Information om hingstar (sammlingstråd)

Thröstur

Den Thröstur jag menar är samma som pappan till din Tindra (jag har fuskläst gamla trådar...). Kul att se en bild på honom. Jag visste inte vilken färg det var på honom och när jag läste hans stamtavla trodde jag kanske att han var fux, det var många med "röd-namn" tyckte jag...

Är det fler som har Thrösturbarn?

Sv: Information om hingstar (sammlingstråd)

Min ena valack född -92 är efter Elgur frá Holum och u: Brá frá Breidabolstad. Den andre född -03 är efter Randver frá Nyjabae u: Nótt fra Eriksholm..
Sen var det någon som funderade på avkommor efter Gustur, min kompis har ett sto efter honom född -90.
Marie

Hur är din valack gångartsmässigt, viljan, eksem etc? Har ett sto efter Elgur född 1990. hon har eksem, pigg o rolig att rida, väljer trav men har fin tölt. Underbart lynne. Skulle vara intressant att få höra lite. Mvh

hoppsan då, ingen tölt... Alla småfölen efter Gustur(alltså födda -04) töltade när vi var där och kollade på hösten/vintern.

Har du nån bild på din pålle?

Krapi frá Akureyi

Har hört att han ska vara/bli kastrerad.Är det sant å vet ngn varför? :cry:

Sv: Krapi frá Akureyi

Jag känner både Krapis ägare och ryttare väl. Krapi blev kastrerad i höstas eftersom han inte fick några ston.

Nån som känner till Ljomi fra kot (koti) ??
Brun hingst, f 1970
Min häst är efter honom...

NÄÄÄ!Vad hemskt :cry: Jag hade gärna låtit betäcka mitt sto med honom.Min valack är efter Krapi å jag tycker han nedärver bra hästar.Men , men... :( Jag får helt enkelt köpa de Krapi ankommor som finns kvar ;)

Tja, vad skall man säga, för mig är han bäst i världen!!
Skall jag vara neutral så kan man väl säga följande; 5-gångare mkt bra mentalitet, medelvilja, kunde haft bättre tölt, passaktig, men vi jobbar på det och det blir bara bättre och bättre! rätt bra trav, skritt och galopp, har dock inte (vågat) lägga honom i pass, det gånger han gått i pass så har han bara "hamnat" där och jag har bara klöst fast mig, det gick undan...
Tyvärr exem, men man kan inte tror det när man ser honom, han har nu en härligt lång och tjock man och svans! Han var sämst första sommaren när han utvecklade exemet för tre år sen, har numera bara täcke "värsta" perioden på sommaren och det klarar han sig utmärkt med, är helt symptomfri och går ute hela sommaren...
Han är nog lite lat, åtminstone när jag rider, han gör det man ber honom om, man behöver inte fråga två gånger,han svarar omedelbart framåt, men jag har fått "order" av en instruktör som jag rider för att ställa högre krav på honom, instruktören, som ridit honom, anser att matte är lite för mesig..."Hästen kan mer än du tror" och det är fler som sagt liknande så man får väl skärpa sig lite...Men man vill ju inte pressa "gullgrisen" för hårt :angel:
Marie

Låter likt min pålla o vad jag får höra. "Hästen kan mer än du tror". Mitt sto kom hit våren 1999 o utv eksem direkt, blir också bättre o bättre (hoppas jag, säsongen just börjat). Hon e jörpfärgad o utan tecken, världens bästa tjej med humör som alla vi tjejer. Tack för ditt svar, kul. Mvh

Jag har bott på Gotland och träffat många Gusturavkommor där. De flesta är stora, mycket bra psyke och bra gångarter. De är lätta att rida in och har lätt för tölten (finns undantag). Han har gett både familjehästmodellen samt flotta tävlingshästar. Friska och sunda hästar blir det efter honom.

Mycket trevlig hingst och hans avkommor blir fina tycker jag.

Jag har ägt en Gusturavkomma under 6 års tid som utmärkte sig för sin lätthet för tölt, friskhet och glada uppsyn. Lite familjehästtyp med stor hjärna både på gott och ont ;)
Hennes ena "bebis" ,som nu är 7 år (min första uppfödning) skall visas i Sala i april. Jag är bara så stolt :love:. Är godkänd 2:a klass hingst i Finland men skall nu visas i Sverige.
Han har fått både lyft och färg med ett mycket bra psyke.
Pappan är Askur fr Hofstadeli och även han ger avkommor med ett underbart psyke. (i alla fall de tre jag fött upp)
Friskhet genomsyrar också både Askur och Gustur avkommor och det får inte förglömmas.

catarina

Min bebis är också efter Askur. Har du nån bild?
Min som är född 04 är silverbrunskäck och utmärker sig gångarsmässigt när man ser honom tillsammans med andra hästar. Mycket trevlig och lätthanterad häst. Han visar knappt nån tölt men en sjuhelvetes trav och fin galopp!
Har inte tänkt spara honom (om inte nån annan finansierar det ;-)) men hoppas på en lyxridhäst till mig själv.

Hur är det med tölten på din?
mvh/Marijaa

Hej,

Precis så var det med Frosti sålde honom som 4:åring och då hade han inte töltat många steg förutom de två första veckorna i hans liv.
Traven var ju däremot outstanding och galoppen har alltid varit väldigt bärig.
Hur som helst så kom tölten ganska omgående när Linda (nuvarande ägaren) började träna honom och nu är det nog hans bästa gångart.
Jag har dock inte sett honom sedan förra året på hingstvisningen i Finland. (då grät jag mest hela tiden av stolthet så i år blir det mascarafritt)
Vet att Linda kört in honom då han helst vill tölta och det är lättare att få fram traven med kärra ;)
Tims Askur hade inte heller tölt som "bebis" (om jag inte missminner mig, Tim var är du?) men den kom ju med bravur :)
Jag valde ett sto med extremt mycket tölt (läs naturtöltare) då jag ville ha en bra fyrgångshingst, o det fick jag.
Så håll ut när den kommer så har du chans till att den blir mycket bra. (det beror naturligtvis också på ditt sto och henne känner jag inte :crazy: )
Här kommer två bilder men man skall se honom live :love:
http://www.tallifagerang.fi/hevoset/FROSTI_FRAN_AKER.html

Lycka till med din bebis.

catarina

Det är Tim som passat ihop Askur med ett av sina fd egna sto, så det tror jag är en bra kombination. :angel:

Ja, har haft förmånen att rida Askur EN gång, men det räckte. Och när vi skulle galoppera sa Tim "håll i dig nu" och det behövdes :D

Har också prata med Sol-Britt som ridit in många Askuravkommor och hon säger att de flesta behövt lite tid på sig som tregångare sedan har tölten kommit av sig själv.

Det sorgliga är bara att alla ifrågasätter köpet pga av färgen(silverbrunskäck), det har man ju hört, men jag trodde inte det skulle va så uppenbart... :cry:
Det känns som att man måste lägga ner dubbelt så mycket tid och arbeta dubbelt så hårt för att om det skulle råka vara så att hästen tar minsta lilla passaktiga steg får man det i nacken "ah, köpt häst för färgens skull". Det är ju alltid en chansning när man köper föl, men om man köpt ett brunt föl skulle folk inte döma en på samma sätt...

Visst är det så att "färg"avlare får kämpa dubbelt upp. Har trott på Frosti sedan dagen han reste sig för första gången. Det har inte med färgen att göra utan med den underbara utstrålning som han har men visst är det många avundsjuka som alltid försöker baktala. Minns ett gäng tjejer (islandshästägare) som kom på besök en gång och uttalade; "visst är han snygg men Askurbarn kan ju inte tölta, det har man ju hört,haha.." Helt klart är att de Askurbarnen jag känner till kan tölta och det otroligt fint. Har själv fött upp 3 Askurbarn och alla är ypperliga töltare.
Nästa år hoppas jag Linda visar Frostis halvbror (som hon också köpt av mig, eft. Askur). Han är stor femgångshingst (ca 1,50) med den underbara färgen silvermusblack med vita sockar.
Allt snack om färgavel kontra kvalitet det får stå för de oseriösa uppfödarna. Jag vet att det går att kombinera.
Nu får vi hoppas att vi ser Frosti på tävlingbanorna men det får väl bli för finländska landslaget för det är där Linda tävlar, :cry:

Avlar inte mer men är nöjd med det jag fått fram. Friska och hållbara det är nyckelord, färgen är bara bonus...för vissa...
...Min enda kvarvarande älskling är svart. Mormor till Frosti och halvbror till Tims Svarten ;)

Catarina

Glói frá Gunnarsholti

Är det någon som har en bild på honom? Jag är hemskt nyfiken på hur han ser/såg ut.

Fakur fra Eskiholti - det är väl inte ens någon idé att fråga om någon har en avkomma av honom? Troligen är min häst farfar lite mer känd - Neisti fra Skollagrof.

Liknande trådar

M
Islandshäst Jag undrar helt enkelt vad min häst kan vara värd! Inte för att jag någonsin tänker sälja henne, men bara för skojs skull liksom! Hon...
2
Svar
34
· Visningar
3 332
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar