Information om hingstar (sammlingstråd)

Sv: Hédinn von Gretesch

Hon blir tolv år gammal i Maj, är svart, ca. 1,33 i mankhöjd och femgångare. Hon är väldigt passtaktig, men det beror mest på att hon har stått på ridskola i flera år. Barbro Bäckström har ägt henne och då var tölten bra. När jag köpte henne var det svårt att få henne att göra någonting förutom grisepass, men nu travar hon jättefint och tölten är på gång. Hon har jättebra lynne. Snäll och väldigt orädd, men ändå ganska pigg. En underbar liten häst helt enkelt! Det är väldigt svårt att tro att hon har gått som handikapphäst innan!
Exteriören är väl rätt bra. På huvudet ser hon nästan ut som en arab, väldigt lik Hédinn på bilden faktiskt. Hon är inte särskilt grov i kroppsbyggnaden, utan väldigt finlemmad. Tjock man och svans.
Ang. det där med tungfelsproblemen, så är det faktiskt så att hon har en ovana att bita på bettet. Men hon är kollad i munnen så det är inget fel så, hon har börjat och kan inte sluta helt enkelt. Man måste vara extremt lätt i handen om hon inte ska göra det. Har provat med rakt bett men det tycker hon inte alls om. Därför har jag ridit med hackamore ett tag, ska börja använda syntetbett snart.
Ja, det var väl allt jag kan komma på just nu om henne.

Sv: Óðinn frá Sauðarkróki

min förra häst Freyr är barnbarn till Odinn. Han har en mycket taktfast och bra tölt med medelaktion, en mycket bra trav, en rätt svag skritt (mest pga. att han är het och inte vill ta det lugnt i skritten) och bra galopp och pass.
Bilder på honom finns i massor i gamla trådar.

/Malin

Sv: Hédinn von Gretesch

låter rätt likt min Pålla faktiskt :love: , men min har inga problem med bettet. jag du har redan kanske läst min beskrivning i denna tråd.

Jag har ridit en Odinnavkomma och känner tre till.

valack morfar Lítur frá Kletti svart ganska stor, bra exteriör, mycket trevlig att rida, bra tölt

valack brun ca 132 cm, kompakt liten häst, mycket tölt och vilja, var halvgalen som ung men har blivit lugnare med åren.

sto svart ca 130 cm bedömd klass 2, ingen skönhet precis men mycket isländsk, har snabb flygande pass, har spatt och rör sig därför stelt.

valack svart ca 135 cm, har inte sett honom riden men han rör sig trevligt i hagen, bra ridhästlynne enligt ägaren

Alla fyra har mycket man och svans.

Odinn ägdes förresten av samma person som äger häst 3 ovan på 1980-talet, eller om det var hennes mamma som ägde honom. Jag kan fråga om Odinn nästa gång jag träffar henne.

Jag har ägt en Oðinnavkomma i 9 år. Som jag förresten fick som dellikvid när jag sålde ett bedömt sto.

Det var en stor och rejäl valack, ca 142cm snygg, kolsvart, tjock man/svans. Klockren 4-gångare, bra grundgångarter och i varje fall vinkellyft i tölten. Inte speciellt villig när jag fick honom, hade ridits ut för lite och alldeles för mycket på dressyrbana, men det tog inte lång tid här hos oss med fartiga uteritter förrän han fick både fart och klös. Han var en sån som ibland "såg spöken på ljusan dag" och kunde då göra rediga lappkast. Så man fick lära sig bli sadelfast ;). Det var dock inte många gånger jag trillade av, men en höst hade jag fått markkänning till våra hästskötares stora glädje. Hamnade med rumpan först, rätt ner i en nyplöjd åker och det rumpavtrycket fnissade de åt hela vintern varje gång vi red förbi. :D

Oðinn själv lånade jag hem, av olika anledningar, för att betäcka några ston. Det var hösten -85 och jag hade ingen erfarenhet av hingst. Men han var en gentleman både mot mig och stona. Han fick handbetäcka och det gick hur bra som helst. Lite ivrig på första stoet så jag fick hjälpa honom hitta rätt :angel:. Hanteringsmässigt var han en trevlig bekanskap.

Två trevliga hingstungar blev resultatet. Bägge med skapligt bedömda mammor. De rörde sig trevligt och var välresta. Tyvärr har jag inte sett dem vuxna, då de såldes som unghingstar.

Sv: Eldur frá Hólum!

Min häst har en farfar som heter Elgur fra Holumn med reg nr IS39100965. Kan det vara samma hingst? Mitt sto har också eksem så denna tråd blir intressant för mej. Hennes far är Seimur fra Flatey med IS85177001, någon som vet något?

Spuni fra Midsitju!

Någon som känner till denna hingst och vad tycker ni isåfall om honom? Vill veta allt!

Sv: Spuni fra Midsitju!

Spuni är dotterson till Krafla 5649 som ju är mor till bland andra Keilir och Kraflar frá Midsitju. Hans döttrar har visat framfötterna i avelsbedömingssammanhang; nämnas bör Gunnvör frá Midsitju som har 8.69 på rideg med 9.5 för pass och Björk frá Litlu-Tungu som vann sin klass på Landsmót -04 med 8.66 på rideg vilket är nytt världsrekord för fyraåriga ston. Jag såg Björk i somras och tyckte att hon var både ful och okarismatisk.

Elgur, Eldur och Edall frá Hólum stammar alla från Arnar-Skjóna 3430; Edalls mormor är halvsyster till Elgur. Eldurs mor är halvsyster till Elgurs mor. Edall och Eldur är båda förstaklasshingstar medan Elgur är bedömd till 7.98 med 9 på pass och lynne samt 8 på form under ryttare, övriga ridegenskaper 7.5. Raudur 618, som bland annat är far till Feykir 962, är far till Elgur.

Senast ändrad:

Odinn har väldigt många oreggade avkommor. Den som du sett annons på är min uppfödning. Varför han är oreggad är en lång historia. Den som jag sålde är en riktig pärla.

Odinn slakatades för ett antal år sedan. Han fick ett brott på bäckenet. Men han fick somna in i sin hage med sina egna favoritston runtomkring sig.
Min erfarenhet av odinn avkommor är att de är mycket trevliga familjehästar.

Eldurs far är kände Tháttur 722 frá Kirkjubae, som själv hade eksem, och hans mor heter Elding 5225 frá Hólum och bedömd till 8.24.

Hoppar på Hólum-tåget! Finns Bikar frá Hólum kvar i Sverige, och är han gulbrun eller brunblack (hittar olika uppgifter)?

Han är gulbrun, i träning hos Erik Andersen för tillfället (stod om honom i nya Ridsport Special och där nämndes Bikar) och kvar i svensk ägo.

Sv: Spuni fra Midsitju!

usch! Varför gör vissa så mot dessa skönheter. Mycket tråkigt att höra. Jag hörde han var en bra avelshingst, fina avkommor. Vad tror du om det? Är det de som misskött han där han är nu? Kan väl inte va möjligt!

Liknande trådar

M
Islandshäst Jag undrar helt enkelt vad min häst kan vara värd! Inte för att jag någonsin tänker sälja henne, men bara för skojs skull liksom! Hon...
2
Svar
34
· Visningar
3 332
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar