annat kanske ställer sig i annat stall och stallägaren får någon som använder samma - mindre problem. Antar jag :p

Som stallägare är det lättare att vara tillmötesgående om hyresgästen säger ifrån redan innan vilka önskemål som finns. Och att hästen sedan står i stallet säsongen ut. Just för att man beräknar hur mycket som ska gå åt och köper upp efter det. Har man köpt in hö till en häst och så väljer ägaren att byta till silage t.ex. så har man ju som hyresvärd kostnaden för höet i alla fall.
I ditt fall kan det ju bli problem med grovfodret i hagen också, går din häst ihop med andra kommer dom ju att äta av varandras mat.
Kan hon äta blötlagt hö så kan ju det vara en lösning kanske.

Jo precis men då förstår jag ju att man blir lite avig när de vill ha annat hö istället för samma hö som alla andra och liknande bara för att.

Anledningen var att hon fått ett lass hö av en person som inte ville ha det.

För hennes del är det inget problem att andra hästar äter hö i hagen för att hon inte rör det (visst det kan ju hända någon gång), det har fungerat förut så för hennes det går det bra. Men det är ju som det skrevs tidigare andra hästägare som kanske inte gillar att deras hästar äter av hennes ensilage (det är ju såå gott ;)) Så för hennes del behövs ingen special treatment i hagen.

Men om hon blir bortjagad från sitt käk, går hon inte till en annan ledig hög (med hö) då?

Det kan jag inte med all säkerhet säga, för hon har varit ganska så ranghög och försvarar sin hög, men man vet ju aldrig med nya hästar. Det vet man ju inte förens det händer, och det har du ju rätt i att hon antagligen går till en annan hög. Vad vi gjorde i förra stallet vi stod i där de andra åt hö var att vi spred ut maten så det fanns 2-3 högar till varje häst, så även om någon vart bortjagad så fanns det alltid en annan hög att gå till. Men det är ju en faktor som vore mycket enklare om alla åt ensilage, absolut.

Problemet med att bara byta till den hästen som visar symtom är att det krävs oerhört bra rutiner och stallmiljö för att inte de övrigas strö och foder ska påverka hästen med symtom. Har själv haft COPD-häst, och det är ett gissel att hålla dem i trim.

Så sant som det är sagt, men nu har jag i alla fall fått lite input från bukefolket och är kanske ett korn visare när det är dags för stalljakt. Jag bugar och bockar för råd och erfarenheter :)

Håller med, det räcker sällan med att byta strö och foder till sin egen häst. Dammar det i boxen bredvid så flyger det in till grannen.

Till TS:
I vårt stall kan man köpa till fullservice. Alltså man betalar en grundhyra och sedan finns allt man kan tänkas behöva att köpas till - väljer man eget foder eller strö så är det helt ok och då debiteras det inte för det på fakturan sen. Däremot finns det begränsade förvaringsmöjligheter så man kan inte köpa in en årsförbrukning av hö och lassa upp på loftet tex.
Men jag tycker det är smidigt och alla i vårt stall köper grovfoder och strö av stallägaren.

Ang att andra i stallet har halm och hö: Där vi står nu så har min häst spån och de andra halm och alla äter ensilage, det är inget som helst problem. Men som jag skrev i början så tas all hänsyn till henne så man fluffar och dammar inte med halmen när hästar är inne och det står alltid och luftar ur under dagarna, så det är ju olika från stall till stall :) Men jag förstår vad ni menar!

Ang gemensamt inköp så är min tidigare erfarenhet att alla inhysningarna räknar vad de kommer förbruka och så köper man in så mycket så det räcker till alla och sen delar upp det, alternativt att man håller koll på hur mycket man tagit.

Fortsätt gärna skriva svar, det är jätteintressant att läsa om vad ni tänker och om ni tänker på nåt jag förbisett :)

Det beror ju helt på vad stallägaren till de olika stallen tycker!
Är det ett stall där stallägaren själv odlar sitt foder eller kanske köper in stora partier, då kan det ju av olika skäl vara svårt att ha eget foder. Tänker på att det kanske inte finns förvaringsutrymme för egen foderförvaring.

Likaså kanske det är en stallägare som haft mycket dåliga erfarenheter av att alla (eller vissa) håller med eget foder och därför bestämt sig för att alla ska ha samma foder, punkt.

Och så finns det ju stall som har möjlighet att i allafall till viss gräns anpassa sig till enskilda behov, och ett sådant stall vore ju perfekt för din häst :)
Du får ju helt enkelt fråga när du ringer på stallplats!

Min erfarenhet när det gäller hästar är att om man får rätt sorts (läs fel sorts...) hästfolk i samma stall och släpper fritt hur det ska vara med foder, rutiner osv, då blir det fullkomligt kaos! :crazy:
Folk får ideer som gör att skötseln av kusen blir ett heltidsjobb, bara för att det tillåts så får ägaren för sig både det ena och det andra i "special"! Och i ett sådant stall kommer ju stallägaren förr eller senare att tröttna och införa samma regler för alla!

Men å andra sidan så finns det ju stall där det fungerar utmärkt med lite special med vissa hästar, för det är "rätt sorts" hästägare där!

Personligen så har jag några "måste vara så" när det gäller min häst, och när jag till vintern kommer leta stallplats så tänker jag välja ett stall där de behoven jag har tillgodoses! Precis som jag har lite tyckande jag känner jag kan tumma på om stallet i övrigt verkar ok.

Lycka till med letandet efter ny stallplats, hoppas du hittar en du blir nöjd med! :)

Låter precis som min drömuppstallning! ;)
Jag ska byta stall i vinter, ibland blir jag lite fundersam på om jag kommer bli nöjd! :crazy:

Just det där med fri tillgång på hö eller hösilage ute vill jag ha, kommer ju bli problematiskt om jag är den enda som vill ha det i en hel flock med hästar!

Jag har själv en hosthäst, och vet hur det är att ha en. Vi har löst det så att jag ombesörjer allt själv som är "annorlunda" på min jämfört med andra. I nya stallet löser det sig jättebra, alla hästar äter hösilage (annars får hon vattnat torrhö om det inte går att lösa på annat sätt, lite mer jobb, men vad gör man?), de står på papper som inte dammar, ingen sopar om hon är inne och de är ute mellan 6-21.

På förra stallet togs däremot noll hänsyn. Det skulle alltid sopas just i samma ögonblick som hon klev in genom dörren, vårt hö kastades/brändes, vi fick inte ha det och det och det ströet, hästarna skulle vara ute MAX mellan 9-16 och allt var extremt krångligt. Så summan av det var att vi flyttade till ett stall där folk kan uppföra sig, visa hänsyn och där rutinerna passar min tjej bättre. :)

Ring runt och fråga hur stallägarna ser på det hela. Det är oftast bättre att vara ärlig redan från början.

Hade det varit så bra att min kunde äta vattnat hö så hade det förenklat mycket, men hon kan endast äta ensilage tyvärr. Haha jag känner igen det där förra stallet du beskriver, stod i ett som inte var riktigt lika illa, men det skulle sopas på helt fel tillfällen, jättejobbigt om hästarna inte kom in kl 17-18 och fy om man var tvungen att ta ut dem innan 9 på morgonen. Där hade de som stått längst i stallet ändå en hosthäst, men det struntade de i, han åt hö, stod på halm och reds som vanligt trots rejäl hosta ibland, och så klagade de på att jag gav min örtblandning (för att hjälpa luftvägarna, men det luktade ju sååå mycket och det fick man höra hela tiden) innan jag var tvungen att flytta henne för att det helt enkelt inte gick.

Absolut så måste man ju tala om precis hur det ligger till, och tack vare era svar så har jag lite bättre koll på vad jag kan vänta mig för respons:)

Det enda ställe där jag varit inhyrd, ingick hösilage och man ströade med torv.
Skälet till att jag flyttade till det stallet var att jag hade en host-häst. Den hästen fick dessutom stå i utebox så på det stallet fanns goda förutsättningar.
Någon valde att hyra en mindre stallsektion mot kallhyra, och valde att ha med strö i hyran, fixade resten själv.
Under en period var det någon hyresgäst som ville fodra med hö. Det fick den göra men fick då köpa in höet själv. Tror att det gjordes avdrag på hyran.
Gällande kraftfoder så ingick havre, annat fick man köpa själv.
Men jag tror att den här stallägaren var ovanligt flexibel.

Låter precis som min drömuppstallning! ;)
Jag ska byta stall i vinter, ibland blir jag lite fundersam på om jag kommer bli nöjd! :crazy:

Just det där med fri tillgång på hö eller hösilage ute vill jag ha, kommer ju bli problematiskt om jag är den enda som vill ha det i en hel flock med hästar!

Jag har haft skitsvårt att hitta bra inackorderingsstall som passar dom krav jag har. Stod inackorderad i många år och stall med fri tillgång, lång utevistelse och hagar som inte bara blir lersörja är inte så lätta att hitta. Man knökar in alldeles för många hästar på för liten mark. Och de flesta följer utvistelsen med ljuset. Innebär bara 6 h ute mörka årstiden!:crazy:

Är så glad att jag hittade mitt stall som jag hyr (har 6 inackorderade) för nu så kan jag ha det exakt som jag vill! Och hästarna är så otroligt harmoniska :)

Lycka till med ditt stalletande, hoppas du hittar ditt drömställe:)

Gemensamt? Är det inte så att stallägaren säljer till inhysningarna? Inte betalar man hela förbrukningen på en gång.

Jag syftade just på gemensamt inköpt till alla hästarna, alltså att man kan köpa en större mängd foder/gång och då få bättre pris :)

Så till frågan, när jag nu letar stallplats (finns inte många vad jag kan hitta just nu) så står det ofta "ingår hö, halm, havre osv..." Hon mår bäst när hon står på spån, kan absolut inte äta hö. Förstår stallägare att man vill ha eget foder och bäddning eller tycker de att man ska följa det resten av stallet har eller leta annan plats?

Tack ni som orkar läsa och svara vad er erfarenhet är!
Min första tanke och förslag är det vanliga: Vänd dig till en som kan erbjuda utedrift!

Om det skulle vara en helt omöjlig lösning, diskutera utfodring med hösilage för alla hästar med stallägaren. Personligen förstår jag inte om man använder hö i st f hösilage.

Vad gäller strö, är du säker på att det inte fungerar med halm? Spån är ju heller inte dammfritt. Om problemet är definitivt, försök minska "dammflödet" i boxen. Välj en box med friskluftinsläpp t ex, eller sätt upp "dammskydd" mot grannboxarna.

Sopning måste väl vara det minsta problemet? T ex rutinmässigt mockning och sopning direkt efter utsläpp och frukost. Ingen :devil: får röra kvasten efter kl 12.00.

Ta en stund att sitta ner och diskutera era speciella problem med tänkt stallägare. Det borde i de flesta fall inte vara speciellt svårt att komma fram till regler och rutiner som passar både för din och för övriga hästar. Var exakt och tydlig med vad du vill/behöver utan att överdriva. Tror att dom flesta stallägare har en viss flexibilitet inombords, så länge man inte löper risken av att drabbas av tokerier typ 4 täckesbyte/dag. ;)

LIA

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv