Inga barnponnyer?

Sv: Inga barnponnyer?

Jo jag ser att Horsemosens Charlie Brown , finns med fortfarande och honom missade jag. Men tittar du på betäckningssiffror så finns han överhuvudtaget med.

Hittar just nu bara betäckningsstatistik från 2003, men likartat var 2004.

Första siffran efter namnet är placering--andra antal betäckta ston.
Bedæknings top 10 for Dansk sportspony 2003
Ident Navn Placering Antal Avlsforbund År
SPH 123 SP DK FOLLOW MEE BOSSETOON KOLKA 1 13 SP 2003
SPH 132 SP DK ZENDRO 2 13 SP 2003
SPH 107 SP DK ANTARIO N 3 11 SP 2003
SPHE 86 SP DK BOLERO 4 10 SP 2003
SPH 119 SP DK RØGILD´S KIDOGO 5 8 SP 2003
SPH 106 SP DK MARCHI 6 7 SP 2003
SPH 137 SP DK TORNADO (DEN) 7 7 SP 2003
SPH 113 SP DK CHAMBERLAIN 8 6 SP 2003
SPH 103 SP DK CANNON 9 5 SP 2003
SPH 128 SP DK BRANDUARDI M 10 5 SP 2003
SPH 116 SP DK TAI CALIDO 11 4 SP 2003
SPH 122 SP DK NØRLUNDS ATLANTIC 12 4 SP 2003
SPH 118 SP DK MAY-WAY 13 4 SP 2003
SPH 129 SP DK COELENHAGE'S PURIOSO 14 3 SP 2003
WFH 9 WF DK KOOIHUSTER WILTSJE 15 3 SP 2003
SPH 69 SP DK LINCOLN 16 2 SP 2003
SPH 66 SP DK PAN 17 2 SP 2003
SPH 96 SP DK FIRHØJS PAPAGENO 18 2 SP 2003
SPH 85 SP DK HOLMGAARDS BENJAMIN 19 1 SP 2003
SPH 127 SP DK CALITO XX (DEN) 20 1 SP 2003

Tittar du totalt på NF hingstarnas betäckningar inom DSP, så har dom lämnat betydligt färre avkommor inom DSP än vad som gjorts i ASRP.

Sju NF hingstar var aktiva under väldigt många år, de yngsta som registrerats efter dessa hingstar är i år tre år--registrerade 2002.

Det handlar om relativt sett många betäckningar som resulterat i avkommor som gått direkt in i grundstamboken avd I.
avkommor efter:
Fellow RNF 78
Aramis RNF 113
Dart Light RNF 113
Fredriksbergs Dizney RNF 98
Jolly Roger RNF 109
Miclas Active RNF 100
Sörbys Magnific RNF 125

Resultat av dessa betäckningar:
Ingen hingst har stambokförts.
Däremot finns det flera ston som stambokförts som är resultatet av dessa betäckningar.

Svensk ridponny har rätt betydande inslag av NF blod.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Bara en liten fraga?
Varfor plockades Aramis bort. Han gjorde ju 2 godkanda bruksprov for RP avel och detta under den tiden som inte ens RP hingstarna brukade klara 2 godkanda prov. Han var ju trots allt godkand pa samma promisser som RP hingstarna.

Svaret är enkelt !!!

Ridponnyhingstarna prioriterades.

ASRP, lånade ponnyhingstar när dom inte hade egna ponnyhingstar. Så gjorde också Dansk sportsponny och även andra avelsföreningar.

När aveln hinner utveckla egna hingstar som både ser ut som ridponnyer och uppträder som sådana.

Så blir hingstar som är av andra raser och också nedärver sin ras´s utsende mindre lämpliga--fasten dom har prestationsegenskaper som är minst även bättre än ridponnyrna.

Ridponnyavel är bara korsningsavel i början, sedan handlar det om att komma över på generation två, tre osv.
Det handlar förstås om att så snart som möjligt frigöra sig från förstakorsningar och istället betäcka dom bästa korsningarna med varandra. Vid detta urval spelar både typ och prestation in. Det är ju meningen att ridponnyer inte skall se ut som korsningar där det går att se vilket avelsmateriel som använts, utan dom skall via urval och generationsskiften formas efter en ny rasstand.

Renrashingstarna förlorar dock inte sin plats i korsningsavel, som producenter av bra bruksindivider och fruar till ridponnyhingstarna.

Man får inte glömma bort att Svensk ridponnyavel ännu inte producerar individer som når samma nivå som ex. NF rasen och de bästa korsningarna.

Men jobbar man inte vidare, utan stannar och alltid producerar generation 1, så har man ingen möjlighet att nå sina avelsmål.

peråke

ASRP, lånade ponnyhingstar när dom inte hade egna ponnyhingstar. Så gjorde också Dansk sportsponny och även andra avelsföreningar.

Men det ar val bara i ASRP man har fatt en spark i andan efter utfort arbete?

Men jobbar man inte vidare, utan stannar och alltid producerar generation 1, så har man ingen möjlighet att nå sina avelsmål.
Detta galler val aven de langsamma generationsvaxlingarna pa RP sidan. Vi avlar ju pa det material som skapades for 20 ar sedan nere i Europa. I Sverige stannar vi i stallet pa steg 2 och avlar pa samma gamla ston och hingstar hela tiden.

ASRP stambokförde ALDRIG nåra renrasiga ponnyhingstar, utan bara erkände avkommorna efter vissa.

Därav gick det att göra denna förändring.

Nu var det så att den påverkade i praktiken ingenting.

Dom som vill korsa olika raser och nå det dom vill ha, bryr sig inte speciellt mycket om vad avelsföreningar förespråkar.

----------------------------------------------------------------
Vad det gäller ung avel så känner ivarjefall inte jag igen mig, här sprutar generationerna fram.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker inte att ridponny hingstarna är dyrare än andra ponnyhingstar i deras storlek, men priset skiljer väl lite från hingst till hingst. Man får naturligtvis betala för semin kostnaden men om man åker till den station hingsten står på brukar det vara billigare att seminera.
det kan vara minst lika dyrt att impotera med dryga transporter och misslyckade försök!

Det blir dyrare eftersom dom står på semin. Veterinäravgiften på runt 2000 kr kommer du ju inte ifrån även om du kör till hingstens station. Det skulle varit fler RP hingstar på naturlig betäckning. Även om det blir lika dyrt att importera så får man så mycket mer hingst för pengarna och då är det lättare att acceptera en lite högre kostnad.

Vilken hingst på import är mer för pengarna???? Vad jag vet är det väl ändå endast en på import och dom har väl knappast fått mer för pengarna detta året!

pezon skrev:
Det blir dyrare eftersom dom står på semin. Veterinäravgiften på runt 2000 kr kommer du ju inte ifrån även om du kör till hingstens station. Det skulle varit fler RP hingstar på naturlig betäckning. Även om det blir lika dyrt att importera så får man så mycket mer hingst för pengarna och då är det lättare att acceptera en lite högre kostnad.

Jag ser att det nu diskuteras, importsemin från värsting hingstar kontra Svensk uppfödda/Svensk stationerade hingstar.

Sverige ligger lite off i Europa men det går att använda hingstar stationerade i Tyskland Holland Frankrike osv om dom står på en EU station.

Ridponnyhingstar i Europa går oftast på naturlig betäckning, några på semin. Ytterst få av seminhingstarna står på EU stationer.

I dag finns en handfull Tyska ridponnyhingstar som står på EU station, och fryst semin från några av syndicat Linaros franskstationerade hingstar som är frysta på EU station. Syndicat Linaro säljer för EU export hingstar av flera olika raser, ridponny, NF, Connemara. (jag vill reservera mig för Linaros hingstar, någon kan stå för färsksemin)

Alla de hingstar som går på EU export är väl avkommebedömda. När jag skriver avkommebedömda så är det på prestation.
Det är med anledning av sin förmåga att lämna sportponny som de når intresse utöver sina landsgränser.

Vill man använda någon av dessa hingstar så är det inte säkert att de lämnar typriktiga avkommor efter Svenska avelsföreningarnars rasstandard. De är godkända ursprungligt i sin hemmaavelsförening som kan ha en helt annorlunda syn vilket som är lämpligaste typ på en hingst.

Rent praktiskt så går det att avelsvärdera i sin egen avelsförening vilken man vill av dessa hingstar, man ansöker innan 1 april och det kostar 500 kr.

När man fått hingsten godkänd att använda, måste man börja luska i hur man praktiskt gör beställningen. Det finns ett Danskt sperma exportföretag som heter Eurosäd. Dit kan man vända sig och de sköter alla beställningar och transporter. Euro säd tar 500 kr i administrativ avgift/sto.

Så när stoet är i brunst ringer man/faxar Eurosäd och beställer i princip från vilken hingst man så önskar som finns tillgänglig på EU station.
Om allt fungerar skall man sedan, dagen efter beställningen kunna hämta en "frigolitlåda" på närmsta posstation.

Med första "frigolitlådan" finns en räkning från hingsten, policyn är att man betalar hela hingstkostnaden vid första seminering.

Kostnaderna för hingstarna varierar, men mellan 3000-4200 kr inkl moms/sto.
Denna summa får man använda hingsten i tre brunster och inga tappnings eller emballage kostnader tillkommer.

Frakten är på vardagar från Södra Tyskland till mellansverige 900 kr inkl moms.

Vill man ha skick på lördagar blir det betydligt dyrare och omständigare, vardagstransportföretaget som är både billigt och bra arbetar inte på helger.

Så klarar man seminering på ti-on-to-fr, är det egentligen inga problem--behöver man seminera på Lördagen blr det oanständigt dyrt/eller transporten fungerar inte

Just detta blev fallgropen i sommras för den importhingst som var avelsvärderad för allmän avel och gick att beställa på från en Svensk seminstation.

Ingen visste i förväg om detta krångel med lördagstransporter.
Själv lärde jag mig tämligen fort och lyckades hantera transporteriet.

Jag fick för ungefär samma total kostnad som för en Svensstationerad hingst tre ston dräktiga via importsemin.

Det var nervöst, och krävde mycket angagemang--men det gick.
Ett tag var jag mycket "byxis" för att bara få kostnader och inga föl.

Vad får jag då ??? Blir det som Rodde säger,
"Vilken hingst på import är mer för pengarna???? Vad jag vet är det väl ändå endast en på import och dom har väl knappast fått mer för pengarna detta året!"

Enligt min efarenhet av avel så är det nog ganska tidit med endast resultat ifrån fölutställningar att veta om dom här stoägarna fått valuta för sina pengar.

peråke

Du har ju hela Europas seminhingstar att valja pa. Jag har aldrig sagt att hingsten star pa import nu. Jag har talat med uppfodare som t.o.m sager att det lonar sig att kora sitt sto till Tyskland och betacka naturligt. Manga ponnyuppfodare tillhor nog den kategorin med liten planbok och manga har gatt over fran halvblod till ponny just av anledningen att det har blivit sa dyrt att betacka med halvblodshingstar. For dessa ponnyuppfodare ar ju inte RP avel det minsta attraktiv eftersom den avel ar pa vag at samma hall.

Tack for mycket intressant lasning. Hade det inte lonat sig att kora over stona till en Dansk station?

Nej utvecklingen går snarare åt andra hållet, tidigare kostade RP hingstarna ungefär samma men nu kan man se en sänkning och större variation.
Vi har mycket bra hingstar i sverige RP hingstar som har Internationellet tävlande avkommor samt hingstar som betingar ett mycket högt värde i Bla Tyskland för sina fina prestations linjer!
Man behöver inte gå över ån efter vatten bara undersöka vad vi har och använda det!

Men nu är det ju fölvisningarna som är den första måttstocken på vad en hingst ger, det är intressant läsning resultat finns på asrp,s hemsida!

Man behöver inte gå över ån efter vatten bara undersöka vad vi har och använda det!

Felet ar att vattnet kostar for mycket pa denna sidan an.

pezon skrev:
Hade det inte lonat sig att kora over stona till en Dansk station?

Ja kanske, det beror på var man bor och transportkosnaden. Själva seminstationen och uppstallningen är billigare i Danmark.
Stoet behöver ju också stå kvar på stationen tills hon är konstatrerat dräktig.
Men vad jag förstått, fast jag vet inte om det är säkert så blir det enklare med lördagstransporter.

Fast lite av hur man än vänder sig så har man ändan bak situation är det.

Till nästa vår har jag redan planerat att göra om det. Denna gång väljer jag en annan hingst och vet nu hur jag eventuellt måste "manipulera" stoet för att åstadkomma ägglossning under veckodagar.
När vi väl provade så var det inte speciellt svårt. Kostnaderna för hormonsprutor är mycket låg och går att göra hemma.

Att kunna säga vad en hingst lämnar när det gäller prestation tar tid.
Avkommorna måste hinna upp i bedömbar ålder och avkommebedöma hingstars förmåga att lämna avkommor i toppsport tar ännu längre tid.

Att med avkommebedömning av föl och unghästar som grund blir mer än felaktigt.
Det är därför man vid avkommebedömning av såväl ston som hingstar aldrig räknar någon fördel för föräldrana med anledning av fölbedömningar.

Bedömningar på treårstest, kvalitetsbedömningar kan ge en hint men stjärnorna behöver inte visa att dom är bättre än andra vid denna ålder.

Egentligen syns det bara när dom är uppe i högre klasser och har en förmåga att där inte visa att det är botten utan att det finns en växel utöver detta.

Sådana egenskaper går inte med måttstockar eller vinklar och linjer mäta upp, sådana egenskaper sitter i "själen" och dom ärvs, generation efter generation.

Det finns sådana hingstar i Sverige som ligger med sådan arvbarhet, dessa används sisådär men dom har inte samma attraktivitet som hingstar som visar att dom lämnar ridponny aktiga föl.

ASRP är säker också inne i en period där alla ston ser olika ut och just nu behövs hingstar som fixar till avkommorna så att dom SER UT som ridponny.

Det här blir någon form av mellangeneration för framtiden. Ridponnyuppfödarna blir mycket glada åt sina ridponnyaktiga föl och ställer gärna ut dom, hela ASRP är inne i någon form av föl och ungponny utställnings yra. Bästa hingst ÄR bästa typförvärvare.

Det här kan ibland uppfattas av omgivningen som lite märkligt, ridponnyförening som bara framhäver kvaliten på sina avkommor med utställningsresultat.

Polypader, en person som ofta trycker ner klacken på detta fenomen och vill inte ha svaret att ASRP är en ung förening. Men så är det nog, det är en utvecklingsfas. Ridponnyfolket vill mer än allt just nu att deras avkommor tydligt och klart syns att de är ridponnyer.

Eftersom det är så här, föredras fullblodsaktiga Holländska welshridponny som hingstar, Tyska prestationshingstar ligger inte lika högt i blod och ser mer ut som ett mellanting mellan NF och Holländsk ridponny.

peråke

Nej det tror jag inte det gör, inte om du jämnför vad man betalar för seminavg. på hemmastation hos hingsten uteblir oftast när du åker till hingsten likaså betalar man för ultraljud det betalar man väl också om man betäcker naturligt?

Mina stoägare har betalt 1200:- + moms i veterinäravg sedan inget mer och stona har blivit seminerade och sedan har man betalt språng + 90 dygns dräktighet. Uppstallning betalar man också oavsett var man ställer sitt sto.
Jag tror inte att du kommer undan billigare att köra ned till Holland eller Danmark eller Tyskland.
Bara bron går på 500:- sedan färjan Rödby - Puttgarden ca 1000:- t.o.r sedan bensin... övernattning etc.
När vi kör med trailer till Holland räknar vi med 5000:-

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka