Information om hingstar (sammlingstråd)

Sv: Information om hingstar (sammlingstråd)

Dottern har en femåring från Jor fra Kjartanstödum.
Trevligt lynne, mycket lättlärd. Extremt passaktig under uppväxten men med mycket klassiskt dressyrarbete (under lång tid)så släppte helt plötsligt passaktigheten och både tölt, trav och ren galopp funkar helt ok nu. Han skall till "riktig" instruktör för första gången imorgon så då får han väl sin första "riktiga" bedömning. Lyften vill jag inte kommentera men bärigheten ser ut att kunna fungera.

Skulle inte välja för passaktiga ston till Jor vilket jag tyvärr gjorde.

Han är fux, som tur är för då slipper vi i varje fall påhopp på gång och lynne som gärna blandas ihop när det gäller silversvarta islandshästar. ;)

Catarina (som inte skulle våga avla fram några silversvarta hästar igen för jisses vad mycket skit som cirkulerar :( )

ja :cry: fast Frosti var inte tillräckligt bra där heller.
Fick 7,60 totalt vilket var riktigt ridmässigt (tyvärr även nu) men håller inte med exteriörmässigt.
I ridningen (med ägaren Linda) fick han 8 rätt över (ej skritt den var spänd) men det hjälper inte då exteriören drog ner. Ridmässigt så skötte han sig inte fullgott dvs form under ryttare och vilja drogs ner bla tack vare galopprace ut från banan :D och det är fullt förståligt att så får det inte se ut.
En 7:a på huvudet gjorde att exteriören "sprack".
En liten go grej var att på veterinärbesiktningen sa veterinären att han aldrig under sin tid sett en häst med bättre ben, en klar 9:a sa han. :) Vill inte ens nämna vad han fick på själva bedömningen :mad: hups jag höll på att glömma han är ju silversvart :cool:
Nu blir det övning på "disiplinen" till nästa år för då återkommer han, Linda ger sig inte för både hon och jag vet vilken underbar häst det är.
Vi måste ha in fler "färgglada",sunda, lättridna, spattfria och eksemfria hingstar i aveln!!! alla borde väl vilja det :confused:

ps.Håller inte med om att Askurbarn generellt skulle ha dåliga ryggar (som någon skrev) jag har fått tre alla med mycket bra (=bäriga) ryggar. Man måste naturligtvis kompensera med sitt egna sto med det som är hingstens svaghet men det arbetar väl alla seriösa avlare med :angel: En farlig debatt i annan tråd som jag starkt tar avstånd från ds
Catarina

Ja, jag läste bedömningen på SIHYs hemsida. Håller med om att håller han inte måtten så skall han inte godkännas, men det var synd att han inte höll måtten!

Roligt är då ändå att Finland fått några nya trevliga hingstar!

Vidalin frá Fögruhlid
vidalin.jpg

f: 1999 e: Flipi från Österåker ue: Fákur frá Saudarkróki
med 7,94 totalt (ext.7,86 rid 7,99)

Fengur frá Súluholti
fengur.jpg

f: 1999 e: Stormur frá Stórhóli ue:Hrafn frá Holtsmúla
med 7,86 tot. (ext.7,87 rid 7,85)

Nistingur frá Fageräng
nistingur.jpg

f: 2000 e: Stígandi frá Hvolsvelli 19 ISL ue: Geisli frá Meðalfelli
med 7,69 tot (ext. 8,01 rid 7,47)

två hingstar fick begränsat tillstånd 2005-2006 (max 10 ston/år):

Pinni frá Réttarholti
pinni.jpg

f: 2002 e: Hróður frá Refsstöðum ue: Sörli frá Búlandi
ext. 8,05

Vindfaxi frá Tallbo
vindfaxi.jpg

f: 2000 e: Sveinn-Hervar frá Þúfu ue: Vakandi frá Svanavatni
med 7,55 tot. (ext 7,76 rid 7,40)

/Malin

Vackra bilder (tack för dem) men jag gillade nog endast musblacken.
Den silversvarte gillade jag inte (tyvärr), ser ej bärig ut. Synd för Finland hade behövt lite mer bra färghingstar i sitt hingstmaterial.
Men bilder är ju så svåra och också ridbedömningar när man sitter vid sidan om.
Nej, upp på ryggen och rid på lös tygel då kan man svara på om det är en bra gångartshäst. :) Gärna utan sadel också :d

sen måste jag ännu en gång poängtera (ja jag tjatar) att en hingstbedömning borde bestå av många mer parametrar. :smirk: för att få en ras som håller (och syns) i längden :cry:

catarina

Den här Pinni ser väldigt MAGER ut?? Eller är mina hästar för välgödda?? Höga poäng, hmmm....

Balderum skrev:
Den här Pinni ser väldigt MAGER ut?? Eller är mina hästar för välgödda?? Höga poäng, hmmm....

Jag tycker de flesta såg väl slanka ut. Jag föredrar grövre hästar.

Håller med dig Sveipur - tycker alla tillhörde "vinthundstypen" av islandshäst. Och ja, Balderum, Pinni såg pinnig ut. :D

HrafnKatla skrev:
Vackra bilder (tack för dem) men jag gillade nog endast musblacken.
Den silversvarte gillade jag inte (tyvärr), ser ej bärig ut. Synd för Finland hade behövt lite mer bra färghingstar i sitt hingstmaterial.
Men bilder är ju så svåra och också ridbedömningar när man sitter vid sidan om.
Nej, upp på ryggen och rid på lös tygel då kan man svara på om det är en bra gångartshäst. :) Gärna utan sadel också :d

sen måste jag ännu en gång poängtera (ja jag tjatar) att en hingstbedömning borde bestå av många mer parametrar. :smirk: för att få en ras som håller (och syns) i längden :cry:

catarina
Jag håller inte med. Tyckte det var fina hästar allesammans utom Pinni, men han har ju tid på sig att växa till sig. Gillar inte rygg och kors på honom som han ser ut på den här bilden. Den silversvarte förstår jag inte din kommentar om. Är det för att han tycks vara klen baktill? Men bilden är till skillnad från de andra tagen i vinkel så jag tror inte så är fallet. Han har bra halsansättning och resning. Musblacken har en framåtsluttande rygglinje, men det kan vara som underlaget lutar. Fuxen är den snyggaste och mest korrekta av dem med väldigt fin överlinje, mjuk rygglinje, härlig resning och bra bogar.

Anette

jag tycker ockås att Pinni ser väldigt klen ut. Men så är han inte mera än 3 år gammal heller. Om han är född sent (vilken jag inte vet) så är han bara 2,5 år...

/Malin

Itchie skrev:
Håller med dig Sveipur - tycker alla tillhörde "vinthundstypen" av islandshäst. Och ja, Balderum, Pinni såg pinnig ut. :D

En vanlig hästveterinär sade på sto- och hingstbedömningen på Margarethehof 2000 att hon aldrig sett så många tunna, omusklade och felmusklade hästar på en och samma gång! Min var en av de få hon berömde vid hingstvisningen för fina ryggmuskler och ej i underhull och den hon gillade mest att hantera för han var så snäll. Men domarna tyckte min hingst var för fet. Ok, något lite överhull, men inte mycket, och drog ner på proprotioner. Tydligen skall man banta ner sin häst så den ser ut som en vinthund med uppdragen buklinje och skönjbara revben för att få bra poäng. Det tycker jag är vansinnigt! Jag tycker tyvärr det ser ut så här på de flesta avelsbedömningar, varför jag inte gillar att gå på dem... Vilken annan ras kräver man så mycket av gångartsmässigt och samtidigt visar upp så omusklade? Ingen vad jag vet!

Anette

klen baktill på den silversvarte ja. (bla)

Av de andra var det en med en stamtavla jag inte gillade och gjorde en "subjektiv" bedömning utifrån den.

Jättesvårt med bilder borde egentligen inte uttala mig. :smirk:

Vill också se hästen framifrån och bakifrån.

Catarina

min Hrimnir avkomma: Thengill från nässelsta. 5år gammal. ärlig super social FANTASTISK skritt....framförallt. men även naturtöltare som tar tölten när det går för sakta för trav. underbar mjuk luftig galopp med undertramp. "bedömde" han lite på skoj alltså visade upp han för en dommare på stenholmen maria cambrand. och hon sa att han behöver inte gå på tygeln för att bära sig eftersom han natuligt har en bra hållning och rör sig egenom hela kroppen speciellt då i skrittern där han verkligen hanvänder rygger och pendlar med huvudet plus trampar under sig med 2hovspår.

jag har fått reda på att Thengills mamma var en supersocial häst men tror endå att det ärliga och att vilja göra sitt bästa kommer från Hrimnir.

men jag förstår inte riktigt varför hans bruna färg talar emot Hrimnir? är det inte tråkigare med svarta hästar som det finns gott om än en snygg glänsande brun som skiftar i färgen? hm bara tycker det verkar va så mkt svarta hästar nuförtiden och folk SOM AVLAR PÅ FÄRG....bara nåt jag fått för mig.

oj glömde skriva att hans trav är otroligt bra oxå såklart=) nej men jag tycker Hrimnir från Ödmården är värd att sattsa på för han har så otroligt höga poäng även om han "bara" är 4gångare med passanglag.

Det finns så gott om just bruna hästar och fuxar i de "vanliga" raserna så man är helt enkelt trött på brunt och fux! För den delen har jag alltid varit svag för svarta hästar med glänsande hårrem. Men gillar du brunt är det ju bara bra! Priserna är ofta lägre på den färgen pga av dess impopularitet. Det är svårare att sälja en brun islänning helt enkelt om den inte har någon väldigt eftertraktad och superb kvalité, eller råkar vara billig. Det är bara att rätta sig efter vad marknaden vill ha. Och jag är som sagt inte förtjust i färgen heller och Man kan inte tvinga folk att byta favoritfärg utan måste acceptera att det finns olika smaker. Jag tycker det är bra om du gillar brunt för om ingen gör det så är det väl snart en sällsynt färg...
på islandshäst alltså! :smirk:

Anette

em76 skrev:
Och så skulle jag gärna vilja ha en skimmel, det är nästan den enda vanliga färgen jag inte haft i stallet. Jag har haft fuxar, bruna :love: , brunblackar, gulbrun, svart och silversvart.

Vanlig avblekbar skimmel eller konstantskimmel?

Jag tänker betäcka med danska konstantskimmeln Hamur i år. Han gick ju in i klass 1 förra helgen. Ingen gångart under 8,5 och toppenhärligt lynne har han också. Kommer till Sverige i juli i år så jag kunde inte motstå honom, även om jag inte gillar sena betäckningar. Tänkte skicka mitt mesta gångartsto som är 50% Kólkuos. I typen verkar de rätt lika. Stora rörelser, inte de mest lättbyggda och massor av man och svans. Hoppas få en ljuvlig trollunge med stora rörelser, trevligt och godmodigt lynne och massor av man och svans. Det är gång, lynne, utstrålning och den tjocka manen och svansen jag är ute efter, inte färgen, men jag har inget emot om det blir en konstanskimel förståss men vanligt svart är inte fel det heller. Finns 25% risk det blir en fux för båda har ett rött anlag. Men det är ju 50% chans att fölet blir en färgväxlare 75% chans att basfärgen blir svart.

Jag tycker också att skimmel inte är så vanligt ändå på islänningar, i alla fall inte i Sverige. De har en fördel gentemot de andra; knotten biter dem mycket mindre. Värst drabbade av knott är de mörka hästarna. Jag har bara en skimmel, mitt skimmelskäcksto, såvida inte fölet som föddes idag blir skimmel.

Anette

hade han inte en 7:a på traven. såg ut så på hemsidan.
catarina

HrafnKatla skrev:
hade han inte en 7:a på traven. såg ut så på hemsidan.
catarina

Jo jag såg det sedan (Sorry för det, jag hade läst lite för snabbt) men då var det för sent att ändra inlägget. Tänkte att det ser någon och kommenterar det så då svarar jag då. Se mitt svar i tråden om färger i islandshästaveln varför jag tror han fått 7 på traven. Jag bryr mig inte för jag är ute efter en lättsamlad hingst, men bra bakbensaktion, bra tölt, 5-gångare, bra pass, mycket gott lynne och mycket man och svans. Stoet har kanontrav (pappan har 9 på både tölt och trav) så jag hoppas på ett föl med det bästa från båda föräldrar, som alla avlare! Finns ju klass1-hingstar med 5 på traven, dvs de visar ingen trav!!! Det skulle jag däremot INTE satsat på!!! Sedan kan det ju vara så att domarna stirrat sig blinda på frambensaktionen medan de inte lagt så stor vikt på bakbensaktionen, som egentligen är viktigare!

Anette

Håller med ang bakbensaktion. Vi har ju fått en förklaring på annan tråd + att Hingsthållaren informerade mig i privatmeddelande för att inte "reklam" ;) risk skulle uppkomma.
Om jag hade betäckt mitt sto hade H passat exellent för att komplettera min hästs svagheter men avel är nerlagt.
En skritt med så hög poäng det är bara att buga sig.
Det är inte många hingstar som mäter sig med det. Dugur är min favorit på skritt, där rörelsen igenom hästens kropp syns på ett föredömligt sätt.

...men för att tjata (som vanligt ni kommer att spy på mina inlägg så småningom) så vill jag gärna se/känna hästen utanför banan och känna vad som ligger i handen ;)
Catarina

HrafnKatla skrev:
Håller med ang bakbensaktion. Vi har ju fått en förklaring på annan tråd + att Hingsthållaren informerade mig i privatmeddelande för att inte "reklam" ;) risk skulle uppkomma.
Om jag hade betäckt mitt sto hade H passat exellent för att komplettera min hästs svagheter men avel är nerlagt.
En skritt med så hög poäng det är bara att buga sig.
Det är inte många hingstar som mäter sig med det. Dugur är min favorit på skritt, där rörelsen igenom hästens kropp syns på ett föredömligt sätt.

...men för att tjata (som vanligt ni kommer att spy på mina inlägg så småningom) så vill jag gärna se/känna hästen utanför banan och känna vad som ligger i handen ;)
Catarina

Visst, håller med, det är det ideala! Men det är också optimalt attse dem röra sig i hagen utan påverkan av ryttare samt hur de beter sig i hagen och med människor på marken. Jag vill också se så mycket som möjligt. Nu vet jag att hingsthållaren är väldigt kräsen vad gäller lynnet och hingstägaren verkar mycket ärlig och säger att det är lätt att få honom att lyssna och jag tror mig lunna lita till dessa omdömen och se mellan raderna när jag ser hur han uppför sig under ridningen

Skritten är ofta spänd på hingstar vilket ger en dålig poäng. De har helt enkelt ofta lättare och mer att hetsa upp sig för. En mjuk skritt som böljar igenom hela hästen, tyder på en mer avspänd häst och ger bättre päong. Så förutom bra steg så spelar faktiskt temperamentet in också på skritten. Avspänd framåtbjudning på en häst som inte lätt hetsar upp sig ger bättre skritt och bättre poäng. Sedan spelar det ju roll hur man som ryttare påverkar hästen både fysiskt och psykiskt. Är ryttaren nervös och spänd så får hästen sämre skritt! Det gäller ju alla gångarter, men få kanske tänker på hur tydligt det blir i just skritt.

Anette

*Lånar tråd*

Något jag reagerat på är att många godkända hingstar fått låga poäng på benställning. Finns det något generellt sådant fel på islandshästar? Undrar Itchie som, orutinerat nog, söker hingst till sto som är uttåad fram.

Liknande trådar

M
Islandshäst Jag undrar helt enkelt vad min häst kan vara värd! Inte för att jag någonsin tänker sälja henne, men bara för skojs skull liksom! Hon...
2
Svar
34
· Visningar
3 332
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar