Information om hingstar (sammlingstråd)

Sv: Information om hingstar (sammlingstråd)

Jag tycker Meitill frá Kjarnholtum verkar ha bra lynne (det lilla jag sett av honom), de avkommor jag träffat har varit snälla och samarbetsvilliga.
Aegir från Olstorp, Álmur frá Laekjamóti, Jór frá Kjartansstödum och Flipi från Österåker tycker jag också har och ger bra lynne.

Jag tycker Meitill frá Kjarnholtum verkar ha bra lynne (det lilla jag sett av honom), de avkommor jag träffat har varit snälla och samarbetsvilliga.
Aegir från Olstorp, Álmur frá Laekjamóti, Jór frá Kjartansstödum och Flipi från Österåker tycker jag också har och ger bra lynne.

Det är min uppfattning också. Finns det fler? :)

Jag har en 3-åring efter Meitill. Hon är mycket tuff, men samtidigt väldigt snäll, hon tycker det är väldigt mysigt att stå ihagen och gosa. Hon har aldrig sparkats eller bitit men försöker hela tiden testa gränserna. I hennes fall så har även mamma ett mycket bra lynne.
Hos min häst verkar det slagit igenom något från en annan generation, för vad jag har hört ger Meitill mkt lätthanterliga avkommor. Jag säger inte att Villimey har dåligt lynne för det har hon absolut inte men hennes kaxighet kan vara lite jobbig ibland då hon även hamnar i bråk med andra hästar och inte fattar att hon är liten och ska ge upp.

Jag har en 3-åring efter Meitill. Hon är mycket tuff, men samtidigt väldigt snäll, hon tycker det är väldigt mysigt att stå ihagen och gosa. Hon har aldrig sparkats eller bitit men försöker hela tiden testa gränserna. I hennes fall så har även mamma ett mycket bra lynne.
Hos min häst verkar det slagit igenom något från en annan generation, för vad jag har hört ger Meitill mkt lätthanterliga avkommor. Jag säger inte att Villimey har dåligt lynne för det har hon absolut inte men hennes kaxighet kan vara lite jobbig ibland då hon även hamnar i bråk med andra hästar och inte fattar att hon är liten och ska ge upp.

Så kan det ju bli ibland, att inte alla ston passar med alla hingstar. Fast Meitill har ju verkligen ett grundmurat rykte som snäll hingst.
Eller så har generna spelat ett spratt den här gången. :p

En hingst med ett helt fantastiskt lynne är Oddur från Mörtö! Han är helt fantastisk att hantera!!!:love: :love:
HAr inte träffat några avkommor dock.

Jag har inte heller träffat några avkommor, men jag har ridit hans mamma. Hon har också bra lynne.

Jag vet ju att Atli finns i stammen på din häst. Då vi haft ett tiotal hästar med Atli i stammen så vågar jag nog säga att rangstriderna kan komma därifrån. Jag tycker att Atli har lämnat helt underbara ridhästar, gillar dem verkligen, men de vi har haft efter honom har sannerligen varit ganska tuffa mot andra hästar i hagen.

"varit ganska tuffa mot andra hästar i hagen."

Det stämmer på flera av dem jag känner. Bl a var det ett Atlisto som lyckades uppfostra mitt sto i somras.
Har också hört från hingsthållare att Atliston är tuffa i flocken, ibland får de gå ensamma och handbetäckas.

"varit ganska tuffa mot andra hästar i hagen."

Det stämmer på flera av dem jag känner. Bl a var det ett Atlisto som lyckades uppfostra mitt sto i somras.
Har också hört från hingsthållare att Atliston är tuffa i flocken, ibland får de gå ensamma och handbetäckas.

Men finns det några underbarare ridhästar än Atlibarnen:banana:
Nja många håller nog inte med mig..... men deras lynne passar mig!:bump:

Det är lite vad man själv tycker är bra lynne. Själv är jag impad av Faldurs avkommor (kan bero på att mitt nya stos föl är efter honom och det visar hittills inget av hennes väldigt speciella sätt).

När Einar och Svana ägde honom, kom de ofta till oss (där jag jobbade) med massor av Falduravkommor med sig! Jag var helt förälskad i dom, härligt lynne, lugna men världes power när dom reds!

Ívar ska ha importat en kanonfin hingst efter Odur frá Brún, är det ngn som vet något om den?

De jag ridit har haft lite svårt med bärigheten, särskilt i trav och galopp men de har haft bra vilja och lynne.

De jag ridit har haft lite svårt med bärigheten, särskilt i trav och galopp men de har haft bra vilja och lynne.

Ok de jag ridit har haft mycket lätt att bära sig, naturligt lätt för formen, men däremot tenderat har mkt pass och bundna i rörelserna i unga år.

När Einar och Svana ägde honom, kom de ofta till oss (där jag jobbade) med massor av Falduravkommor med sig! Jag var helt förälskad i dom, härligt lynne, lugna men världes power när dom reds!
Håller till hos hans nuvarande ägare och har samma uppfattning om avkommorna. Har bara träffat en äldre riden och han var lika. Mkt power men sammarbetsvilliga . Fast har själv en förkärlek för svarta hästar :d

Oddurs mamma, Osk, är e Atli. Hur hon är med andra hästar i hagen vet jag inte.

Om jag jämför Atlis avkommor med Svalurs (som jag också träffat många) så är Atlis mer okomplicerade i lynnet och har bättre fri galopp.
Svalurs har lättare för flott hållning med eftergift i nacken. Atlis avkommor får ofta underhals när de rids i hög form.

Hur var temperamentet på de Svalurs avkommor du varit i kontakt med?

Om jag jämför Atlis avkommor med Svalurs (som jag också träffat många) så är Atlis mer okomplicerade i lynnet och har bättre fri galopp.
Svalurs har lättare för flott hållning med eftergift i nacken. Atlis avkommor får ofta underhals när de rids i hög form.

Jag har samma erfarenhet som Dig där, men vill också lägga till att min uppfattning är att Svaluravkommorna är mer komplicerade i gångarterna än Atliavkommorna.

Svalurbarnen har lättare för att fastna i grisepass och bli otydlig i gångarterna än Atlibarnen som oftare är tydliga och säkra i sina gångarter.

Svalurbarnen verkar kräva en erfaren ryttare som reder ut och "rider upp" dem under sin utbildning för att de skall lossa i gångaterna och komma upp från framdelen.

Vakna, intresserade, sociala både mot hästar och människor, kontaktsökande, vissa lite tuffare, andra mjuka. Nästan alla noppar gärna i jackor.

Liknande trådar

M
Islandshäst Jag undrar helt enkelt vad min häst kan vara värd! Inte för att jag någonsin tänker sälja henne, men bara för skojs skull liksom! Hon...
2
Svar
34
· Visningar
3 332
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar