Sv: Ingångsättning sto med föl.
KAn ju bara konstatera att mitt sto passar in i kategorin bra fölmärrar då..
Hon har fram till sista veckorna vaktat som en hök över honom.
Han är dryga tre månader nu.
Nu börjar vi så sakta att sätta mamma i jobb.
Vi tar ut henne ur hagen och jobbar henne utanför en stund.
Ungen är lugn och fin inne i hagen och bryr sig inte nämnvärt att mamma är utanför... (Han har sin flock kvar.. = ytterligare ett sto med hennes föl)
Nu sista gången så tog vi in märren i stallet en lite stund för att se hur det hela utvecklades sig... Ungen brydde sig inte det minsta över att mamma försvann ur syn håll. Men märren blev märkbart stressad över att inte ha koll...
Alltså är hon inte riktigt redo att ge sig av på några längre promenader utan ungen ännu. Jag får således fortsätta min träning i hagens närhet ett tag till.
I min värld så skyndar man långsamt... både för sto och unges skull.
Det är inte så att det är DU som tycker att det är tråkigt att ha en fölmärr???
Kan säga så här:
Fölmärrar som hellre lämnar en månadsunge än att skydda den är, hos oss enbart i avelsboxen en säsong.
Sådana "kasseras" omgående då dom inte passar i avelsverksamhet.
Dom går under kategorin "dåliga mammor med noll koll på sin avkomma"
En bra fölmärr fostrar och skyddar sin unge strängt åtminstånde dom tre första månaderna. Därefter släpper hon sitt grepp och kan strosa runt. Men hon har ett öga på ungen hela tiden, trots att hon står i andra änden av hagen.
AM
KAn ju bara konstatera att mitt sto passar in i kategorin bra fölmärrar då..
Hon har fram till sista veckorna vaktat som en hök över honom.
Han är dryga tre månader nu.
Nu börjar vi så sakta att sätta mamma i jobb.
Vi tar ut henne ur hagen och jobbar henne utanför en stund.
Ungen är lugn och fin inne i hagen och bryr sig inte nämnvärt att mamma är utanför... (Han har sin flock kvar.. = ytterligare ett sto med hennes föl)
Nu sista gången så tog vi in märren i stallet en lite stund för att se hur det hela utvecklades sig... Ungen brydde sig inte det minsta över att mamma försvann ur syn håll. Men märren blev märkbart stressad över att inte ha koll...
Alltså är hon inte riktigt redo att ge sig av på några längre promenader utan ungen ännu. Jag får således fortsätta min träning i hagens närhet ett tag till.
I min värld så skyndar man långsamt... både för sto och unges skull.