Information om hingstar (sammlingstråd)

någon som var på stenholmen???

ja var det någon mer än jag som var på stenholmen idag och kollade på saludagen och på hingstarna som visade upp sig???.

nån som hört talas om det?

iaf till saken är det någon som har avkommor eller vet något intressant om Hrimnir från Ödmården som var där och visade upp sig. skulle va kul eftersom min Thengill är efter honom. :banana:

Sv: Information om hingstar (sammlingstråd)

hej!Antar att det är här man ska ställa frågor angående hingstar! Är lite nyfiken på två hingstar, Thorsteinn fra Thjotanda( undrar om det är rättstavat :angel: ) och Hyregur från Smärslid, funderar på någon utav dom...nån som har något intressant att berätta om dessa två herrar??

Okej, vad gulligt med töltande fölisar!

Det finns ju självklart tölt i mitt lilla monster med att ha gått på ridskola i några år har väl gjort sitt. En som jag har gått kurs för sa att det finns mycket och bra (inte ur tävlingsyn) tölt i hästen, det är bara att plocka fram det... Och det är ju lättare sagt än gjort, men vi jobbar på det.

Här kommer några bilder.

Kjarni
Inte så bra ljus med det funkar ju.

Hittar tyvärr inga "in action" bilder.

gulliver2 skrev:
hej!Antar att det är här man ska ställa frågor angående hingstar! Är lite nyfiken på två hingstar, Thorsteinn fra Thjotanda( undrar om det är rättstavat :angel: ) och Hyregur från Smärslid, funderar på någon utav dom...nån som har något intressant att berätta om dessa två herrar??
Jag har praktiserat ett halvår på Silverkedjan som fött upp Hyreygur och både ridit och hanterat honom mycket.

Min personliga uppfattning:

Han har mycket bra lynne. Känslig personlighet som gärna vill vara till lags, nyfiken, alert och trevlig. Ger fina föl med bra hållning som ofta visar tölt redan som små. Snarare konvexa överlinjer än konkava på de avkommor jag sett (ca 10st)

Fantastisk tölt!!

Töltar med höga benlyft även med ickeproffs. Den ökade tölten går som ett rinnande vatten i raketfart. :love: Övriga gångarter är också bra. Lätthanterlig och ganska lättriden, mycket framåtanda på ett positivt sätt.

Snäll mot sina ston. Jag är rätt partisk som höres. :angel: Men jag vet inte vad negativt jag skulle kunna skriva. :p

Nu ägs han av www.hvidagarden.se

En till som vill veta lite om Gloi fra gunnarsholti. hörde att att han blev kastrerad.... varför? jag har en fyrgångsvalack efter honom.. en god töltare men saknar den stora viljan.... kan ni berätta om era erfarenheter av gloi och hans avkommor!

Jag har ett sto e Glói frá Gunnarsholti. Hon är 17 år. Mycket lugn och snäll men kan vara tjurig.
Hon är fyrgångare med ok gångarter.

askja.jpg

Tar man all tölt i hela världen och stoppar in den i en enda häst så får man Hyreygur :o.

Har inga avkommor men har ridit honom (vilket förmodligen säger en hel del om hans lynne och samarbetsvilja, jag är en usel och mycket osäker ryttare)

marijaa skrev:
Det är Tim som passat ihop Askur med ett av sina fd egna sto, så det tror jag är en bra kombination. :angel:

Ja, har haft förmånen att rida Askur EN gång, men det räckte. Och när vi skulle galoppera sa Tim "håll i dig nu" och det behövdes :D

Har också prata med Sol-Britt som ridit in många Askuravkommor och hon säger att de flesta behövt lite tid på sig som tregångare sedan har tölten kommit av sig själv.

Det sorgliga är bara att alla ifrågasätter köpet pga av färgen(silverbrunskäck), det har man ju hört, men jag trodde inte det skulle va så uppenbart... :cry:
Det känns som att man måste lägga ner dubbelt så mycket tid och arbeta dubbelt så hårt för att om det skulle råka vara så att hästen tar minsta lilla passaktiga steg får man det i nacken "ah, köpt häst för färgens skull". Det är ju alltid en chansning när man köper föl, men om man köpt ett brunt föl skulle folk inte döma en på samma sätt...

Jamen SKIT I DEM! :D Man skall inte fundera så mycket över "vad andra tycker." Jag tror att det är mycket avundsjuka som bottnar i uttalanden om färg. Att Askur kan tölta borde vara ganska uppenbart sedan han var i Landslaget. Fattar man inte det är man dum. :devil: Att hans avkommor kan tölta är inte heller svårt att ta reda på.. De börjar bli gamla nog att komma ut på tävlingsbanorna nu om inte annat. Det hade f.ö kanske visst varit skitsnack om du köpt en brun istället för en silverbrunskäck. Många gillar att snacka skit. De som ifrågasätter ditt köp kan ju jaga den lille i hagen en sväng så att de får se honom röra sig. :angel: Sedan kan de åter få uttala sig om det dåliga köpet. Jag tror att det är en Gotlandsköpt liten häst.. Hans föräldrar har ju verkligen gång menar jag. Så en del måste han ju ha ärvt.. Få dem sedan att motivera varför det är ett dåligt köp.

Tänk inte så mycket på vad andra tycker och tror. det är DIN häst och du skall inte behöva känna dig dum för att du köpt den. Jag skulle inte tacka nej till en Silverbrunskäck med de föräldrarna. :love:

Blup

Vet ngn vad Hrafn 802 skulle haft för BLUP idag?Går det att ta reda på?Eller är det "kört" eftersom hästen är död? :confused: Vet ju att många hästar efter honom används i avel å var lite nyfiken på hur hög BLUP de skulle fått om deras mor inte hade ngn speciell stam.(alltså ingen BLUP uträknad)

Hrimnir från Ödmården

berätta allt ni vet om han och om ni har avkommor eller liknande efter honom??? :bow:
skulle vara otroligt intressant att prata med andra som "känner" honom. :bump:

vad tycker ni annars om han? någon med bilder på honom? jag känner till hans hemsida men hittar inte så mkt bilder :confused:

tacksam för svar. :bump: :bump: :bump:

Sv: Hrimnir från Ödmården

Gullan86 skrev:
berätta allt ni vet om han och om ni har avkommor eller liknande efter honom??? :bow:
skulle vara otroligt intressant att prata med andra som "känner" honom. :bump:

vad tycker ni annars om han? någon med bilder på honom? jag känner till hans hemsida men hittar inte så mkt bilder :confused:

tacksam för svar. :bump: :bump: :bump:

Jag har bra bilder från VM 1997 men inte i datorn, tyvärr. Men det är en trevlig hingst på alla vis som gett trevliga och fina avkommor. Hans bruna färg är dock till hans nackdel och pga den så har han inte använts så mycket i aveln som han gott kunde gjort. Skall själv erkänna att jag inte är förtjust i brunt men trots det betäckte jag i fjol med Hlekkur frá Hófi som har 8.84 i ridbedömning och är en Náttfarison. Det goda lynnet och gångarterna samt att han är en kraftigare byggd hingst, avgjorde valet. Jag tyckte han passade mitt smäckra, tämligen heta men ändå trygga och snälla 4-gångssto med väldigt mycket vilja. Skulle gärna använt Hrimnir till ett 5-gångssto men jag har inte något sådant i min avel längre. Jag vill inte betäcka 4-gångare med 4-gångare, det ger väldigt ofta en "artificiell" tölt, dvs det krävs en del jobb att plocka fram tölten, och jag vill den skall vara naturlig från början. Så han är inte aktuell i min avel ändå.

Anette

Sv: Hrimnir från Ödmården

En stallkompis har en häst e:Hrimnir och han är stor, brun 5-gångare. Har bra aktion, men ganska svår att tölta rent som det verkar. Har inte ridit honom själv, men han verkar ha ganska god vilja och som sagt lite svårtöltad. Trevlig att hantera, även om han är lite nervösare än min häst (e:Svalur, ue:Atli), men det kan också bero på åldersskillnaden. Känns som att han är lite "valpig" rent allmänt för sin ålder, trots duktiga ryttare hela livet! Känner inte till mamman tyvärr så jag vet inte vad som kommer från mamman och vad som kommer från Hrimnir.

En helt annan fråga är om det finns några Kjartansstadir hingstar i avel i sverige. Har aldrig sett hästar med vansinnigare benlyft än dem. Skulle vara intressant att se live. Och ännu intressantare att känna hur det är att rida en sådan sprattelhäst. ;) Inte för att jag nödvändigtvis vill ha en, mer i studiesyfte.

Nu var jag lite väl snabb. Jór frá Kjartansstödum hittade jag lätt på islandshingstar.se men han har inte lika våldsamma lyft som de jag sett på isländska hemsidor.

em76 skrev:
Jag har ett sto e Glói frá Gunnarsholti. Hon är 17 år. Mycket lugn och snäll men kan vara tjurig.
Hon är fyrgångare med ok gångarter.
em76 skrev:
Hon är bara lite lat, bortskämd och i dålig kondition. Annars har hon ju ett lugnt och fint lynne. Jag tyckte faktiskt hon hade mer utstrålning och i vissa avseenden bättre exteriör än Svala, men ok jag detaljgranskade ingen av dem, det var bara det där första intrycket. Svala har säkert sina exteriöra fördelar. Askjas föl såg riktigt bra ut. Jag tror att hade hon fått rätt träning och hantering i unga år, så hade hon varit en ganska bra ridhäst, kanske tom riktigt bra. Jag hoppas hennes son blir den ridhäst du vill ha.

Anette

Senast ändrad av en moderator:

moli skrev:
Jamen SKIT I DEM! :D Man skall inte fundera så mycket över "vad andra tycker." Jag tror att det är mycket avundsjuka som bottnar i uttalanden om färg. Att Askur kan tölta borde vara ganska uppenbart sedan han var i Landslaget. Fattar man inte det är man dum. :devil: Att hans avkommor kan tölta är inte heller svårt att ta reda på.. De börjar bli gamla nog att komma ut på tävlingsbanorna nu om inte annat. Det hade f.ö kanske visst varit skitsnack om du köpt en brun istället för en silverbrunskäck. Många gillar att snacka skit. De som ifrågasätter ditt köp kan ju jaga den lille i hagen en sväng så att de får se honom röra sig. :angel: Sedan kan de åter få uttala sig om det dåliga köpet. Jag tror att det är en Gotlandsköpt liten häst.. Hans föräldrar har ju verkligen gång menar jag. Så en del måste han ju ha ärvt.. Få dem sedan att motivera varför det är ett dåligt köp.

Tänk inte så mycket på vad andra tycker och tror. det är DIN häst och du skall inte behöva känna dig dum för att du köpt den. Jag skulle inte tacka nej till en Silverbrunskäck med de föräldrarna. :love:

Att Askur från Håkansgården varit med i landslaget det vet jag men när var silver-Askur från Hófstadasaeli det??? Måste missat något totalt...

Anette

sambaengi skrev:
Att Askur från Håkansgården varit med i landslaget det vet jag men när var silver-Askur från Hófstadasaeli det??? Måste missat något totalt...

Anette
Ja det måste du ha gjort. Han var i landslaget med Frida Dahlén -99.

/Erica

Askur och Frida Dahlén var uttagen till landslaget efter en tredjeplats på SM 1999. Han har gått runt 6,6 i fyrgång och 6,2 i båda töltgrenarna.

Jór ger femgångshästar med "flyt" och mjukhet istället för superlyft. Jag har sett en riktigt superhäftig avkomma efter honom och ett fyrgångssto med Kolkous-stam, stoet är av den typen som fått lära sig tölta men har stampa-stampa aktion. Avkomman har både superaktion och flyt! Typexempel på bra "korsningsavel" :D

Silverkedjan skrev:
Askur och Frida Dahlén var uttagen till landslaget efter en tredjeplats på SM 1999. Han har gått runt 6,6 i fyrgång och 6,2 i båda töltgrenarna.

Var det som juniordeltagare då för Frida tillhörde väl inte seniorerna då, eller?

Anette

Liknande trådar

M
Islandshäst Jag undrar helt enkelt vad min häst kan vara värd! Inte för att jag någonsin tänker sälja henne, men bara för skojs skull liksom! Hon...
2
Svar
34
· Visningar
3 332
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar