Inga ridgrenar på RHC

Sv: Inga ridgrenar på RHC

Jag menade absolut inget illa, ville bara peppa lite!:o
Håller helt och hållet med om att det vore roligare för de flesta om tävlingen var lika öppen som den varit hela tiden. Tror absolut att det varit en del av dess storhet.

Vill hemskt gärna ha till stånd en eller flera tävlingar där man kan tävla på kor på lite lägre nivå! Eller varför inte lägga klasser på de befintliga tävlingarna som håller C o D nivå???

Hoppas att du finner någon mer klass att rida.

Hallo, det har ni fell! folk kommar inte till Chappis Dagen för att se på Trail/Pleasure, det är dom ko/time events som dra folk, och om du tro jag har fel!
TA EN TITT PÅ HUR MÅNGA SITTA I LÄKTERN I ALLA DOM ANDRA WESTERN TÄVLING RUNT OM I LANDET!
Wanna-bee har rätt, man kan inte kör på hella nätten med ko och time events i kol morket bara så att Rid Gren Gänget kan glassa sig mitt på dagen.
Föra året bliv jag ärg och besviken för att time events bliv så sent, och med det dåliga belyssning roping gänget sog inte kalven!!!!!!
Det jag vill se är lite gym.kana för barnen.
Arizona

Hallo, det har ni fell! folk kommar inte till Chappis Dagen för att se på Trail/Pleasure, det är dom ko/time events som dra folk, och om du tro jag har fel!
Jag och min familj åkte förra året för blandningen, för helheten. Utan ridgrenarna blir eventet litet mindre intressant för oss som publik, det är fakta. Men visst, vi kanske åker även utan ridgrenarna, trots att programmet inte blir riktigt lika lockande för just oss.

*kl*

Kan bara ge min personliga åsikt.... Jag tycker faktiskt att det är bättre att göra så här än att sätta ett tak, det finns så få ranchtävlingar i Sverige, men hur många tillfällen som helst att tävla ridgrenar.
Jag har åkt enbart för kosse- och roping-grenarna, brukar passa på att sova middag när det är t ex pleasure.
Så ja, jag tycker faktiskt att man tänker helt rätt, på något sätt måste ju antalet starter begränsas....

Hej!

Det är i alla fall alltid massor av tävlande/deltagare i pleasureklassen även om läktaren inte är så full som vid ex.vis team penning. Så ett intresse för "ridklasserna" finns i alla fall bland de som tävlar på RHC.

Hoppas verkligen att tävlingen RHC inte bara blir ett jippo för att dra mycket betalande publik till nöjesparken HC.

MVH/Carina

Under den tid RHA har arrangerat RHC har tävlingen mer och mer börjat likna en D-tävling av kollosalformat med stora startfält i Pleasure, Trail, Ranch Trail och Reining och tyvärr väldigt ofta har mer än halva startfältet bestått av ryttare som inte hållit rätt "nivå" utan varit där lite på kul sådär. När nu Team RHC satsar stort på att höja kvalitetsnivån för att möta den standard som europeiska tävlingar har, är det en logisk åtgärd att ta bort de klasser som dragit ner nivån till en (ibland) D standard. Det har satsats tiotusentals kronor på att promota tävlingen i Tyskland och Danmark och att visa upp det som varit föregående fem år är en omöjlighet om utlandslanseringen ska lyckas! Vi måste också inse att HC varje år lägger ut stora pengar för att arrangemanget ska bli så lyckat som möjligt och de kostnaderna måste ju täckas av tävlingen själv. För att komma vidare med arrangemanget och undvika stagnation är en större andel utländska ryttare nödvändig och då är en satsning på enbart kogrenar och timed events det enda möjliga.

Vad är detta för skitsnack. Smart att satsa utomlands istället för våra ryttare i Sverige. Vad HC lägger ut är väl inte i gämförelse med vad dom får in.

Ja där är jag böjd att hålla med, poängen med RHC är ju just mixen av ryttare, att skapa en stortävling med enbart elit tror jag är att ta klivet tillbaka och ta bort det ROLIGA med tävlingen, och då menar jag publikmässigt...

Nåja kanske RHA lyckas bättre med den biten, kan ju vara bra med två olika tävlingar...

Tex gumsan, jag har lite dålig koll på det här med tävlingar och så, kanske du kan hjälpa mig?

Jag funderade på det du skrev att det finns fler tävlingar för ridgrenar än boskapsgrenar.
När det gäller större tävlingar så har jag fått känslan att det är tvärtom.
Ridgrenarna är ju många gånger på tävlingar där man i så fall får rida Allbreedsklasser, om man vill rida på A eller B nivå, eller är jag fel ute?

Under den tid RHA har arrangerat RHC har tävlingen mer och mer börjat likna en D-tävling av kollosalformat med stora startfält i Pleasure, Trail, Ranch Trail och Reining och tyvärr väldigt ofta har mer än halva startfältet bestått av ryttare som inte hållit rätt "nivå" utan varit där lite på kul sådär. När nu Team RHC satsar stort på att höja kvalitetsnivån för att möta den standard som europeiska tävlingar har, är det en logisk åtgärd att ta bort de klasser som dragit ner nivån till en (ibland) D standard. Det har satsats tiotusentals kronor på att promota tävlingen i Tyskland och Danmark och att visa upp det som varit föregående fem år är en omöjlighet om utlandslanseringen ska lyckas! Vi måste också inse att HC varje år lägger ut stora pengar för att arrangemanget ska bli så lyckat som möjligt och de kostnaderna måste ju täckas av tävlingen själv. För att komma vidare med arrangemanget och undvika stagnation är en större andel utländska ryttare nödvändig och då är en satsning på enbart kogrenar och timed events det enda möjliga.

Låter mkt mkt klokt, jag håller med.:bow::bow:

TA EN TITT PÅ HUR MÅNGA SITTA I LÄKTERN I ALLA DOM ANDRA WESTERN TÄVLING RUNT OM I LANDET!
Wanna-bee har rätt, man kan inte kör på hella nätten med ko och time events i kol morket bara så att Rid Gren Gänget kan glassa sig mitt på dagen.
Föra året bliv jag ärg och besviken för att time events bliv så sent, och med det dåliga belyssning roping gänget sog inte kalven!!!!!!
Arizona

Läktaren var iaf fullsatt när jag red pleasure förra året. Sandtaget med för den delen, så nog drar dessa grenar folk alltid!

*kl*

Kan bara ge min personliga åsikt.... Jag tycker faktiskt att det är bättre att göra så här än att sätta ett tak, det finns så få ranchtävlingar i Sverige, men hur många tillfällen som helst att tävla ridgrenar.
Jag har åkt enbart för kosse- och roping-grenarna, brukar passa på att sova middag när det är t ex pleasure.
Så ja, jag tycker faktiskt att man tänker helt rätt, på något sätt måste ju antalet starter begränsas....

Jag sover inte midddag men jag kommer när kossegrenar och timeevents börjar och givetvis reiningen. så jag håller med.

Jag menade absolut inget illa, ville bara peppa lite!:o
Håller helt och hållet med om att det vore roligare för de flesta om tävlingen var lika öppen som den varit hela tiden. Tror absolut att det varit en del av dess storhet.

Vill hemskt gärna ha till stånd en eller flera tävlingar där man kan tävla på kor på lite lägre nivå! Eller varför inte lägga klasser på de befintliga tävlingarna som håller C o D nivå???

Hoppas att du finner någon mer klass att rida.

Och jag menade inte att låta sur!! :D Jag har helt enkelt ingen lust att prova på nya grenar på A-nivå, och att åka på massor av kosseclinics hela våren har jag varken tid eller råd med :rofl: Prövar nya grenar gör jag på lägre nivå! :idea: men vem vet, vi kanske får krupp och åker dit och rider både kossegrenar och roping! Jag och min syster är kända för att vara ganska impulsiva.... hehe

Och jag håller med dig, så fort man vill tävla kossegrenar så är det hög nivå som gäller. Men det är klart, det krävs massor av tid och pengar för att dra ihop en kosseklass eller flera, och de är det få D-klass arrangörer som har råd med.

Arizona

Ja fyy ena dagen/natten kom vi tillbaka med hästarna 01.40. och upp 7 nästa morgon ..blää vad jobbigt devar.:cool:

Och jag menade inte att låta sur!! :D Jag har helt enkelt ingen lust att prova på nya grenar på A-nivå, och att åka på massor av kosseclinics hela våren har jag varken tid eller råd med :rofl: Prövar nya grenar gör jag på lägre nivå! :idea: men vem vet, vi kanske får krupp och åker dit och rider både kossegrenar och roping! Jag och min syster är kända för att vara ganska impulsiva.... hehe

Och jag håller med dig, så fort man vill tävla kossegrenar så är det hög nivå som gäller. Men det är klart, det krävs massor av tid och pengar för att dra ihop en kosseklass eller flera, och de är det få D-klass arrangörer som har råd med.

Jag tror du skulle tycka att Teamsorting vore roligt.
Jag vet att du inte övat så mkt men de hade inte vi heller och vi fick in 5 kosser på första omgången.;)

Sorry...men om man nu ska ta bort ridgrenarna för att det är för mycket "D-nivå" på dessa, varför är det då OK att nybörjare rider ko-klasser, det är ju samma sak?

Snart rider väl var och varannan koklasser bara för att kunna deltaga på en sån här tävling och då har vi helt klart andra aspekter att ta hänsyn till, säkerhet bla. för både ryttare och djur.

Lite dubbelmoral i mina ögon.....

Sorry...men om man nu ska ta bort ridgrenarna för att det är för mycket "D-nivå" på dessa, varför är det då OK att nybörjare rider ko-klasser, det är ju samma sak?

Snart rider väl var och varannan koklasser bara för att kunna deltaga på en sån här tävling och då har vi helt klart andra aspekter att ta hänsyn till, säkerhet bla. för både ryttare och djur.

Lite dubbelmoral i mina ögon.....

Hej!

Många kloka ord:bow:

Och hur är det med reiningen, skall den också bort? Den räknas väl också som "ridgren"?

MVH/Carina

Läktaren var iaf fullsatt när jag red pleasure förra året. Sandtaget med för den delen, så nog drar dessa grenar folk alltid!

Med ett så stor arrangemang som RHC så behövs det variation tror jag för att behålla det stora publikantalet.
Även om boskapsgrenar är roligt så blir det rätt tjatigt i längden om det BARA skulle vara sånt.

Ja, reiningen är ju en ridgren den också men är ju så stor så den kommer ju bli kvar. Har ju blivit ett "ansikte utåt" för westernridningen.
Inte mig emot, ser gärna att det finns variation på tävlingen.

Team Penning och Team Sorting är ju en gren många hoppar in i eller börjar med när man börjar rida på kor så där kan vi tala om nybörjare.
Hur många av de tävlande i cutting, herdwork osv ser vi i dessa grenar? Eller tvärtom....knappt inga alls.

En boskapslicens är ju inte svår att skaffa, finns ju ingen koll på det och alltså lätt för vem som helst att skaffa en sådan typ nybörjare.

Senast ändrad:

Med ett så stor arrangemang som RHC så behövs det variation tror jag för att behålla det stora publikantalet.
Även om boskapsgrenar är roligt så blir det rätt tjatigt i längden om det BARA skulle vara sånt.

Håller med! Jag tycker att det är skitroligt att kolla på kossegrenar, men det är roligare med variation! Även fartfyllda grenar blir tjatiga om det blir för mkt...

Liknande trådar

F
Western Läste till min förtvivlan på RHA:s hemsida "Efter samtal med High Chaparall ang Ranch Horse Classic 2009 har parken tyvärr avböjt... 2
Svar
36
· Visningar
4 010
Senast: Quinie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dina bästa tvätt tips!
  • Vad gör vi? Del CCXI
  • Sommartid

Hund, Katt, Andra Djur