Information om hingstar (sammlingstråd)

Sv: Information om hingstar (sammlingstråd)

Här kommer hälsningar från farsan och halvsyskon till marijaas pålle - de går på Öland på närmast oändliga fantastiska marker :love: :

aol.jpg

lagom rund hingst i sina bästa år :angel:

ljuflig.jpg

en askurdotter som är mer lik pappa än pappa själv :cool:

tilraun.jpg

en Raun-dotter som inte är lagom rund :o

Och sist en hälsning till Balderum:

thokka.jpg

tjejen verkar nöjd med semestern va?

/Tim
(som haft fantastisk Ölandssemester med pojkarna :love: )

Det springer runt en -04 avkomma efter Randver i hagarna.
Hon rör sig mycket trevligt och är mycket myyycket vacker. Travar mest.
Men färgen har hon fått efter mamma, lika härligt mörkbrun.

Vilken tur! Vissa påstår att jag har en övernaturlig förmåga när det gällar att gissa stam på hästar men nu är det bevisat att inte ens jag klarar det med så lite info (6årig valack som töltar bra). :D
Vilken färg har han?

Jag vet inte exakt vad det är jag tittar efter när jag ser en ny häst men om vi tar Silverkedjans bilder ovan som exempel så ser det första stoet ut som Askur, jag vet inte hur mycket färgen gör men på bild har den säkert större del än när jag ser hästar live. Om jag fortsätter på samma sätt så gissar jag att sto 2 är efter Haukur och sto 3 efter Háleggur. Fast är det den Raun jag tror som är mamma så kan skäckfärgen komma från henne.

Tyvärr, inga helbilder på Askurdottern, hon har det där Askurtypiska linslusbeteendet och går bara att fota framifrån utan medhjälpare :D

Färg är alltid mkt bra ledtrådar på mina bilder :o

Här kommer nya gissningsbilder till em76:

1.jpg

2.jpg

3.jpg

sirkill1.jpg

Rödskimmel vuxen, ljus silversvart 2 år, mörk silversvart 1 år, rödskäck 1 år, svartskäck 2 år.

Och alla är inte mina ;)

Siggi frå Aase, Tóti från Gategården & Berserkur frá Stykkishólmi

Är det nån som har information om dessa hingstar? Bilder?
Personliga upplevelser? Avkommor?

Vet att Siggi inte lever längre i allafall (är pappa till min medryttarhäst)
Tóti har jag läst lite om & vet att han är triangelmärkt & har stått på Slätterne, sett några småbilder av honom på islandshingstar.se m.m.
är det nån som har avkommor efter honom? eller som vet hur han är i psyket osv. Skulle vara intressant att veta, för vi har ett föl efter honom hemma på gården nu :)
Berserkur vet jag inte så mycket om, har själv sett honom irl eftersom vi nyss varit med ett sto på betäckning till honom :)
Dock så var han lite "ur form", skulle vara roligt att se nån bild på honom när han är "i form". Är det nån som har nån fakta om honom så är det också välkommet :) likaså avkommor.

/Saybia

Berserkur kom väl till Sverige i år, och var bedömd som 4-åring på Island. I år ombedömd i Sverige, med ägare Vignir i sadeln vilket det skrevs några rader om i Islandshästen. Han var också med i annonsen i 3A (avelsnumret). E. Keilir och U. Brana - Nina K:s häst som hon tävlat framgångsrikt i några år nu.

Avkommor finns således inte i Sverige, på Island vet jag inte. Såg honom på avelsshowen i våras på bedömningen på Sätra Brunn och det är en mäktig häst!

PS Tim! Är den röde längst upp t v din?! *vill ha* ;)

Senast ändrad av en moderator:

em76 skrev:
Vilken tur! Vissa påstår att jag har en övernaturlig förmåga när det gällar att gissa stam på hästar men nu är det bevisat att inte ens jag klarar det med så lite info (6årig valack som töltar bra). :D
Vilken färg har han?

Avblekbar skimmel.. :)

menar du rödskimmeln till hö och på min användarbild?

Jo han är min och jag har sparat kulorna för han håller ordning i hagen och har utrotningshotad färg.

Men så sugen på att visa en kraftigt byggd fyrgångare med dagens bedömningssystem är man ju inte :(

Argh! Har lite svårt för höger/ vänster :o men visst är det den.
Är det han som heter Rebbi?!

Å! Så roligt "se" henne, vad hon ser ut må gott där. Kunde lik väl lämna henne där resten av hennes liv ser det ut som :D

Å så fin, hon är verkligen "SÖT" i sitt utseende.

såg just att svartskäcken bara är två år, så det kan ju inte va Teista... :angel:

Fanns det inte en tråd om Birkir från Skaneyland någonstans tidigare? Idag hann jag springa o se honon efter jobbet på VM, var så nyfiken hur han beteede sej.

Jag upplevde honom så här: en hingst med SJÄL och åsikter, han gav starkt intryck. Johan Häggberg hade god hand med honom, han var lite livlig i sitt uttryck men inte otrevlig el något på det sättet. Välbyggd, helt i min smak (jmf med många magra saker..inte magra, muskler o allt men intrycket, halsen slutade som en spets upp mot huvudet. Det var för mörkt att fota, bilderna blev bara mörka med min kamera). Domarna petade klämde o kände helt utan problem kring honom. Var det inte kritik att han var ohanterbar på något vis??

Ett sto jag föll pladask för är Trú vom Forstwald (6 årsston) som har Týr, Rappenhof som farfar o mödersidan Mosfellshästar o mm från Àsi 1 där jag var o red o där min Bangsivovve kommer från. Hon har en väldigt hög fyrgångsbedömning, minns nu inte exakt vad de sa men omkr 8,20 el mer. Karly Zingsheim uppfödare o frun Rúna visade. Ingen mager stackare där heller. Det var så roligt se sådana hästar!!

Det är klart att det inte är Teista, jag skriver ju ommålad ;). Hon har alltså inte fläckarna på samma ställe :idea:

Men hon är så lik Teista att de måste vara släkt. Det är det jag menar.

Liknande trådar

M
Islandshäst Jag undrar helt enkelt vad min häst kan vara värd! Inte för att jag någonsin tänker sälja henne, men bara för skojs skull liksom! Hon...
2
Svar
34
· Visningar
3 332
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden