Inga barnponnyer?

em76

Trådstartare
För ett tag sedan stod jag och lyssnade på två gamla ponnyuppfödare. De beklagade sig över att alla numera ska avla prestationsponnyer med hett temperament. Inte ens russet är längre en barn- och familjeponny utan en tävlingsponny för tonåringar. Den enda rasen där man fortfarande avlar barnponnyer är dartmoor.
Rastyp bryr man sig inte om, det enda som räknas är prestationer på tävlingsbanan.

Vad tycker ni? Är ponnyaveln för inriktad på tävlingsponnyer? Ska man återgå till att lägga större vikt på rastyp, utställningar och lynne som passar barn?

Sv: Inga barnponnyer?

Nej, jag tycker inte att det avlas för mycket på prestation i Sverige - snarare tvärtom...

Jag tycker inte det ena utesluter det andra. Det finns inget som säger att ett BIS-vinnande ponny har ett temperamernt som gör att den passar som "barnponny".
En ponny som skall prestera något på tävlingsbanan behöver inte ha ett hett temperament, den skall istället vara samarbetsvillig och ha en hög ridbarhet, samt talang för den gren/de grenar som den skall tävlas i.

Hlsn Helena

Som föregående skriver, det ena behöver inte utesluta det andra. Det jag lägger mycket vikt vid när det gäller de ponnyer som jag utbildar är att det skall vara lätthanterade. Det är dels en förutsättning för mig då jag ofta är själv vid lastning mm men jag har dessutom ofta mina barn med mig i stallet och vill då inte ha några "galningar" där. Men främsta anledningen är ju framför allt att när jag säljer så är det barn/ungdomar som skall rida och hantera dessa.

Håller med båda ovanstående. Men sen finns det ju de som avlar prestation med ponnyer som är tuffa i huvudet. Men kångt ifrån alla blir ju det.

Stod som senast i går och diskuterade detta med en köpare till en av mina unghästar.
2 a mina avkommor är väldigt skarpa i huvudet. De är avlade för prestation och har den stammen. De kommer säkert att komma långt med rätt ryttare. De har tävlingshuvudet och rörelserna, typade, stoet har avelsdiplom med 41p och hingsten ska visas nu i höst. NÄR jag skulle köpa egen godkänd hingst så valde jag en som är så snäll att barnen kan hantera honom. Målet har varit att få exteriört snygga ponnier med bra barntemperament och tävlingsmöjligheter.
Tittar man på ponnytävlingar idag så tycker jag att de som ligger i topp har lite skarpare huvuden och inte är helt okomplicerade att rida. Vill man komma till SM så kanske man behöver lite mer huvud på dem än vad en barnfamilj med mål att tävla L:A har. Någon som har prestation och exteriör så är det Dalatjejs hingst, humör har han med.......en hingst som säkert kommer att gå långt. Vår hingst har exteriör, talang men inte hjärtat för att komma långt. Han är för mesig för det men det passar mig bra :p

Jag avlar ridponnyer som är prestationsstammade flera generationer bakåt.
Dessa ridponnyer är avlade både med tanke på typ, god exteriör och prestation.
I princip kan dom användas som utställningsponny om köparen skulle önska det. Själv visar jag mina ponny, och de klarar sig bra i utställningsringen

Huvudsyftet med ridponnyn, är hög ridbarhet, mycket motor och en utpräglad känslighet "elektriska".

Dessa ponny har ett mycket gott och stabilt temperament, i stallet och i hagen känns dom mest passa in på beskrivningen "flegmatiska".
Totalt okomplicerade vid lastning, verkning, veterinärbehandling osv.

Men med ryttare på ryggen blir det något annat, ridponnyn behöver en väl grundutbildad ryttare som är mjuk och följsam annars går det rätt åt pipan.

För yngre barn passar andra ponnytyper mycket bättre än en utpräglad fullblodsaktig ridponny, ridponnyn är en ponny för ungdomar som vill tävla och redan gått igenom barnastadiet.

Nu finns gott om undomar som redan vid tolv års ålder har utvecklat sig så pass som ryttare att en sådan här ponny inte är problem utan en tillgång. Dessa barn/ungdomar tycker att dom är underbara och lätta att rida.

Men av den anledningen är också ridponnys avelsmål en D-ponny, eftersom det är en heterogen avel så föds även mindre ponny. Detta måste lösas med ponnybarn som har ridande välutbildad förälder, då blir det inga problem.

Ingen regel utan undantag, ibland/rätt ofta, föds det även hos mig ponnyer som är av bra kvalite´men inte fullt så elektriska, snälla lugna lite lata ponny ändå med utvecklingsbarhet som passar till barn som ännu inte hunnit komma så långt i sin ridning eller kanske inte vill göra det som vill ha sin ponny mest som sällskap och rida ut i skogen på.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

En bra ponny behöver inte ha ett hett temperament för att nå långt, men därimot behöver en bra ponny ha sammarbetsvilja.
Vi har uppfödning av Welsh B samt ridponnyer o Hbl, jag tycker att sek B ska ha ett temperament som alla barn kan rida vår welsh hingst är guda snäll och barn kan leda runt honom här hemma bland brunstiga ston i bara grimma o grimskaft! Våra ridponnyhingstar är mkt lätta att handskas med men är större i storlek och kräver en storlek större barn.
Vår nygodkände Ridponny hingst har ett mycket stabilt temperament och ett ridbarhet som skulle ledigt ta honom till högsta topp. Problemet i Sverige mot andra länder är att vi inte temperamnt testar våra hingstar, man vill veta stalltemperament samt hur dom är att sammarbeta under arbete.
Ridponnyer bör vara av den lite större storleken och då passar det våra lite större barn medan welsh B och liknande är mycket lämpliga som barn ponnyer. Jag tycker inte att fullblodskorsning o halvblodskorsningar passar som barnponnyer till våra minsta!

De ponnyer jag träffat på har haft väldigt trevligt lynne, och presterat bra. (Inom russaveln), så där anser åtminstonde jag att man fortfarande har en barnponny.
Men så är det också de flesta uppfödarnas mål att få fram russ som är just barnvänliga.

Angåendeprestaiton vs utställningar så tycker jag att de går hand i hand, exteriören spelar stor roll för hästens hållbarhet och användbarhet!

/Tina

Raderat''''''''''''''''

Jag håller med Per-Åke om att våra ridponnyer skall vara framåt och av fullblodstyp men jag tror att mycket handlar om hanteringen i unga år. Mina ponnyer har alla varit av den mycket framåt typen, det är det jag söker när jag köper dom men man skall kunna hantera dem från marken och skall vara så pass ridbara så att man kan sätta upp en ungdom på dom. Har ett bra exempel på hingst, Orchis Morio: han lämnade bra tävlingsponnyer men även med gott psyke. Men visst är det så att skall dom lyckas på tävlingsbanan så måste det vara lite temprament i, helt klart.

em76 skrev:
För ett tag sedan stod jag och lyssnade på två gamla ponnyuppfödare. De beklagade sig över att alla numera ska avla prestationsponnyer med hett temperament. Inte ens russet är längre en barn- och familjeponny utan en tävlingsponny för tonåringar. Den enda rasen där man fortfarande avlar barnponnyer är dartmoor.
Rastyp bryr man sig inte om, det enda som räknas är prestationer på tävlingsbanan.

Vad tycker ni? Är ponnyaveln för inriktad på tävlingsponnyer? Ska man återgå till att lägga större vikt på rastyp, utställningar och lynne som passar barn?

Även om man enbat avlar på prestation så lär knappast alla ponnyer blir framgångsrika och då är det ju positivt om de är hanterbar för vanliga hobbyryttare också. Som dimmansstuteri sa så behöver ett gott temperament utesluta att ponnyn kan prestera också.
Håller dessutom med Rodde om att det är synd att svenska ponnyhingstar inte temperamenttestas!
Är en "welshmänniska" och där tycker jag oftast att prestationsponnyerna har bra temperament också. Vet dock två helsyskon där den ena är god som guld (hingst) medans syrran är en riktig drake. Båda har lyckats mycket bra på tävlingsbanan men är väldigt olika att hantera hemma.
Ägaren tvekar till att sätta stoet i welshavel enbart pga att hon (stoet, inte ägaren) är "lite knepig" men funderar på att använda henne till ridponnyavel för att det skulle göra mindre ifall avkomman blev likadan ifall den blev större.
Vad tycker ni om att tänka så? :smirk:

Angående temperaments test av svenska ponnyhingstar, så rids alla "långbenta" ponny av minst två testryttare i anslutning till gångartsprovet.

"4.4 Ridbarhetsprov
Ridbarhetsprovet utförs i anslutning till gångartsprovet. Hingsten rids av 2 testryttare (se 4.7) max 7 min var i skritt, trav och galopp i för hingstens ålder och utbildningsståndpunkt ändamålsenlig form. Därefter betygsätter testryttarna gemensamt hingstens ridbarhet (RT), temperament (TT) och utvecklingsmöjligheter (UT). "

Sedan betygsätts gångarterna och allmänt intryck av markdomare.

För att sedan räkna ut om hingsten klarat bruksprovet i dressyr används följande formel.
R = Medeltalet av testryttarens tre betyg på ridbarheten
RT = hingstens ridbarhet
TT = temperament
UT = utvecklingsmöjlighet
G = Medeltalet av betygen för de tre gångarterna i gångartsprovet (S, T, G)
S = Skritt
T = Trav
Ga = Galopp
TG = Allmänt intryck i gångartsprovet

Gångarter (R+2G+TG)/4
Vilket betyder att allmänt intryck + tesryttarnas bedömning räknas som hälften.
Andra hälften är betyget för gångarterna.

Denna typ av beräkning slår mycket hårt på ponny som har dålig ridbarhet och temperament--då sådant också syns för markdomaren som sätter betyg på allmänt intryck.

Ridponny har sedan obligatorisk uppsutten hoppning av tesryttare.
i hopprovet bedöms:
UH = Betyg på teknik och förmåga vid uppsuttna hopprovet
RUH = Betyg på ridbarhet vid uppsuttna hopprovet
TUH = Betyg på temperament vid uppsuttna hopprovet
UUH = Betyg på utvecklingsmöjlighet på uppsuttna hopprovet

och räknas ut.
(2UH+3RUH+TUH+UUH)/7

En hingst med dålig ridbarhet och temperament, saker som är tämligen förknippade med varandra har en "MYCKET" stor betydelse vid godkännande av "långbenta" hingstar.

Ridponny har högst krav med nästan 8 i bruksprovresultat för att klara proven.

En hingst med dåligt temperament, ridbarhet måste ha extremt bra hoppförmåga eller gångarter för att klara godkänd nivå.

Vad som INTE bedöms i Sverige är stalltemperament, och det behöver tillföras.

Att avla på ston som inte har bra temperament, är olämpligt vare sig det gäller blivande A, B, C, D ponny--halvbod--kallblod eller någon annan ras. Hästar är våra husdjur och dom vill vi ha roligt och trevligt tillsammans med oavsett användningsområde.

peråke

Det är väl ridponnyernas största problem, att duger inte stoet i sin egna ras eller är ett litet hbl eller inte är ras typisk etc etc. men detta var första gången jag hörde att ett sto p.g.a dåligt temperament kunde vara i ridponnyaveln.
Ju fortare vi får in bra ridponnyston av rätt ras med rätt exteriör etc ju fortare kommer den svenska ridponnyaveln att ta ett kliv framåt.
Ridponnyer är snälla sammarbetsvillga ponnyer med hög ridbarhet som barn ska kunna hantera. Dom ska dessutom vara exteriört korrekta och tilltalande som ponnyer!

Rodde slår huvudet på spiken, i ridponnyavel används just nu ston som inte duger till i sina egna raser och som ovan nämda skribent ston som inte har lämpligt temperament att föda småponny.

Att detta stomaterial skulle vara lämpligt att avla, framtidens ridponner av, vet vi redan nu att det inte fungerar.

På ston för ridponnyavel måste ställas likartade krav som för ridponnyhingstarna dock inte på samma nivå.
Alla ridponnyston kan ju inte vara av samma kvalite som hingstarna, för det krävs väldigt många fler ston än hingstar i avel.

Internationellt är det i ridponnyavel obligatorisk avelsvärdering av ston. Exteriörbedömning och bruksprov för ston i huvudstamboken. Ston som inte räcker till exteriört eller bruksmässigt kan stambokföras med i lägre avdelning och kan bara producera bruksdjur. Är stona undermåliga exteriört eller inte ridbara blir dom kasserade och införs inte ens i lägre avdelning och får inte verka att ens lämna bruksdjur.

Renrasiga ston såsom welsh, fullblod halvblod osv kan avelsvärderas för ridponnyavel, men för att kunna lämna avelsdjur måste dom ha både exteriör och brukbarhet som räcker för ridponnyavel.

Är vi på väg mot det hållet i Sverige ????

Nej det är vi inte, just nu ifrågasätts avelsvärdering av hingstar, welsh P/B lockar många och där får man själv bestämma vilka hingstar som skall verka i avel.
Samma kriterier kommer att gälla för hingstar som det gäller för ston i dag i Svensk ridponnyavel.

Något som seriöst borde diskuteras !!!!

peråke

Tack för alla intressanta svar!

Hur ser ni på att använda ston med okänd härstamning men bra prestationer i ridponnyaveln?

Min personliga åsikt är att ett sto med bra prestationer kan användas för att producera bruksdjur/ridponnyer. Vid val av hingst anser jag att man bör använda en avkommeprövad hingst med egna prestationer, då man har mycket lite att gå efter när det gäller modern om hon har okänd härstamning. Titta gärna i den officiella statistiken (SvRF) vad det gäller ponnyhingstarnas förärvning av poängtagande tävlingsavkommor, den brukar publiceras i Ridsport en gång om året.

Hlsn Helena

dimmansstuteri skrev:
Min personliga åsikt är att ett sto med bra prestationer kan användas för att producera bruksdjur/ridponnyer. Vid val av hingst anser jag att man bör använda en avkommeprövad hingst med egna prestationer, då man har mycket lite att gå efter när det gäller modern om hon har okänd härstamning. Titta gärna i den officiella statistiken (SvRF) vad det gäller ponnyhingstarnas förärvning av poängtagande tävlingsavkommor, den brukar publiceras i Ridsport en gång om året.

Hlsn Helena
Och när vi nu studerar denna lista, kan man ju undra var alla avkommor efter dom förnämliga ridponnyhingstarna håller hus?Man får leta ganska långt ner på listan för att hitta någon ridponnyhingst..(och kom nu inte med det vanliga svamlet att ridponnyavel är ung i sverige, vissa hingstar har trots allt verkat 10 år i aveln, och snälla, hänvisa inte till utländska meriter, vi är i sverige nu)

Welsh skrev:
Tittar man på ponnytävlingar idag så tycker jag att de som ligger i topp har lite skarpare huvuden och inte är helt okomplicerade att rida. Vill man komma till SM så kanske man behöver lite mer huvud på dem än vad en barnfamilj med mål att tävla L:A har.
Fast det här kan jag inte hålla med om. Våran hingst har tävlat SM med gott resultat och han är varken svår att rida (även om det kan se så ut) eller svår att hantera.

När man ska avla fram en häst så vill man ju att den ska hålla för och ha kapacitet för det den är ämnad för och att den kan hanteras av de ryttare som ska rida den. Men det är vi nog alla överens om.

dimmansstuteri skrev:
Min personliga åsikt är att ett sto med bra prestationer kan användas för att producera bruksdjur/ridponnyer.

Mitt persoliga åsikt och så även hela ASRP´s upplägg är att det går att producera "bruksdjur" med okända ston".

Dessa okända ston är det lämpligt att, ägaren först visar och få bedömnda av en ridponnydomare.
Ston utan härstamning måste ha en exteriör kvalite att de är lämpliga som mödrar.
Avel är ju alltid avel och exteriöra företräden krävs lika mycket på okända ston som de med härstamning.

Men jag vill förtydliga bruksdjur...., det handlar inte om avel inom någon ridponnystambok.
Avkommor undan okända ston hamnar i "bruksregister" utanför stamboken.

En rätt vanlig företeelse i många avelsföreningar som gör avkommorna efter sina egna hingstar registreringsbara i register utanför stamboken.

I Sverige har vi welsh P/B och Arab P/B och det diskuteras emellanåt om NF skulle ha ett sådant P/B register.
Överhuvudtaget blir det vanligare och vanligare att avelsföreningar öppnar bruksregister där EJ renrasiga avkommor kan införas, men att dom för en viss % blod från rasen de registreras i.

Ridponnyavel har samma regler för härstamning och stambokföring som den renrasiga ponnyaveln arbetar utifrån.
Skillnaden är att inte enbart en ras är erkännt avelsmateriel utan flera raser, både ponnyraser och hästraser.

Som sammanfattning:
Okända ston går att använda att producera bruksdjur, om dom uppfyller övriga kvalitetskrav för avel.

Vill man däremot avla "ridponnyer" som har avelsvärde är samma krav på härstamning som i övrig avel .

peråke

Jag vet, det är en fundering jag också har haft. Varför åker inte dessa bruksston med okänd härstamning till hingstar som visat att de har förärvt sig väl - oavsett vilken ras de tillhör? Avkomman blir ju ändå inte aktuell för någon stambok, oavsett om det är connemara, NF, welsh eller SvRP. Men chansen att få en bra bruksindivid bör däremot öka om man använder en hingst som visat sig förärva sig väl på tävlingbanan, ännu större är chansen om stoet har egna meriter.

Hlsn Helena

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka