Inga mineraltillskott

Sv: Inga mineraltillskott

A-ponny ca 200kg - högiva minst 2 kg/dag, mina får ca 3-4 kg/dag. Stor häst brukar jag räkna 600kg= minst 6 kg högiva/dag, mina får 8 kg/dag.

Rek är MINST 1kg TS per 100kg häst. Detta är igentligen grymt lite för en grovfoderomvandlare.
Ger man 2kg hö till en 200kg häst så ger man bara 1,68kg TS.
Ger man 6kg hö till en 600kg häst så ger man bara 5kg TS.

Dina 8kg kanske låter mycket men de får bara 6,7kg TS.
// Linda

Eftersom mina hästar, med ett undantag, är i gott hull, har bra energi m m, kort sagt är välmående så har de en lämplig foderstat.
Jag har en unghäst som jag inte är riktigt nöjd med än och håller på att försöka hitta en lämpligare foderstat till men jag har goda förhoppningar även om honom. Han ligger på 10-12 kg f n till sin vikt på ca 450 kg och det anser jag vara en hög högiva men i hans fall är det nödvändigt, just nu i a f.

Dina siffror säger inte mig särskit mycket ärligt talat, folk som endast "rapar" siffror har jag svårt för att lyssna på/ta på allvar.

Här finns många som läser som inte är så kunniga på foderstater.
Om man då läser att det är ok att ge enbart 5kg hö till en 500kg häst så kan det gå riktigt illa. Jag vill bara i all välmening förhindra att det anses som ok att ge hästen för lite grovfoder.
Mina upprapade siffror har jag inte hittat på själv. Finns som rek i varenda skrift som handlar om utfodring och hästens välbefinnande. Jag har tom lagt mig på den gamla mindre mängden. Igentligen är minimigivan av grovfoder för hästens välbefinnande höjd numera.
Du behöver inte bry dig om mina inlägg men jag hoppas att övriga som läser inser att det kan vara farligt att ge för lite grovfoder till ett djur som just är grovfoderomvandlare.
// Linda

att alla som utfodrar enligt det skulle vara oseriösa.
Det skrev jag aldrig

Ang grovfodermängden så är detta den större delen av fodergivan, jag tror inte det är någon som har det omvända förhållandet - fler antal kg kraftfoder än antal kg grovfoder.

Skrev jag heller aldrig.
Däremot är det väldigt vanligt att hästen skulle kunna äta, säg 10 kg hö och klara sig bra på det men ägaren ger 8 kg och 2 kg kraftfoder istället, DET är fel, i mina ögon. Kraftfoder lägger man på när den mängd grovfoder som hästen vill äta inte är tillräcklig.

Kraftfoder har hästar i alla tider fått ( om du inte går tilbaka till Hedenhös tid förstås ), i olika former och i mängd anpassad til arbetsbördan.

Ja, men då arbetade hästarna förr betydligt mer än vad de allra flesta hästarna i dag gör.

Han ligger på 10-12 kg f n till sin vikt på ca 450 kg och det anser jag vara en hög högiva men i hans fall är det nödvändigt, just nu i a f.

En grovfodergiva kan aldrig bli för hög så länge hästen inte blir överviktig på den och då kan man se över näringsvärdena och ge något med mindre näring, istället för att ge mindre, om det är möjligt.

Dina siffror säger inte mig särskit mycket ärligt talat, folk som endast "rapar" siffror har jag svårt för att lyssna på/ta på allvar.

Säger som mahlmt, de siffrorna som nämns står, om jag inte minns fel, som rekomendationer i djurskyddsföreskrifterna. Att ta dessa som riktlinjer för var man bör ligga och eftersträvar det i en foderstat, då är man lite fel ute. Det är som allt annat som tas upp där, det är MINSTA rekomendationer. Inte eftersträvar man att ha en 8 kvm stor box till en liten häst och tycker det är "onödigt" att ge den en 10 kvm. När det gäller grovfodergivan är det dessvärre allt för många som tänker så. "Jag ger "tillräckligt" med hö så jag kan med gott samvete öka kraftfodret". :crazy: Trots att hästen kan tänka sig att äta betydligt mer hö, om den bara fick.

Nej, min kan inte tänka sig att äta mer hö - större högiva=trampa ner i spånbädden. Han äter inte mer än den mängden. Jag anser den här hysterin med att hästar helst ska gå barfota och helst bara leva på grovfoder, för att det anses naturligt, är lite tramsig. Sunt förnuft när det gäller balansen mellan mängden kraft och mängden grovfoder, det räcker ganska långt.

Min åsikt är att om man behöver sitta och läsa i en bok vad hästen behöver äta för att må bra, inte klarar av att se på hästen om allt står rätt till, då bör man kanske hålla sig till att rida på ridskolan eller vara medryttare. Alldeles för många skaffar egen häst alldeles för tidigt.

Jag tycker själv att det är superintressant med ny forskning och suger åt mig det mesta. Dock ej dessa "nya naturmetoder".
Sen ska man aldrig stirra sig blind på siffrorna utan fodra med ögat också. Men man får aldrig glömma att hästen är en grovfoderomvandlare.
// Linda

Jag tror inte vi har så väldigt olika sätt att se på saken faktiskt, bara lite olika sätt att uttrycka oss på:).

Jag suger också åt mig nyheter men köper dem inte rakt av och försöker alltid låta "hästögat" få sista ordet innan jag tar beslut om ev förändringar av träning eller t ex foderstat.

Jag måste bara fråga.
Är nyfiken på varför du anser att det är ok att läsa på fodersäckarna och fodra efter dem men inte att läsa div litteratur och fodra efter dem?
Menar inget illa utan är nyfiken på ditt synsett.
// Linda

Det är väl ok för var och en att läsa på fodersäckar eller i böcker hur mycket man vill, sen om man följer uppgifterna slaviskt eller tror på precis allt det är en annan sak.

Jag ser det som står på fodersäcken som en rek, ett förslag på foderstat för "medelhästen" efter en tabell som tar upp lätt -medel - hårt arbete. Den är ett stöd, från den som tillverkat fodret, som är de mest kunniga ( förhoppningsvis ) på just det fodret. Jag tror inte att jag någonstans skrivit att jag följer rek på fodersäcken till punkt o pricka? I så fall har jag uttryckt mig otydligt. Sen kan det mycket väl vara så att mina givor sammanfaller med det som står på säcken men inte alltid.

För mig är det OFTAST ett tecken på osäkerhet, okunskap och ett behov att försöka hävda sig att börja rabbla siffror, använda ett krångligt fackspråk där det inte behövs etc etc. Jag lyssnar mycket hellre på någon som kan visa upp friska och välmående djur, har lång erfarenhet och som är ödmjuk. Inget påhopp på dig utan generellt sett.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 997
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
1 030
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka