Information om hingstar (sammlingstråd)

Sv: Svalur fra glaesibae

Det svarta stoet heter Svala från Rudet. Hon är född 1994 och u Fema frá Arnastödum. Hon är femgångare med mjuk tölt och snabb flygande pass. Hon är mycket speciell, ingen häst för vemsomhelst.

Det bruna stoet heter Finette från Börsebo. Hon var född 1979 och e Faxi frá Reykjúm. Hon var ca 130 cm i mankhöjd. Jag började rida henne 1990, köpte henne -99 och ägde henne tills hon avlivades 2003. Hon var mycket lugn redan som unghäst berättade hennes förra ägare. Han körde med henne i skogen ibland men mest gick hon som gräsklippare. Ibland leddes hon med barn på ryggen. Hon var alltså 11 år när jag började rida henne och jag var 13 år med ett års ridskoleridvana och jag fick kämpa för att få henne dit jag ville i början. Red jag på åkern drog hon sig hela tiden mot hagen där hennes kompis gick och red jag längs vägen ville hon inte springa bortåt utan skrittade i sitt eget tempo fast jag sparkade på henne (en gång slog jag till hårt med spöet, då vände hon och sprang hem), på hemvägen både travade och galopperade hon när jag ville. Med tiden gick hon allt bättre, vi blev riktigt samspelta till slut. Hon hade ganska markbundna rörelser och tölten var långsam men hon var bekväm att sitta på.

Jag har en bild på Flipi som föl som jag fått av Kaspas ägare. Han var jättesöt.
Jag har träffat Flipis lillasyster Glaeda. Hon är fin, bedömd i klass 2.

Äger ej själv någon efter Svalur, men har ridit två st jättetrevliga. :love:
Ari frá Fagerholt, 2 klass hingst, och Tritla fra Mörtö (tror det heter), 2 klass sto.
De ägs av Smedbyggets islandshästar och används både i avel och lektion/turridning.
Så de har många barnbarn efter Svalur.
Bl.a. min häst Sagas första föl, Vinur från Smedbygget.
// Cicci

Sv: Information om hingstar (sammlingstråd)

Hej!
Tänkte oxå hoppa in när ni ändå skriver om hingstar! det skulle vara lite roligt om det var någon som vet lite mer om Stormur 1038 fra vindási.
Jag har ett sto efter honom som jag har funderat på att betäcka nästa år, så det skulle var lite roligt o få veta lite mer om hennes pappa. :bump:
Jag har provat o sökt på internet men det jag har fått upp är hennes farfar Sörli 653 fra saudárkróki som det fanns lite info om men inget om stormur 1038.
Om det är någon som vet något om den här hingsten så är jag tacksam! :bow:

hej!
Jag undrar om någon vet något speciellt om Glóblesi frá Sáudarkróki?! Jag har endast sett en bild på honom, och läst en artikel. Jag skulle väldigt gärna veta mer om honom, hans bedömning, bilder, och avkommor. Han var i Sverige ett år och betäckte, och då blev min lilla Freyja till. En fantastisk häst med en ovanligt vacker utstrålning. Skulle även vilja veta mer om Thattur frá Kirkjuabe, som är både farfar och morfarsfar (Fákur frá Saúdarkróki är morfar). Blir jätteglad om någon hjälper mig! :banana: Har letat jätteläng och knappt hittat någonting.
Hälsningar Julia :)

Globlesi frá Saúdarkróki och Thattur frá Kirkjubae

Är det någon som vet något, har en bild, eller annan info om dessa hingstar. Pappa och farfar och morfarsfar till mitt sto.
Blir överlycklig för allt jag kan få veta!

Är det någon som vet vart Vinur från Smedbygget tog vägen? :confused:
Barnbarn till Svalur fra glaesibae
PM:a gärna mig.
// cicci

Jag har inte Glóblesis delpoäng men han har 8,38 för exteriör och 8,65 för ridegenskaper, totalt 8,54.
Lena Rydström i Frinnaryd har haft en brunskäckhingst, Jarpskjóni från Tåkern, som var e Glóblesi.

Brennir frà Kirkjubae & Blesi frá Kirkjubae

Vet faktiskt inte om tråden ligger rätt, är lite osäker..

Hursomhelst! Jag är lite nyfiken på dessa hingstar, inte av någon speciell anledning, utan mest att jag såg en häst på annons efter den första hingsten och jag rider en häst som heter Blesa frá Kirkjubae.

Jag har sökt på hestur.is men antagligen gör jag något fel, för de hittar ninget. . :crazy:

Vore tacksam om någon kunde ge mig lite info om hästarna, kanske någon bild, eller kanske någon här som har en avkomma efter de?

Tack!

Sv: Brennir frà Kirkjubae & Blesi frá Kirkjubae

Brennir bor ju här i Sverige och jag har sett honom på tävlingsbanan och är ytterst oimponerad av honom. Såg tung och tråkig ut, men det kan ju vara SIS med för den delen :devil:

I övrigt är Brennir e: Angi fra Laugarvatni u: Brana fra Kirkjubæ, han har 115 i BLUP 8.1 i tot. bed (femgångare) och har 96 reg. avkommor.

Har varit i kontakt med en Brennir-avkomma och han är en relativt tråkig 4.5-gångsvalack, men snäll och trevig att hantera.

/Malin

em76 skrev:
Har du någon exteriörbild på Flipi? Hur är han i gångarterna?
Vad har ni mer för häst? (läste någonstans att ni har två)

Naj, jag har tyvärr inte det.. Han har orena gångarter växlar hit o dit.. Vi har en 6 årig vallack som töltar väldigt bra..! :)

em76 skrev:
Finette var bara 130 cm och Kaspa var heller inte stor, men Svalur ger ju större avkommor.

Jaså gör han? Min valack e:Svalur är 132 cm hög... ;) Vet inte ur stor mamman är, men hon är e:Atli och har en avkomma som är minst 140 cm e:Askur från Håkansgården.

Jag har inte BLUPkatalogen här men jag tror han ger stora avkommor. T ex är Svala 139 cm och hennes mamma 132. Atli ger ofta små hästar, jag har sett flera som bara varit drygt 130.

Är det någon som har eller har erfarenhet av Hrannar från Wahlberg avkommor? Skulle vilja veta lite om hur de är att rida osv. Såg att han inte hade några avkommor som var födda tidigare än 99.

Har också jag praktiserat på Silverkedjan, så jag är väl också lite partisk, men de få - men minnesvärda - gångerna jag red Hyreygur var jag nöjd! ;) :D Även om jag är liiite mer impad av min "tonårings" pappa Askur.. Men det är kanske för att jag gick så länge och suktade efter att få rida honom... hihi...

Jajamensan, en gotlandsköpt pålle. Har du sett honom?
Det är faktiskt de enda gångerna jag varit på gotland, för att kolla in honom och för att hämta honom. Men ååå vad vackert!

Nej, jag bryr eller ångrar mig inte!! Men det är tråkigt att folk ska ifrågasätta. Som jag skrev, det är ju alltid en chansning med föl. Just nu visar han bara halvdana gångarter och mest står han still.. :p men så har han också växt på längden och tvären och är tio cm högre i bakkärran... Tiden får utvisa, en väldigt trevlig häst är det iallafall!! :)

vindfaxi.jpg

Vindfaxi frá Tallbo

vindfaxi_rats.jpg

riden Vindfaxi

/Malin

Båbbe skrev:
Jaså gör han? Min valack e:Svalur är 132 cm hög... ;) Vet inte ur stor mamman är, men hon är e:Atli och har en avkomma som är minst 140 cm e:Askur från Håkansgården.

vad heter mamman då?

vad...

... vet ni om Oskar frá Litla-Dal?

Hur gamla börjar Randvers avkommor bli? vad kan man säga om dem?

Liknande trådar

M
Islandshäst Jag undrar helt enkelt vad min häst kan vara värd! Inte för att jag någonsin tänker sälja henne, men bara för skojs skull liksom! Hon...
2
Svar
34
· Visningar
3 332
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar