Ingångsättning sto med föl.

Sv: Ingångsättning sto med föl.

Det är inte så att det är DU som tycker att det är tråkigt att ha en fölmärr???

Kan säga så här:
Fölmärrar som hellre lämnar en månadsunge än att skydda den är, hos oss enbart i avelsboxen en säsong.
Sådana "kasseras" omgående då dom inte passar i avelsverksamhet.

Dom går under kategorin "dåliga mammor med noll koll på sin avkomma"

En bra fölmärr fostrar och skyddar sin unge strängt åtminstånde dom tre första månaderna. Därefter släpper hon sitt grepp och kan strosa runt. Men hon har ett öga på ungen hela tiden, trots att hon står i andra änden av hagen.

AM

KAn ju bara konstatera att mitt sto passar in i kategorin bra fölmärrar då.. :D

Hon har fram till sista veckorna vaktat som en hök över honom.
Han är dryga tre månader nu.

Nu börjar vi så sakta att sätta mamma i jobb.
Vi tar ut henne ur hagen och jobbar henne utanför en stund.
Ungen är lugn och fin inne i hagen och bryr sig inte nämnvärt att mamma är utanför... (Han har sin flock kvar.. = ytterligare ett sto med hennes föl)

Nu sista gången så tog vi in märren i stallet en lite stund för att se hur det hela utvecklades sig... Ungen brydde sig inte det minsta över att mamma försvann ur syn håll. Men märren blev märkbart stressad över att inte ha koll...:cool:

Alltså är hon inte riktigt redo att ge sig av på några längre promenader utan ungen ännu. Jag får således fortsätta min träning i hagens närhet ett tag till.

I min värld så skyndar man långsamt... både för sto och unges skull.

Jag har klurat på samma fråga som dig :P
Jag har köpt ett hbl sto som just nu har ett 4 månaders föl. Jag har skrittat på henne små miniturer i skogen och då har fölet gått löst brevid.

Men för varje gång blir han mer o mer "kaxig" och går iväg på egna äventyr :P Så nu hade jag tänkt rida i paddocken ett tag framöver... o då får fölis stå i hagen brevid hade jag tänkt.

Jag kan ju svara för min del så hade inte jag planerat något föl alls. Hon fick senare i min ägo ytterligare ett föl då på grund av att hon var skadad och skulle vila ett år. Dock var hon inte särskillt noga med sina föl inte så att hon vaktade dem maniskt det var helt ok att min val. passade fölungen.

Jag får nog också hålla mig i hagen i början.
Tänkte börja med markarbete nu så hon kan börja muskla sig lite innan jag börjar rida. Får väl se hur länge fölis tycker de är kul att följa med, men han är ganska kaxig och tar gärna sina egna turer redan!

Tack allihop för tipsen! :bow:

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Mia_R
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 512
Senast: Mabuse
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 883
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 060
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama