Information om hingstar (sammlingstråd)

Sv: Information om hingstar (sammlingstråd)

Jag har ett Svalurbarnbarn. Tycker mycket om pappa Erro! :love:
Min Fruma är också både familjehäst och tävlingshäst om man vill.
Varit väldigt lätt och trevlig sen hon var föl.
Kan nog säga att det är lagom mycket gosefaktor i henne också.
Jag vill gärna ha flera av samma typ.

IS1986186193 - Sirkill frá Stóra-Hofi

Någon som har en bild på Hingsten IS1986186193 - Sirkill frá Stóra-Hofi jag tror att han står och betäcker i norge. Jag har under ett par år haft en avkomma efter sirkill och skulle gärna villja veta lite mer om andra avkommor efter han och som sagt gärna bilder.

Roligt att ni alla verkar ha fått gosiga Svalur avkommor, själv sitter jag här med en kille som inte alls gillar att gosa, och vill han det så ska de ske när han själv vill det, och inte när matte vill, tyvärr :p

Åkte till Island i oktober och fick hästfeber, köpte tre hästar och har en sedan innan :crazy: :D
Tänkte höra om det finns någon med avkommor efter hingstarna?
Jag köpte en lovande tvååring efter Gauti frá Reykjavik. Jag fick aldrig se hennes rörelser men är det något speciellt han nedärver?

Sedan blev det en åring efter Glampi frá Langárfossi, obedömd hingst. Han ärsilversvartskäck med många fina färghästar i sin stam. Denna häst är väl lite av ett wildcard men det kanske finns någon som vet något om honom? Han har bara runt 16 avkommor totalt men har jag tur..

Det blev en åring till som jag inte har någon stam på alls men jag vänta spänt på att han ska registreras på world fengur..!

Min lilla flicka jag har här hemma är efter Hljómur frá Brún. Har fått fram en hel del fakta och bilder om honom men jag undrar vad hon har ärvt från sin stilige far ;)
Själv är hon otroligt känslig och lyhörd. Hon har fina höga benrörelser, dock inte speciellt vägvinnande at the moment. Stark trav och lite svårare för tölten, blir lätt trav eller passtaktig om ryttaren vill rida för mycket.

Blev ett låååååång inlägg- hoppas ngn orkar läsa :devil: :crazy: ;)

Hej jag tittade runt på stormhestar.de och bestämmde mig för att bara kolla upp hingstarna du pratade om och Glampi frá Langárfossi värkar ha några väldigt fina avkommer men vet inte så mycket mer än att nästan alla har ärft hans färg men gå in på stormhestar (det är gratis och medlemskap kräfs ändast om du vill uppdatera någon stammtavla men även det är gratis)och titta för det var bilder på alla avkommer som dom lagt upp där.
Det fans också lite info om både Gauti frá Reykjavik och Glampi frá Langárfossi...

Roligt att ni alla verkar ha fått gosiga Svalur avkommor, själv sitter jag här med en kille som inte alls gillar att gosa, och vill han det så ska de ske när han själv vill det, och inte när matte vill, tyvärr :p
Så är det med stoet oxå att det är när hon vill men det är för det mesta (om de inte kommer någon med en kraftfoderhink då blir man snabbt ignorerad :D )

Va kul att läsa att Svalur barnbarn blivit så trevlig! Hoppas själv på ett i midsommar:love:

En hingst som verkar ge väldigt STABILA avkommor iallafall är Atlas från Björkskär. Min egen avkomma har verkligen hovarna på jorden och blir inte rädd för mycket. Både hennes mamma och halvbror (med annan pappa) är av den nippriga typen.
En annan avkomma som tävlar i grannklubben fick hur bra trailpoäng som helst på lag-sm. Däremot verkar många av dem vara ganska envisa:angel:

Har ett sto ( f 2000) som är efter Garpur frá Auðholtshjaleigú.
Har bara hittat en (förutom mitt sto) som är efter honom och det är hingsten Breki som är här i Sverige nu. Det borde ju finnas fler:angel:? Och vad jag har förstått så är han ännu hingst? Har sett bilder på Garpur, men jag skulle gärna se en film med honom om någon har en?
Hestafrettir (http://www.hestafrettir.is) har filmat hingstar under Landsmót förra året, hittade flera på hästar som är från samma gård som Garpur. Men ingen på just Garpur? Och han tävlade väl det året?

Ursäkta min konstiga formulering, hoppas att någon förstår vad jag menar:rofl:

KL
Någon som vet något om hingsten Charm?
Ska ha varit nordisk mästare i något.....

Har du sökt på Charm här på islandshäst?
Vet att vi har diskuterat honom och jag kollade upp honom på World Fengur. Det fanns EN Charm som var född på 70-talet och hade några enstaka avkommor.

/Malin

Enstaka?

Charm var ganska liten (eller så såg han bara liten ut för han var inte särskilt välrest) femgångare med bra pass.

Han har väl ganska många avkommor men de flesta oregistrerade, han tog sig aldrig in i den officiella SIF-stamboken. En del av de äldsta registrerades genom det gamla systemet.

Jag har sett och ridit flera Charm-barn på 80-talet.

De var ofta rödskäckar som pappa, har mindre man och svans än medel, ofta mycket laterala anlag som i "fel" händer gärna blev grisepass.

Och snälla familjehästar utan stora problem.

Eftersom jag bara kan se de som finns i WF - alltså de registrerade - så ja, enstaka (registrerade).
Användaren som frågade om honom förra gången han var uppe för diskussion har en oreggad avkomma efter honom.

/Malin

Kanske kan de b-regas nu, vet inte om Charm var DNA-typad.

Men det finns/fanns som sagt många avkommor i buskarna, främst i västra götaland.

Det tristaste med Charm var hans dåliga resning och hals. Men annars var han inte på något sätt sämre än de andra riktigt gamla hingstarna (kanske tvärtom för det fanns ingen bra pass-meriterad hingst då) och han gav både tölt och pass till avkommorna fast många ston var tregångare.

Svårt att svara på, men de valde bara trav och visade inte laterala anlag. De flesta hästar på tiden bara reds liksom. Sannolikt skulle Blakkur och Styggur också varit flotta töltare om de ridits in idag.

Finns det någon som känner till någon avkomma efter Gyrdir frá Arbakka? Hur är dom hästarna i gångarter, lynne osv?
Har en 4 åring efter honom.
Tacksam för upplysningar om Gyrdir och hans avkommor.
Med Vänliga Hälsningar
Camilla

Jag har träffat ganska många och känner mammorna mycket väl till ett tiotal.

De är stora och högbenta med fin hållning. Aldrig fuxar eller andra "röda" färger. Nästan alltid fyrgångare som måste lära sig tölta, en femgångare med vettig pass efter ett bra pass-sto har jag också sett men den andra typen är mycket vanligare även efter femgångsston. Många är travaktiga i tölten om de inte rids rätt bakifrån. De får upp till vinkelaktion om de rids vettigt. Men de kräver ofta ridning och inte åkning.

Ett par är egentligen fina ämnen för tävling i fyrgång men har inte hamnat så att det blir någon tävlingskarriär.

De är snälla, jag tycker de har bra lynne överlag. Ett par har eksem, i ett fall vet jag att morfar har det, det andra är Balderums.

Här är Gyrdir 1994 :

gyrdirTim.jpg

Och här de två avkommor jag "gjorde" efter honom:

svarri.jpg

Svarri - skimmelskäck

tildranamnbild.jpg

Tildra - brunskäck

Båda efter små femgångsston med stark pass, lätt för tölt, svag trav och galopp och tätt mellan gångarterna.

Senast ändrad:

Börjar likna min systersons kommentar i somrast (var då 3år). -"Jag vill oxå göra föl". Han menade att han ville ha ett föl men blev lite fel

Liknande trådar

M
Islandshäst Jag undrar helt enkelt vad min häst kan vara värd! Inte för att jag någonsin tänker sälja henne, men bara för skojs skull liksom! Hon...
2
Svar
34
· Visningar
3 332
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar