Inga barnponnyer?

Sv: Inga barnponnyer?

Jag ar av asikten att en ponny ar till for barn, och ska darfor vara lampliga for barn att hantera och rida utan att man behover ha 100% uppsikt over dem.
Visserligen ar vissa barn battre an andra, och man kan lampa ponnyn efter det, men i slutandan maste en ponny vara lampad for barn och ungdomar, da det faktiskt ar de som ska rida och hantera den.

Jag har sjalv genom aren haft och har en hel del skarpa individer, som ar vinnare pa tavlingsbanan, men kanske inte de basta utanfor och jag maste saga att de ponnierna AR svarsalda.

Jag undrar vart alla kopare finns till dessa skarpa ponnier, da jag kan salja 100 snalla och trevliga ponnier i alla katagorier under en dag, men att salja en lite skarpare ar svarare??

Om man utgår från ett sto med okänd härstamning, kan man efter ett antal generationer få en stamboksberättigad svensk ridponny?

Japp det krävs 4 generationer ston, har man ett sto man tror på ska man absolut använda detta, men som i all avel är det långsiktigt arbete med planering som krävs. Man ska vara kritiskoch se vad man sätter i avel.
Jag brukar säga betäck en gång se vad som kommer ut är det bra och du är nöjd, alltså inga 34 poängare betäck igen.

poloplayer skrev:
Och när vi nu studerar denna lista, kan man ju undra var alla avkommor efter dom förnämliga ridponnyhingstarna håller hus?Man får leta ganska långt ner på listan för att hitta någon ridponnyhingst..(och kom nu inte med det vanliga svamlet att ridponnyavel är ung i sverige, vissa hingstar har trots allt verkat 10 år i aveln, och snälla, hänvisa inte till utländska meriter, vi är i sverige nu)

Ja detta är återkommande fråga till ridponnyföreningen, och visst är det så med några få undantag av hingstar.

Egentligen har jag redan svarat på varför det ser ut så här.

Svensk ridponny borde från början jobbat mer med stosidan, något som fortfarande är tabubelagt att diskutera.

Att enbart ha höga krav på hingstarna räcker inte i avel.
Det krävs två bra individer för en bra avkomma.

Nu löser sig detta med tiden, att läsa språngrullar för några år sedan var rena rama katastrofen, men att år 2005 blir samma läsning väldigt uppmuntrande.

Det har tagit tid att få fram bra ston till hingstarna, men fortfarande råder väldigt mycket missförstånd att just ridponnyhingstarna skulle vara "magiska" och lämna bra avkommor med vilket sto som helst.

Men det vet vi nu med säkerhet, ridponnyhingstar är inga "magiska" ponnyhingstar, dom är bara förhoppningsvis lämpliga avelsdjur som för att göras rättvisa måste få fruar som är av god kvalite´.

"Rodde slår huvudet på spiken, i ridponnyavel används just nu ston som inte duger till i sina egna raser och som ovan nämda skribent ston som inte har lämpligt temperament att föda småponny.

Att detta stomaterial skulle vara lämpligt att avla, framtidens ridponner av, vet vi redan nu att det inte fungerar."

peråke

dimmansstuteri skrev:
Jag vet, det är en fundering jag också har haft. Varför åker inte dessa bruksston med okänd härstamning till hingstar som visat att de har förärvt sig väl - oavsett vilken ras de tillhör? Avkomman blir ju ändå inte aktuell för någon stambok, oavsett om det är connemara, NF, welsh eller SvRP. Men chansen att få en bra bruksindivid bör däremot öka om man använder en hingst som visat sig förärva sig väl på tävlingbanan, ännu större är chansen om stoet har egna meriter.

Hlsn Helena

Ja svaret är att dom gör det.

Renrasiga ponnyhingstar har högre betäckningssiffror i korsningsavel än vad RP-hingstarna har.

Under 2000 talet har årligen ungefär:

RP- hingstarna betäckt ca: 230 ston.
Renrasiga ponnyhingstar ca: 260 ston.

Så har det alltid varit, och hitintills har inte RP hingstarna lyckats locka till sig ens hälften av stona som tänker få en avkomma som skall registreras i ASRP.

Men vi vet också att vissa renrasiga ponnyhingstar inte tar emot ston som inte är av samma ras, dom vill helt enkelt inte få dessa ston som inte kommer att föda avkommor som kan meritera hingsten.

Skulle en ridponnyhingst göra samma sak, ställa krav på stona att han bara betäcker ston som är lämpliga för hingsten. Då skulle den RP hingsten i avkommestatistik gå om dom andra hingstarna som betäcker "allt". Detta fast han kanske inte är den bästa av RP-hingstarna.

Det finns en faktor till som spelar in vid avkommebedömning. Ridponnyhingstarna är själva väldigt heterogena i sin nedärvning. En korsningshingst bär både stora och små höjdanlag, stoägarna tror att dom ärver ner den höjd dom själva har. Sedan kan stona om dom själva är korsningar också bära på olika höjdanlag.

Detta resulterar i att ridponnyavel framställer mycket fler överhöjdare än vad andra ponnyföreningar gör. Dessa överhöjdare oavsett deras prestationer i sporten kommer aldrig med i statistiken.

Det här ger lustifikationer när man tittar på avkommorna.

ASRP har en RP hingst som verkat länge i avel. När det gäller avkommor som startat kvalitetsbedömningar ligger han i topp.

När det gäller antal avkommor med placeringar i sporten och hänsyn taget till antalet födda ligger han i botten.

När sådana siffror dyker upp, visar det tydligt att denna hingst dels antagligen lämnat många ponny som varit över ponnyhöjd och deras sportresultat räknas inte.
Att han dessutom betäckt en stor andel ston som inte själva haft möjlighet att lämna avkommor som nått någorlunda kvalitet.

Men när han fått bra ston, har han förmåga att lämna bra avkommor.

Eller vad tror ni ???

peråke

Till temat att producera sportponnyer som samtidigt är lämpliga att ridas och hanteras av barn.
Så är troligtvis väl fungerande avelsvärdring som noga kartlägger den unga hingstens anlag för både extreiör, bruks och reidbarhet och temperament.

Att avelsvärderingen konsekvent sorterar bor hingstar med dåligt temperament, ridbarhet.
Gör man avkall och släpper igenom mycket rastypiska hingstar med höga exteriörpoäng eller hingstar som visat extrema kvaliteer i sporten och bortser från det viktigaste av allt ett gott temperament och god sammarbetsvilja blir aveln totalt av sämre kvalitet.

Bäst på detta är Holländarna. Dom är mycket konsekventa i sin avelsvärdering av ponnyhingstar, såväl NF, Welsh ridponny och ridponny har urval på exteriöra företräden först.
Varefter hingstarna direkt efteråt som treåringar kallas till 30 dagars test. Hingstarna stallas upp sköts och rids av anställda. Under dessa 30 dagar, sker inridning och påbörjad grundutbildning.

Hingstar som visar prov på olämpligt beteende, eller har svårigheter att underkasta sig utbildning får avbryta och åka hem oavsett övriga företräden
Någon utsortering på låga brukspoäng finns inte endast låga betyg på temperamentsbitarna sorterar bort.

Till slutexamen som sker inför publik, finns bara kvar hingstar som redan är godkända som lämpliga att rida och hanteras av barn.

Vid slutexamen ges dels delbetyg för gångarter under ryttare och hoppbetyg. En sammantagen bedömning om lämplighet som blivande sportponny i hoppning och dressyr ges.

Stoägarna vet att INGEN hingst har passerat med dåligt temperament, och hingstarna har bedömts för sina olika förmågor som underlättar valet inför kommande betäckningsäsong.

Detta har resulterat i att man fått fram mycket barnvänliga ponny och dom som vill ha prestationshingstar, kan välja dom som fått höga betyg i någon gren, för de stoägare som inte prestationsavlar finns hingstar som kanske inte är utpräglade sporttalanger men kanske mer rastypiska att använda.

Sådan typ av urval av hingstar kanske inte är den snabbaste vägen att nå rasens mål, men den är långsiktig och tillgodoser i första hand att producerade ponnyer når sin främsta huvudsakliga uppgift att vara lämpliga kamrater för barn och ungdomar.

peråke

Jag haller med Dimmansstuteriet det ena behover inte utesluta det andra. Det finns t.ex godkanda NF-hingstar med mycket gott temperament som dom dessutom nedarver. Dessa hingstar har dessutom 9.a pa rastypen, egna meriter pa SM niva, hogt prestations- och exteriorindex samt att avkommorna haller pa att klattra uppat i klasserna. Dessa prestationshingstar borde haft manga positiva egenskaper att tillfora i RP aveln. Min onskan hade varit att ASRP hade tagit tillvara pa godbitarna i dom erkanda raserna pa ett battre satt an vad som ar fallet nu.

ASRP har väl nog skägg med att få sina egna rastypiska prestationshingstar att lämna avkommor som är både rastypiska och prestationsstarka.

Det läggs årligen ner mängder med ideella timmarts arbete och avelsvärderingen drar stora kostnader för att få fram egna hingstar.
Inte speciellt konstigt att ridponnyföreningen marknadsför sina egna hingstar som mest lämpade fäder till kommande ridponnyer.

I dag går avkommor efter NF hingstar in i grundstamboken och stona kan avelsvärderas som ridponny och anses som lämpliga fruar till ridponnyhingstarna.

Det är väl i sådana fall NF föreningen som måste stimulera ett bredare användningsområde av sina egna hingstar.

I dag får varken NF ston eller NF hingstar räkna ens avkommepoäng för avkommor som inte är renrasiga.
Det finns inte heller möjligheter att registrera korsningar med NF blod i föreningen överhuvudtaget.

NF föreningar som tycker att deras hingstar lämnar bra produkter i korsningsavel tar också hand om den aveln själva och sätter upp riktlinjer och visar att deras hingstars korsningsavkommor är önskvärda.

Den typen av korsningsavel med NF hingstar är mycket aktiv i flera länder och har också gett gott resultat, men då är det NF föreningar som vill ha och stimulerar den typen av avel--inte ridponnyföreningarna, då dom har egna hingstar som dom stimulerar.

peråke

Med tillräckligt många partbreedföreningar så behövs ingen ridponnyförening över huvud taget. Alla korsningar kommer ju att kunna platsa i någon sådan förening. Vad jag menade var att man kunde ju försöka att stimulera till att få fram egna godkända prestationshingstar av det material vi har i Sverige som bevisligen är bra. Nu förlitas ju hela aveln på andra ridponnyföreningars godkända hingstar som importeras hit. Det måste väl ändå finnas plats för både och?

pezon skrev:
Med tillräckligt många partbreedföreningar så behövs ingen ridponnyförening över huvud taget. Alla korsningar kommer ju att kunna platsa i någon sådan förening. Vad jag menade var att man kunde ju försöka att stimulera till att få fram egna godkända prestationshingstar av det material vi har i Sverige som bevisligen är bra. Nu förlitas ju hela aveln på andra ridponnyföreningars godkända hingstar som importeras hit. Det måste väl ändå finnas plats för både och?

Alldelles riktigt! :bow: Har med glädje följt dina mkt kloka och kunniga råd i tråden hittils...
Undrar en sak bara. Vårt gamla c-ponny sto,imp Irland utan känd stam (född 81) med otaliga plac och vinster i MsvA (6.a i SM bla) var enligt ASRP direktkvalificerad för stamboken pga sina meriter.
detta besked fick jag 98-99 nån gång...

Är det inte så längre???

I dag får varken NF ston eller NF hingstar räkna ens avkommepoäng för avkommor som inte är renrasiga.

Nja, det är ju inte riktigt sant. Hingstar får i allafall tillgodoäkna sig tävlingsavkommor, även om de är korsningar, TROR att detsamma gäller för ston.
Däremot VET jag att ston inte får tillgodoräkna sig avkommor med exteriöra meriter, t ex diplomston, om avkomman ej är efter NF-hingst. Detta gäller nog även hingstar?

Jag vet att NF-rasen är ett material som är populärt i den danska Sportsponnyaveln, och även i Holland är korsningsavel med NF vanligt, t ex på stuteriet Orchid's, gärna tillsammans med arab-, angloarab- eller shagyaarabblod.

Jag anser i allafall att ALLA rasföreningar i Sverige borde titta mer på de hingstar som verkligen har presterat något, oavsett om det gäller den egna rasen eller om det är hingstar som är presumtiva i korsningsaveln. Jag anser att prestationer mäts på riktiga tävlingsbanor, särskilt om hästarna visar hållbarhet, temperament, prestationer och ridbarhet år efter år med olika ponnyryttare.
Ponnyer som ställer upp, det kallar jag barnponnyer.

Hlsn Helena

dimmansstuteri skrev:
Jag anser i allafall att ALLA rasföreningar i Sverige borde titta mer på de hingstar som verkligen har presterat något, oavsett om det gäller den egna rasen eller om det är hingstar som är presumtiva i korsningsaveln. Jag anser att prestationer mäts på riktiga tävlingsbanor, särskilt om hästarna visar hållbarhet, temperament, prestationer och ridbarhet år efter år med olika ponnyryttare.
Ponnyer som ställer upp, det kallar jag barnponnyer.

Hlsn Helena

Vad mer finns att säga.... ;) :bow: :bow: :bow:

Nu finns det faktiskt riktiga ridponnyhingstar som är födda i sverige alltså inte impoterade hit, samt att de håller ett otroligt bra temperament och en enormt bra ridbarhet.
Ridponnyaveln är endast i sin vagga och våra ridponnyer kommer att låta höra av sig, vi kan dock ej i sverige försöka hitta en egen ridponny utan vi lär bli tvugna att följa europa för att få framgång dom ligger ca 30 år före oss och har redan gjort alla misstag.
Vi har tävlat både NF och andra korsningar på Nationell nivå likaså ridponny, och jag säger bara att det är inte för inte ridponnyerna vinner EM år efter år(dressyr)

vi kan dock ej i sverige försöka hitta en egen ridponny

För mig är det en milsvid skillnad på att tillföra lite nytt prestationsblod på hingstsidan mot
att hitta på en egen ridponny. Bara för att man vill ha in lite annat blod än Power Boy och Valentino behöver man väl inte hitta på en egen ras. Om jag har 3 st. Power Boy-ston är ju hälften av hingstarna borta som lämplig kandidat att betäcka med. Med inavel lär vi ju inte kunna föra Ridponnyn vidare.

Har man ett Power Boy sto ska man hitta en hingst av dagens datum med kort stark överlinje! Det finns massor, man ska inte behöva uppfinna hjulet igen.
Power Boys far Downland Folklore är bra och har gett oehört mycket bra runt om i europa, men nu måste man gå vidare inte använda 22 år gamla hingstar det är att stå tillbaka.
Läs resultat listorna på vilka ridponnyhingstar som vunnit championaten och utställningarna i år, vi har haft en hingst på station som i europa har internationellt tävlande avkommor på alla nivåer, men han används inte i sverige vilket bara visar att vi inte riktigt vet vad vi har och inte har här i landet.

man ska inte behöva uppfinna hjulet igen.

Jag vill bara tillfora lite fler ekrar i hjulet.

vi har haft en hingst på station som i europa har internationellt tävlande avkommor på alla nivåer, men han används inte i sverige vilket bara visar att vi inte riktigt vet vad vi har och inte har här i landet.

Det ar nog inte dar skon klammer. Med dom omkostnaderna vi har for semin har i Sverige kan man ju lika jarna importera sperma fran dom stora moderna kanonerna nere i Europa. Det ar ju det som ar fordelen med semin, man behover inte anvanda 22 ar gamla hingstar i Sverige nar det finns sa mycket bra runt om i Europa av senare datum och till samma kostnader som oprovade hingstar i Sverige.

dimmansstuteri skrev:
Nja, det är ju inte riktigt sant. Hingstar får i allafall tillgodoäkna sig tävlingsavkommor, även om de är korsningar, TROR att detsamma gäller för ston.
Däremot VET jag att ston inte får tillgodoräkna sig avkommor med exteriöra meriter, t ex diplomston, om avkomman ej är efter NF-hingst. Detta gäller nog även hingstar?

Jag vet att NF-rasen är ett material som är populärt i den danska Sportsponnyaveln, och även i Holland är korsningsavel med NF vanligt, t ex på stuteriet Orchid's, gärna tillsammans med arab-, angloarab- eller shagyaarabblod.

Hlsn Helena

Jag skall bemöte lite av det här inlägget, inte för att vara dum--utan för att belysa att Svensk ridponnyavel inte är så inskrängt och importberoende som det väldigt ofta beskylls för att vara.

Först detta med hur NF föreningen betraktar korsningsavkommor som för NF blod.

NF ston får ENBART tillgodoräkna sig avkommor som är registrerade i NF föreningen.

Hingstar avkommebedöms både för exteriör nedärvning och prestation.
Exteriör nedärving tillgodoräknas enbart avkommor registrerade som NF.
Prestation alla avkommor.
Men för att höjas till ELIT skall hingstar ha mycket god förvärvning både exteriört och prestation.
Vilket förstås diskriminerar hingstar som används mycket i korsningsavel.
----------------------------------------------------------------
Sedan Dansk sportponny som ofta framhävs ha både mycket NF blod i sin avel samt producera en mer INHEMSK ridponny.

Vad det gäller NF hingstars status i Dansk sportponnyavel, så registreras avkommorna överhuvudtaget inte i Dansk Sportponny.

För att registreras som Dansk sportponny krävs att såväl fadern som modern är avelsvärderade och stambokförda för Dansk Sportponnyavel.
För att registreras som Svensk ridponny krävs att fadern är avelsvärderad och godkänd för ridponnyavel, för modern krävs två leds erkänd härstamning av erkänd ras.

Tidigare har funnits i Dansk sportponnyavel en NF hingst som verkade som ridponnyhingst. I dag finns ingen.
Svensk ridponnyavel har tidigare haft sju renrasiga NF hingstar som verkat som ridponnyhingstar. I dag finns ingen.

Dansk sportponnyavel har vid de senaste avelsvärderingen nygodkänt fem importhingstar och en inhemskt producerad.

Svensk ridponnyavel har vid senaste årets avelsvärdering ingen nygodkänd importhingst men tre inhemskt producerade hingstar.
----------------------------------------------------------------
Den Holländska korsningsavel med NF hingstar du refererar till sker INOM Holländska NF föreningen, avkommorna registreras som NF P/B. http://www.newforestpony.nl/index.php

peråke

pezon skrev:
Det ar nog inte dar skon klammer. Med dom omkostnaderna vi har for semin har i Sverige kan man ju lika jarna importera sperma fran dom stora moderna kanonerna nere i Europa. Det ar ju det som ar fordelen med semin, man behover inte anvanda 22 ar gamla hingstar i Sverige nar det finns sa mycket bra runt om i Europa av senare datum och till samma kostnader som oprovade hingstar i Sverige.

Det här är en reflektion som är intressant.

Ridponnyhingstarna har i mitt huvud ett enda problem, att dom blir för dyra för många Svenska stoägare som vill använda dom.

Men troligen ett övergående problem, när marknadskrafterna får råda kommer säkert även ridponnyhingstarna kliva ner från sina "bockar" och hoppa upp på "stona" istället.

Ingen annan ridponnyförening i Europa har så dyra kostnade för att få ett sto dräktigt som med en Svensk RP hingst. I övriga Europeiska länder har inte ridponnyhingstar denna särställning, för att ta ett exempel så i Holland är "värsting" NF hingstarna betydligt dyrare än ridponnyhingstarna.

Lösningen med importsemin frå Tyska värstinghingstar har visat sig i praktiken vara lite svårbemästrat. Det går men det strular, is i magen och stor plånbok är att rekomendera hågade kandidater som önskar prova.

Jag tror att det kommer att bli annorlunda med prisena på alla ponnyhingstar.

De bästa hingstarna av alla ponnyraser kommer att gå på semin., inte som nu nästan enbart ridponnyhingstarna.

De yngre och de mindre använda ponnyhingstarna , av alla raser kommer att betäcka naturligt.

peråke

Tidigare har funnits i Dansk sportponnyavel en NF hingst som verkade som ridponnyhingst. I dag finns ingen.

Det stammer nog inte. Just nu star Horsemosens Charlie Brown med pa deras lista och tidigare har NF hingsten Nick samt hans far verkat inom DSP. Den svenska elithingsten Silverlea Buckskin har aven han verkat inom DSP. Danskarna loste detta genom att stambokfora NF hingstarna direkt i DSP. Detta ar vad jag vet pa rak arm det kanske finns fler.
Angaende de dyra RP hinstarna haller jag fullstandigt med dig och det ar formodligen den varsta fienden for RP aveln i dag. Hade hingsthallarna arbetat for att halla nere omkostnaderna i stallet for tvart om sa hade formodligen RP hingstarna fatt fler ston. ASRP kanske skulle satsa pa att subventionera sprangavgifterna for sina hingstar i stallet for stimulansbidraget till ungston.

Svensk ridponnyavel har tidigare haft sju renrasiga NF hingstar som verkat som ridponnyhingstar. I dag finns ingen

Då får du förklara närmare för mig...
Hepitho SPH 1 - New forest
Sandyford Sundew SPH 5 - New forest
Horsemosens Charlie Brown SPH 76 - New forest
-dessa hittade jag snabbt på http://www.sportspony.dk/

Charlie Brown står med på listan över verksamma hingstar?

Även de i Sverige tidigare verksamma Höjmarkens Ikaros och Silverlea Buckskin har jag för mig är stambokförda i SPH, samt flertalet andra danska NF-hingstar.

Vad det gäller de Svenska NF-hingstar som var gdk för SvRP-avel undrar jag varför de inte längre är godkända? Flertalet hade egna höga meriter från tävlingsbanan, ett par var kvalificerade via bruksprov etc.

NF-hingsten som används på Holländska stuteriet Orchid's är tagen ur holländsk (NF-)avel, men användes fortfarande hösten 2003, då jag besökte stuteriet, för att producera ponnyer på gården. Kan tänkas att de ponnyerna registreras in med okänd härstamning, precis som avkommorna efter samma stuteris olicensierade korsningshingstar? Nu är hingsten enligt uppgift såld till Frankrike.

Jag har på intet sätt kritiserat Sv RP-avel och jag har ingen åsikt om aveln varesig är inskränkt eller importberoende. Men jag vet att ponnysporten i Sverige är importberoende - kan vi inte tillverka de ponnyerna i Sverige? Att ta tillvara de hingstar och ston som verkligen presterat något - oavsett ras - det måste väl vara något som svenska ponnyuppfödare och rasföreningar borde sträva efter?

Hlsn Helena

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka