Information om hingstar (sammlingstråd)

Sv: Information om hingstar (sammlingstråd)

Mitt sto har svalur som farfar och ju mer jag hör om honom så liknar stoet honom och hennes far Toti. Mkt grisepass, power, egen vilja, tuff men med hjärta av guld (fast ibland ligger det djupt :d ), social, ranghög (har nog aldrig träffat så ranghög häst), mkt hjärna, nyfiken, vaken och orädd. Och muddrar fickorna men mjukt och biter absolut inte.

Mitt sto har svalur som farfar och ju mer jag hör om honom så liknar stoet honom och hennes far Toti. Mkt grisepass, power, egen vilja, tuff men med hjärta av guld (fast ibland ligger det djupt :d ), social, ranghög (har nog aldrig träffat så ranghög häst), mkt hjärna, nyfiken, vaken och orädd. Och muddrar fickorna men mjukt och biter absolut inte.

Detta stämmer bra in på min valack också som är e: Svalur (uppväxt på Örvik)
Dock så har min häst en mkt bra tölt, vilket jag såklart är glad över ;)
Men just det där med nopprar i jackor etc stämmer också in :D

Hur är gosfaktorn på dom ni träffat på? Är dom sånna som gärna står och myser och låter en pilla på huvudet eller tar dom bort det?

Jag har en valack på långtidsfoder som jag precis håller på att rida in. Han är efter Gyrdir frá Arbakka. Kan någon berätta något om denna hingst.
Är det någon som har någon avkomma efter honom. Hur är hon eller han? Är även stolt ägare till Rödull från Marklanda. E: Aegir frá Olstorp. Är det någon av er som har någon avkomma efter honom.
Med Vänliga Hälsningar
Camilla

Jag vet ju att Atli finns i stammen på din häst. Då vi haft ett tiotal hästar med Atli i stammen så vågar jag nog säga att rangstriderna kan komma därifrån. Jag tycker att Atli har lämnat helt underbara ridhästar, gillar dem verkligen, men de vi har haft efter honom har sannerligen varit ganska tuffa mot andra hästar i hagen.

Japp, Atli är morfar så det är nog Atli som gett sitt barnbarn lite humör. Det finns flera hästar med både Atli som pappa, farfar och morfar i stallet men det är nog Villimey som fått mest "Atli-humör". Fick även höra av en person (med uppfödning och väldigt bra koll på stammar) när jag precis köpt Villimey att med Atli som morfar och Kolfinnur so farfar skulle jag räkna med en häst med mycket humör. Just Kolfinnur (fra Kjarnhultum) har jag inte hört så mycket om, men enligt denna person har han gett en del "humör" (Metill är väl undantaget då).

Kan tillägga att Villimey inte alltid är osams med hästar, hon låter alla äta bervid henne och är snäll då. Men kommer en ranghög häst och försöker köra bort henne bryr hon sig oftast inte. Men jag tycker ändå att hon blivit bättre med åldern, hon visar mer respekt nu (både äldre hästar och för mig) än när hon var runt 1-1,5 år.

Mammas Svala gosar gärna, om hon inte är hungrig för då vill hon bara äta.

... delvis knapplån.

Vad är Era erfaranheter av Odur avkommor?

Min erfarenhet av hans avkommor är att de är väldigt ojämna i sin gångartskapacitet samt har ett skarpt lynne.

Det stomatierial som var mammor till de avkommor jag ridigt har inte med andra hingstar gett detta "skarpa" och tuffa psyke, de flesta är välbedömda men har uppenbarligen inte passat med Odur då varken gångarter eller lynne blivit trevliga.

Så, har jag träffat "fel" avkommor, har Ni andra erfarenheter av Odur avkommor?

Jag vill förtydliga mig själv lite, naturligtvis vet jag att Odur även gett en hel del mycket bra avkommor (vars temperament jag inte kan uttala mig om) som List frá Vakurstödum, Aron frá Strandarhöfda, Töfri frá Kjartanstödum m.fl.

På föregående sida i denna tråd står det lite om Odur-avkomman Bjartur frá Höfda. Vet inte mycket om hans temprament, men jag tycker han har bra gångarter iallafall.

Den här Oduravkomman har bra gångarter och ett mycket gott lynne. Han är 7 år och hingst.

Greifi till vänster
AnnaochGreifiMonikaochGn%FDfa.jpg

Är den den som Ívar har nu?

Är den den som Ívar har nu?

Den andra filmen, som inte handlar om inridning utan om träning. Benni rider honom i början av filmen, det är en musblack femgångare.
så här ser han ut (om du inte sett bild på honom på WF)
Bjartur.jpg

Nää han hade inga toppsiffror, men jag läste någonstans att han hade vunnit isländska mästerskapen i femgång nåt år:confused: Vet inte om det var så, men jag tror det.

Är intresserad av att köpa ett sto efter honom, så det skulle vara kul att veta mer om hans avkommor och så=)

Det är hingsten som är med i Benni Lindals filmer. Så det är nog inte den hingsten som Ívar har.

Det är mest så att jag är förtjust i hans far Stigur och så har Odur lämnat många intressanta avkommor. Min gamla tävlingshäst var efter Stigur.

Åkte till Island i oktober och fick hästfeber, köpte tre hästar och har en sedan innan :crazy: :D
Tänkte höra om det finns någon med avkommor efter hingstarna?
Jag köpte en lovande tvååring efter Gauti frá Reykjavik. Jag fick aldrig se hennes rörelser men är det något speciellt han nedärver?

Sedan blev det en åring efter Glampi frá Langárfossi, obedömd hingst. Han ärsilversvartskäck med många fina färghästar i sin stam. Denna häst är väl lite av ett wildcard men det kanske finns någon som vet något om honom? Han har bara runt 16 avkommor totalt men har jag tur..

Det blev en åring till som jag inte har någon stam på alls men jag vänta spänt på att han ska registreras på world fengur..!

Min lilla flicka jag har här hemma är efter Hljómur frá Brún. Har fått fram en hel del fakta och bilder om honom men jag undrar vad hon har ärvt från sin stilige far ;)
Själv är hon otroligt känslig och lyhörd. Hon har fina höga benrörelser, dock inte speciellt vägvinnande at the moment. Stark trav och lite svårare för tölten, blir lätt trav eller passtaktig om ryttaren vill rida för mycket.

Blev ett låååååång inlägg- hoppas ngn orkar läsa :devil: :crazy: ;)

Jag har en 2-årig valack efter Aegir. Mycket trevlig häst med ett helt underbart temperament!

Detta stämmer bra in på min valack också som är e: Svalur (uppväxt på Örvik)
Dock så har min häst en mkt bra tölt, vilket jag såklart är glad över ;)
Men just det där med nopprar i jackor etc stämmer också in :D

Hur är gosfaktorn på dom ni träffat på? Är dom sånna som gärna står och myser och låter en pilla på huvudet eller tar dom bort det?
Den Svalur-avkomma jag har träffat är alldeles otroligt fin i lynnet. Det är både tävlingshäst och familjehäst i ett och samma paket. Gosfaktorn på henne är relativt normal skulle jag säga. Gillar att gosa i lagom dos, inte alls känslig för att man pillar henne på huvudet.

Stoet jag har är oxå en riktig gossegris. Kommer alltid i hagen för lite prat och kel. Hon är väldigt barnkär och snäll med dom.

Liknande trådar

M
Islandshäst Jag undrar helt enkelt vad min häst kan vara värd! Inte för att jag någonsin tänker sälja henne, men bara för skojs skull liksom! Hon...
2
Svar
34
· Visningar
3 332
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar