Information om hingstar (sammlingstråd)

Sv: Information om hingstar (sammlingstråd)

Ska se om jag inte kan scanna in dem andra bilderna, så kan du få se dem...:)

Min lillkille verkar vara ganska lik din, och som jag har förstått det så är väl många Siggi-avkommer lungna, precis som din, och min;)

Min är född -99, valack (han blev dock sent kastrerad, när han var 5 år) och mörkbrun.
Bra på det mesta, allt från dressyr (alla som ser hans sidvertsrörelser blir lika imponerade:love: ) till hoppning, till gångartsridning till horseball:love:

Även han är väldigt pigg och framåt, nyfiken, modig, och väldigt positiv till allt arbete.

Kanonsnäll om han känner att det är ngn lite mer ovan, men ställer man krav åå honom kan han bli rosenrasande:o min har dock inte lätt för samling, han har en kilometerlång rygg vilket gör att han inte är såförtjusti det...

även han är frmgngare, vi har inte kommit så lång med passen, men det går framåt, och han kan nog bli riktigt duktig så småningom.

Ja, vad finns det mer att säga?:p

Här är han, Brandy från Fors e: Siggi frå Aase
Hoppar 1,30 m
Springer lös på ridbanan
Extriör
2 år
Tölt
Galopp
Tölt igen
T2
Tölt igen:p
Och igen
Och en till galoppbild
Trav
...igen...
...och igen

Hej!

Mitt sto är efter Dagfinnur från Stav och hon verkar vara den enda som är efter honom. Är der någon som känner till honom?
Eller någon som har avkommor efter hans pappa Straumur frá Vogum?

Nu har jag scannat in dem bilder jag har på Siggi, och hans far Spaenir fra Efri-bru

Här är bilderna

Nemen vilka fina bilder du lade upp på Brandy ;)
Vem kan det vara som rider så fint i lysande orange jacka ? Ser ju helt strålande ut :angel:

Hästen är en pärla, bara så att ni alla vet! ;) :love:

Har jag gett de två bildern på Siggi som är tagna på Fors till dej? Eller har du hittat dem någon annan stans? Det är jag som tagit dom hur som helst.
Har en jättefin bild med honom uppställd, men den är tyvärr på landet i Finland.

/Malin

Ja jag gjorde en tråd men den fick inte vara kvar så jag skriver väl här då.. Undrar om det är några av er som vet om några bra sider för stammtalor? hestur.is vet jag men det värkar som dom lagt ner eller något. sedan har vi juh svenska stammis.com och tyska stormhestar.de (jätte bra sida bara för isisar) men bägge dom är juh sidor där vi alla får lägga in fåra egna stammtavlor och det fattas många hästar på bägge än. Själv letar jag efter avkommor till storhags-blesi men ingen med någon av dessa hästar har lagt in sig.
Så skriv gärna om ni vet om några bra sidor (hellst gratis sidor) för islänska häststammtavlor

www.worldfengur.com är den största databasen för islandshästar, där finns de flesta registrerade hästar med, både stamtavlor, avkommor, BLUP och annat. Det är gratis för medlemmar i SIF, kontakta avelsutskottet eller avelskansliet för vidare info, adresser hittar du på www.icelandichorse.se

www.worldfengur.com är den största databasen för islandshästar, där finns de flesta registrerade hästar med, både stamtavlor, avkommor, BLUP och annat. Det är gratis för medlemmar i SIF, kontakta avelsutskottet eller avelskansliet för vidare info, adresser hittar du på www.icelandichorse.se

Hej tack för svaret jag viste om worldfengur sedan förut men tyckt det var för dyrt att bli med där men jag viste inte att det var gratis för SIF medlemmar, tänk om jag vetat det haha. men tack ska du ha

Supersnällt! Första gången jag ser pållans pappa i helhet. Vilken snygging! :love:

Som sagt! Tack så mycket!:bow:

//Sara

Bjartur frá Höfða

Vet inte om denna tråden hamnade där den skulle nu, flytta den gärna annars:angel:

Jag undrar om nån känner till hingsten Bjartur frá Höfða (Óður frá Brún- Orri frá Þúfu) eller kanske någon avkomma till honom?
Han är även med i Benni Lindals träningsfilm.

I vilken av filmerna var han med? Blev nyfiken och kollade på WF, hans högsta bedömning är 7.99 (ingen toppbedömning, men ganska jämn på 7.93 ext och 8.03 rid) och han har 39 avkommor. Två av avkommorna är bedömda : Lúkas frá Laugarbökkum (rid. 7.65 ext. 7.43 tot. 7.52 ) och Birta frá Krossi (rid. 7.71 ext. 7.48 tot. 7.57 ).

Den andra filmen, som inte handlar om inridning utan om träning. Benni rider honom i början av filmen, det är en musblack femgångare.
så här ser han ut (om du inte sett bild på honom på WF)
Bjartur.jpg

Nää han hade inga toppsiffror, men jag läste någonstans att han hade vunnit isländska mästerskapen i femgång nåt år:confused: Vet inte om det var så, men jag tror det.

Är intresserad av att köpa ett sto efter honom, så det skulle vara kul att veta mer om hans avkommor och så=)

*kl*
Vilka verksamma hingstar tycker ni har bäst lynne och ger snällast avkommor? Det är ju alltid svårt att avgöra, eftersom stona nedärver hälften, men ändå, som ni har märkt? ;)

Om man ska utgå i från filmen så tycker jag att han är bättre än sin bedömning. Häftig hingst med utstrålning. Hur ser avkomman ut? Hur rör den sig? Lågställd? Hals/manke/bog??
Skulle förmodligen kunna göra sig bra på banorna här i Sverige där vi ju rider mer på teknik än fart.

*kl*
Vilka verksamma hingstar tycker ni har bäst lynne och ger snällast avkommor? Det är ju alltid svårt att avgöra, eftersom stona nedärver hälften, men ändå, som ni har märkt? ;)

En hingst med underbart lynne är Flipi från Österåker. Har även träffat några avkommor efter honom och de har varit väldigt trevliga. Snygga också!

Det är lite vad man själv tycker är bra lynne. Själv är jag impad av Faldurs avkommor (kan bero på att mitt nya stos föl är efter honom och det visar hittills inget av hennes väldigt speciella sätt).

Ja, jag tycker också att han ser himla fin ut i filmen:) Och han hade visst vunnit islandsmästerskapen i F1, år 2003. Sen har han ju väldigt bra stamtavla. Mamman var även hon tävlingshäst på högre nivå.

Har ännu inte sett avkomman så mycket, hon står på Island och jag väntar just nu på att Benni ska skicka en video på henne:) Hon är 4 år och ska precis börja sin träning, så jag kommer bara få se henne röra sig utan ryttare.

Jag fastnade så för hennes utstrålning, och inte minst stamtavlan. Vi har ett sto hemma som är efter hennes morfar, Skinfaxi frá Thoreyjarnupi och vi har två hästar med samma blod som mormor, plus att mormorn har lite Kolkousi, vilket skulle vara kul att få in lite av med.

Tycker hästen har fin uppsyn, påminner om mostern vi har hemma=)
Vera2005.jpg

En hingst med underbart lynne är Flipi från Österåker. Har även träffat några avkommor efter honom och de har varit väldigt trevliga. Snygga också!

Det tycker jag också, vacker och verkar ge snälla avkommor. Men hur är det med tölten? Och så behöver man kanske ett sto med bra benkvalité. Fin häst :)

Liknande trådar

M
Islandshäst Jag undrar helt enkelt vad min häst kan vara värd! Inte för att jag någonsin tänker sälja henne, men bara för skojs skull liksom! Hon...
2
Svar
34
· Visningar
3 332
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar