Information om hingstar (sammlingstråd)

Sv: Information om hingstar (sammlingstråd)

Utåttåighet både bak och fram är ingen ovanlighet på islandshästar. Ett föl eller en unghäst som är rak från början framtill riskerar faktiskt då den musklas som vuxen att bli inåttåad, vilket är en allvarligare benställning ur rörelsemekanismernas synpunkt! Tittar man på vildhästarna så är det inte ovanligt att de har samma benställning som islandshästen. Frågan är då, är det vi människor som faktiskt har fel om vad som är en sund och korrekt benställning? Bara för att vi vill ha raka linjer i vår tillvaro, så behöver inte detta vara det korrekta enligt naturen.

Naturligtvis pratar jag nu inte om extrema avvikelser, men jag har den erfarenheter att en något utåttåad häst, särskilt bak, löper mindre risk att trampa sig själv. Se på travarna, enligt Eyjolfur Isolfsson världens snabbaste töltare, de är ofta något utåttåde både bak och fram, vilket verkar gynna deras prestation på tävlingsbanan. Jag tror det viktigaste är att känna efter och se hur hästen rör sig. Rör den sig fritt, obehindrat, utan att trampa sig och stryka sig? Bär den naturligt upp sig själv, har lätt för att samla sig och länga sig och lätt för att trampa under sig? Det är ju ändå funktionen som är det viktigaste.

Jag vet klass1-hingstar som är ganska mycket utåttåade. Det verkar vara mer vanligt på riktigt smidiga och rörliga 5-gångare med mjuk tölt av någon anledning. Många storhästmänniskor reagerar på att islandshästar har "dålig" beställning. Ändå är skador och rörelsestörningar på islandshästar vad gäller benen (bla) sällsyntare enligt försäkringsbolagens statistik, än vad de här på stora hästar. Sällan ser man en inåttåad islandshäst, vilket förekommer på en del halvblod.

OBS! Jag vill inte påstå att en häst med rak benställning skulle vara felaktig, jag bara vill föra fram mina iakttagelser och reflektioner. Att däremot "konstiga benställningar" är vanligae på islandshästar än andra raser, det är veterinärer och hovslagare eniga om. De är också "överrörliga" i lederna jämfört med andra raser, dvs man har avlat bort vildhästens naturliga rörlighet på andra raser. För islandshästen har kvar vildhästens smidighet, gångarter och storlek. Det är inte islandshästen som är förändrad från orginalet utan de stora hästarna, varifrån vi hämtat idealet på bla benställningen. Rätt eller fel benställning. Ja det är det jag reflekterar över. Kanske det finns en optimal vinkel rentav som istället borde vara idealet. Hade varit intressant med sådan forskning.

Ang Litur

Jag hade ett Litur sto tidigare, tyvärr inte silversvart trotts att både mamman och pappan var det. Stor högrest sak (8.03 på ext) med mycket vilja, fin gång. Hade dock bättre grundgångarter (mellan 8-8,5) än tölten (7,5), totalbedömd till 7.88. Var dock lite speciell i sättet, lite kallt lynne. Men väldigt rolig att rida. Nu väntar vi föl hemma som är släkt med Litur, då fölingens farmor är efter Litur.

Bild på Litur stoet: http://www.geocities.com/gloen_litla/Bilder/Stassa.JPG
(ta bort http:// för att se)

Ett annat Litur sto och mor till hingsten Safir:
http://www.islandsston.se/ston/K/katla_se1992206142.asp

Sv: Siggi fra Aase

Nightrider skrev:
Är det nån som har bild eller info om honom eller hans avkommor? Tyvärr är han ju inte i livet längre, men det vore kul med bilder. Jag har en valack efter honom, tyvärr är jag för oteknisk för att lägga in en bild.. :D

Antar att du menar Litur fortafrande.

001.jpg

Dufa från Ekhaga e:Litur är mamma till landslagshästen Vepja från Fors (foto: Cheeserica)

/Malin

Jepp, Siggi kände jag! Och jag känner hans sista ägare! Om du vill ha kontakt med henne kan du PM:a mej!

Såg en Siggi-avkomma tävla på Hemfosa i helgen, en vitblack.
Så hade vi länge en SIggi-son på stallet (nu har han flyttat):

malin_harfagre.jpg

Brandy från Fors

Brandy igen

Brandy och Eskil f. Fors (e:Háleggur) tränar

Jag har tyvärr inte sett någon Siggi-avkomma som imponerat märkbart på mej, men det betyder ju inte att de inte finns!

/Malin

Mycket intressanta reflektioner, sambaengi! Att en sjua på benställning knappast är något hinder för goda gångarter och tävlingsmeriter som heter duga finns det ju många exempel på.
Bedömningen av benställning, görs den enligt "raka linjer"/storhästprincipen, eller finns det större spelrum för vad som är "godkänt"? Hur är det traditionellt sett? Hur värderar islänningarna själva benställningen kontra andra egenskaper?

Var med förr i tiden vid bedömning av benställning, vet inte hur det har ändrat sig nu.
På den tiden var det brutna vinklar som inte var bra och vridningar/rotationer vid rörelser. Frestar mer på leden...

Däremot en fransysk benställning betraktades inte som negativ. (Fransysk = svagt utåtvridet ben, men ledvinklarna är raka eller hur man nu ska uttrycka det). Likaså såg man inte så hårt på svag hastrånghet/kohasighet.

Vad jag tycker man ska döma hårt på är om benställningen gör att hästen har tendens att trampa sig och stryka sig.

Håller med dig Freyja. Det är funktionen som skall avgöra.

Itchie: Våra bedömningar går ju mer och mer åt storhästhållet. Samtidigt inte eftersom det på avelsseminariet visades en hals av en uppfödare som påstod att den halsen borde ha 9. Det var bland det fulaste jag sett och i andra raser samt av veterinärer, betraktas det som ett fel som kallas för svanhals! Islänningarna har inte tidigare varit så noga med benställningen men även de börjar bli det. Men jag är inte tillräckligt insatt i exteriörbedömningen av benen. Jag vet att de även bedöms i rörelse tex. Dock kan jag säga så mycket som att det ibland är obegripligt för mig hur de bedömer om ma jämför olika hingstar och deras bedömning. Jag hade i flera fall velat ge en högre bedömning på de som fått en låg sådan och tvärtom. Så i summan av kardemumman så vill jag helst själv bedöma hästens ben och rörelser. Jag litar inte på bedömningsprotokollen.

benen ska ha helt raka rörelser om du tittar framifrån resp bakifrån. Och inga leder får vara brutna åt något håll.

Fransyskhet fram och hastrånghet bak är enligt min erfarenhet bara förknippat med god hållbarhet, men det accepteras inte på bedömning utan benen ska vara så korrekta (raka) för ögat som möjligt.

Men det är väldigt svårt med benställningsbedömning.

Jag bryr mig inte speciellt om den egenskapen själv om hästen inte slår sig och inte är inåtbruten i någon led. Men jag har "råkat" en gång visa en häst med absolut korrekta ben. Han fick också kommentaren "perfekt benställning, helt raka rörelser". Men inte blev poängen särskilt hög för det :smirk:

Sv: Örvar fra Uppsölum

Freyfaxi ägs av familjen Rydiander Broaskogs islandshästar. Jag har bilder på Freyfaxi men ingen i datorn. Han är isabell och ganska liten.
Sammets_rosa har en avkomma.

Hej,
hoppar in här för att se om någon vet nåt om en Hárekur från Östergård, vem är uppfödare ?
vem är han efter/undan och har någon en mailadress, el tel nr till ägaren.
Har bara sett namnet och poängen på visningen, var det någon som såg honom ? bild ?
hoppas på svar,
Helena :banana:

Silverkedjan skrev:
benen ska ha helt raka rörelser om du tittar framifrån resp bakifrån. Och inga leder får vara brutna åt något håll.

Fransyskhet fram och hastrånghet bak är enligt min erfarenhet bara förknippat med god hållbarhet, men det accepteras inte på bedömning utan benen ska vara så korrekta (raka) för ögat som möjligt.

Men det är väldigt svårt med benställningsbedömning.

Jag bryr mig inte speciellt om den egenskapen själv om hästen inte slår sig och inte är inåtbruten i någon led. Men jag har "råkat" en gång visa en häst med absolut korrekta ben. Han fick också kommentaren "perfekt benställning, helt raka rörelser". Men inte blev poängen särskilt hög för det :smirk:

Exakt vad jag menar. Vi människor vill ha raka linjer men vet vi egentligen vilket som är det bästa ur hållbarhet och funktion? Många av de bästa tölthästarna är fransyska fram och kohasiga bak... Jag säger inte det ena är rätt eller fel, men jag är inte övertygad om att raka linjer alltid är rätt. Så jag låter precis som du funktionen på individen avgöra!

Sv: Vinur från Nedergården

Det enda jag vet är att han är kastrerad och att det gick ganska starka rykten om att han hade/har eksem.
Hans pappa hade ju mycket eksem och jag vet många svenskfödda (med mammor som är eksemfria) avkommor efter Eldur som har eksem.

Men hur hans personlighet är vet jag inte ett dyft om.

/Åsa

Vinur är kastrerad JA, men har aldrtig visat teckan på eksem!
Han stårpå Fors Gård.

/Malin

Jag känner Vinur rätt väl och har ridit honom endel.
Han kom till Fors Gård medan jag jobbade där (heltid - jag är kvar som timanställd) på inridning och töltsättning. Han har lätt för sig i gångarterna och hade redan från första början en fin trav, galopp och tölt. Mycket aktion.
Han visades som 5-åring och fick 7.99 i tot.bed. Sedan visades han om som 7-åring, men fick då "bara" 7.74. Han ansågs då gått för lite fram och ha för lite tempo i sig.
Vinur hade som hingst ett "jobbigt" psyke. Hård, het och jobbig att hantera från marken - men ack så kul att rida! Från marken blev han däremot helt blockerad och sprängde boxar, staketoch grimmor om han kände lukten av ett brunstigt sto. Måååånga anställda på gården (inkl. mej) har släpats runt gården av honom.

Han har haft luftvägsproblem och varit inne på Strömsholm för dom. Ingen konstaterad astma, men åt det hållet vad jag förstått. Det kommerju förmodligen från han far Eldur frá Hólum (omtalad tidigarte i denna tråd) och farfar Thattur. Någon antydan till eksem har jag dock aldrig sett hos honom.

Idag lever Vinur ett behagligt liv som valack på Fors Gård och är en mycket fin ridhäst. Orsaken till att haninte tävlas är att hansägare inte har något intresse för det. Senasttävlades han på Firmakeppnin på Fors i november -04 av Sara Arnbro och på Fors Vägtölt i feb. -05 av sin ägare.

Tilläggas kan att Vinur är en starkt bidragande orsak till att Ellen, som äger hingsten Birkir från Skaneyland började med islandshästar. Hon fick låna Vinur när Ylva var bortrest och blev helförälskad!

Om du vill veta mera eller få kontakt med hans ägare så PM:a mej!

vinurportr.jpg

Vinur från Nedergården

vinur.jpg

Vinur igen

/Malin

Dagur frá Kjarnholum

Någon som känner Daguravkommor?
En kompis har ett jättefint Dagursto.
Han betäckte i Sverige 2002. Tyvärr missade hingsthållaren att lösa licens så inga siffror har publicerats i Islandshästen om hur många avkommor han har i Sverige men jag tror han hade ganska många ston.

Mentor från Västanåsen!

Är de nån som har ngt för efter honom??
Hur är lynnet hos hon / han i så fall?? och vilken färg fick h*n?
Hur gammal är h*n? Hur är h*n i såfall att rida?? Temprament, gångarter osv, osv
Vill veta allt :) Vill gärna se på bilder på era isisar efter Mentor :d

Sv: Mentor från Västanåsen!

Har ett två-årigt sto(föl) efter Mentor hon är rödblackskäck
högbent o graciös mkt pigg o nyfiken på allt, supermysig att ha att göra med töltar till o från i hagen . På bilden är hon ca 1 år.

Det jag kan säga om Mentor är att han verkade, i alla fall när vi träffade honom ,lugn,trygg o trevlig (förutom att han är snygg)
Skulle gärna använda honom igen om han stod lite närmare.

//peter
vinter_2.jpg

Sv: Dagur frá Kjarnholum

På ridskolan där jag jobbar har vi två islandsfödda ston e: Dagur.
Det ena stoet, Dagrúnn, är fyrgångare med mycket taktrena gångarter och ett härligt lynne.
en bild till på Dagrúnn

Vaka , det andra stoet är femgångare och har fina gångarter och speciellt tölten om några halvhalter görs.

Så äger en kompis till mej ett 2-klass sto e: Dagur, Vera. Mycket flott fyrgångsto, med mycket huvud och myket aktion.

/Malin

Sv: Svalur fra glaesibae

Den bruna hästen är u Kaspa och den svarta e Svalur.

finettsvala.jpg

Jag skriver mer senare.

Liknande trådar

M
Islandshäst Jag undrar helt enkelt vad min häst kan vara värd! Inte för att jag någonsin tänker sälja henne, men bara för skojs skull liksom! Hon...
2
Svar
34
· Visningar
3 332
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar