Information om hingstar (sammlingstråd)

Sv: Information om hingstar (sammlingstråd)

Tror att hon har bra riktigt bra känsla för vilka individer som passar ihop!

Jag har träffat ganska många och känner mammorna mycket väl till ett tiotal.

De är stora och högbenta med fin hållning. Aldrig fuxar eller andra "röda" färger. Nästan alltid fyrgångare som måste lära sig tölta, en femgångare med vettig pass efter ett bra pass-sto har jag också sett men den andra typen är mycket vanligare även efter femgångsston. Många är travaktiga i tölten om de inte rids rätt bakifrån. De får upp till vinkelaktion om de rids vettigt. Men de kräver ofta ridning och inte åkning.

Ett par är egentligen fina ämnen för tävling i fyrgång men har inte hamnat så att det blir någon tävlingskarriär.

De är snälla, jag tycker de har bra lynne överlag. Ett par har eksem, i ett fall vet jag att morfar har det, det andra är Balderums.

Här är Gyrdir 1994 :

gyrdirTim.jpg

Och här de två avkommor jag "gjorde" efter honom:

svarri.jpg

Svarri - skimmelskäck

tildranamnbild.jpg

Tildra - brunskäck

Båda efter små femgångsston med stark pass, lätt för tölt, svag trav och galopp och tätt mellan gångarterna.

Tack så mycket. Jättekul att höra lite om Gyrdir.
Min lille kille var enveten att rida in. Han är tuff och enveten. Men väldigt snäll. Har hört att många Gyrdir avkommor kan vara sådana;)
Jag kommer att försöka tävla med min häst så småningom :)
Fast vissa tycker att jag är galen. Men jag tror på honom. Vi får se hur han blir :)

"enveten" kan vara ett uttryck för svenskfödd... Eller att inridaren inte har lång erfarenhet av att rida in många islandshästar.

Många Gyrdirbarn är lite trädgårdsuppfödda, och/eller hanterade av folk som inte har så jättestor erfarenhet. Det blir ofta så med vackra hingstar med låg språngavgift, färg och omdiskuterad (Gyrdir bedömdes ett år då en tysk red och en annan tysk dömde) eller ohipp bedömning. Mina flockfostrade avkommor var "självinridande".

Man måste ju se till hästen förstår vad man menar. Det är inte alltid känsligheten och samarbetsviljan beror på generna :angel:

Jag gillar Gyrdir som individ men tycker han ska brukas med viss urskillning i aveln och verkligen utnyttja det recept han visat sig ha. (dvs ge starka grundgångarter och lättare typ, och familjesnäll) Själv betäckte jag "bara" två ston av tio för jag trodde inte de andra skulle passa honom. Men han kan verkligen göra nytta på små kortbenta femgångsston som blandar ihop gångarterna.

Är din häst bara fyra så ta det låååååångsamt.

Ju starkare h*n blir innan du ökar kraven i tölt, ju bättre blir det. Ska du ha fram aktionen så håll dig till noggrann arbetstölt minst ett år och bygg mycket styrka innan du ökar tempo och krav. Annars riskerar du flackhet, tappad överlinje och travtakt.

Jag red Gyrdir när han var 6 år (bilderna ovan) och han hade tydliga problem som sannolikt kommit sig av att han inte varit stark och oskadad nog innan man pressat fram tölten, och för fort eftersom han skulle visas.

Då kunde han verka "enveten" när man skulle tölta/samla men jag är övertygad om att det var ett försvar mot fysisk smärta eller minnet av sådan. Red man istället mjukt och tränade bärighet utan våld eller tygel så märktes det tydligt att han kunde tölta bra med vinkelaktion, men orkade bara korta sträckor i högt tempo.

Sedan kom han aldrig riktigt igen ridmässigt. Jag har inte kläm på exakt vilken skada som kan ha spökat men det är inte genetiskt utan något som hänt med bakdelen.

Så slit inte ut din utan var noga med att bygga upp under lång tid och vänta ut tölten.

Tror att hon har bra riktigt bra känsla för vilka individer som passar ihop!

njaea, hihi, jag tror att Boj snarast behöver en lektion i blommor och bin :p

Eftersom båda ovan av olika skäl tillverkades med handbetäckning med språnglinor och hela baletten så tycker jag att jag har rätt att säga att jag var inblandad i "görandet" ;)

Ja, jag har en Gyrðiravkomma efter ett rent Kolkuósisto som fick eksem som ettåring. Han har idag grav eksem. Skall leta upp foto o lägga in senare.

Han har fanatstiska grundgångarter och vi töltade första gången utan större problem o sedan fick jag inte fatt i tölten igen och kunde inte förstå hur jag gjorde första gången. Sökte givet tränarhjälp och där blev det lite fel. Jag var ny på det då jag förut haft lätt-töltade hästar och jag hade ingen kännedom om bra och dåliga träningsmetoder utan gick på allt.

Så jag fick en mycket spänd häst med kraftig underhals.

När jag upptäckte det har jag arbetat och sökt tränarhjälp på andra håll och arbetat hårt med att få en avspänd häst. Han töltar långsamt och kan få en snabbare tölt med mycket förarbete.

Just nu är hästen sjukskriven pga kotledsvrickning ett tag så hoppas kunna ta nya tag när han blir friskskriven. Då vill jag ha en bra tränare från start. Vet vem jag vill ha!

Hästen har mycket bra lynne och är den enda häst jag har som kan fara i luften av glädje utan att ens dra i grimskaftet ;) När vi springer håller han takten efter mej, vilket är tacksamt för en matte med usel spring-kondis.

Han har ofta egna åsiket hur världen ska vara inför honom. Han är gudasnäll och mycket intelligent.

"enveten" kan vara ett uttryck för svenskfödd... Eller att inridaren inte har lång erfarenhet av att rida in många islandshästar.

Många Gyrdirbarn är lite trädgårdsuppfödda, och/eller hanterade av folk som inte har så jättestor erfarenhet. Det blir ofta så med vackra hingstar med låg språngavgift, färg och omdiskuterad (Gyrdir bedömdes ett år då en tysk red och en annan tysk dömde) eller ohipp bedömning. Mina flockfostrade avkommor var "självinridande".

Man måste ju se till hästen förstår vad man menar. Det är inte alltid känsligheten och samarbetsviljan beror på generna :angel:

Jag gillar Gyrdir som individ men tycker han ska brukas med viss urskillning i aveln och verkligen utnyttja det recept han visat sig ha. (dvs ge starka grundgångarter och lättare typ, och familjesnäll) Själv betäckte jag "bara" två ston av tio för jag trodde inte de andra skulle passa honom. Men han kan verkligen göra nytta på små kortbenta femgångsston som blandar ihop gångarterna.

Är din häst bara fyra så ta det låååååångsamt.

Ju starkare h*n blir innan du ökar kraven i tölt, ju bättre blir det. Ska du ha fram aktionen så håll dig till noggrann arbetstölt minst ett år och bygg mycket styrka innan du ökar tempo och krav. Annars riskerar du flackhet, tappad överlinje och travtakt.

Jag red Gyrdir när han var 6 år (bilderna ovan) och han hade tydliga problem som sannolikt kommit sig av att han inte varit stark och oskadad nog innan man pressat fram tölten, och för fort eftersom han skulle visas.

Då kunde han verka "enveten" när man skulle tölta/samla men jag är övertygad om att det var ett försvar mot fysisk smärta eller minnet av sådan. Red man istället mjukt och tränade bärighet utan våld eller tygel så märktes det tydligt att han kunde tölta bra med vinkelaktion, men orkade bara korta sträckor i högt tempo.

Sedan kom han aldrig riktigt igen ridmässigt. Jag har inte kläm på exakt vilken skada som kan ha spökat men det är inte genetiskt utan något som hänt med bakdelen.

Så slit inte ut din utan var noga med att bygga upp under lång tid och vänta ut tölten.

Jag har ridit in min Gyrdir avkomma själv. Har ridit in och tränat många unghästar. Så inridaren är det inget fel på i detta fallet.;) Det har gått jättebra att rida in honom! Fick börja med mycket markarbete. Han är känslig lyhörd och otroligt arbetsvillig mot mig. Men han var otroligt tuff när jag fick hem honom i augusti förra året. Hade gått som hingst tills några veckor innan han kom hem till mig. Han testar gärna nya människor när dom hanterar honom från marken. Rider honom gör jag enbart själv.
Självklart ska han få tid på sig. Låter alla mina hästar, inridningshästar och träningshästar få tid på sig. Rider dom alltid mycket dressyr och lösgörande arbete. Låter dom hitta formen och bärigheten innan jag ställer högre krav.
Min Gyrdir avkomma är speciell men jag älskar denna häst.
Har hört att en del Gyrdir avkommor är tuffa min har Atli som morfar.
Beror kanske på kombinationen.
Men som sagt jag älskar denna häst och vi kommer att kämpa på tillsammans. Kanske ses vi på tävlingsbanorna framöver :angel:
Kul att höra att Gyrdir är en bra hingst och kul att se avkommorna.
Skimmelskäcken var verkligen läcker. Tack för svaren!

Senast ändrad:

Tänkte att jag skulle sätta ut en bild på min vackre 4 åring!
(Ja jag vet att han inte hade noggrimma på sig på denna bild :rofl: )
Men det brukar vi ha :banana:
HPIM0760.jpg

Sätter även in en bild på min stolthet! Min underbara Rödull från Marklanda.:love: Min blivande stjärna. ;) 114,5 i Blup, vinnare fölmönstringen Växjö 2006
e: Aegir från Olstorp
u: Lind frá Saudarkróki
rodull.jpg

Jag har ett sto på fem år efter Gyrdir, med exem. Hon är en underbar ridhäst med mycket motor och är mer hundvalp än häst i hagen!

Jag har ett sto efter Gyrdir, med exem. Hon är en underbar ridhäst med mycket motor och är mer hundvalp än häst i hagen...

Jag har oxå ett sto efter Gyrdir, en skäck:)

Jättekul att få se din häst. Jättefin är hon. Hur hög är hon? Min är faktiskt 142 cm och väldigt högställd.

Han! Hm, tror han är 138. Mätte för länge sedan så jag vet inte exakt. Kan kanske vara hela 140. Brukar ta pall el upphöjning nånstans för o sitta upp.

Har du nyare bilder på Rödull?
Tyvärr inga i helfigur. Men min kompis o jag tog bilder med hennes kamera i veckan. Hon skulle maila dom i helgen sa hon. Kan visa då om du vill. Känner du till Rödull?
Läste att du bor i Värnamo.

Tyvärr inga i helfigur. Men min kompis o jag tog bilder med hennes kamera i veckan. Hon skulle maila dom i helgen sa hon. Kan visa då om du vill. Känner du till Rödull? .

Det skulle vara jätte kul att få se hur han har utvecklats! Både jag (som bor i Växjö trakten) och em76 såg honom på fölmönstringen i somras.

Senast ändrad av en moderator:

Det skulle vara jätte kul att få se hur han har utvecklats! Både jag (som bor i Växjö trakten) och em76 såg honom på fölmönstringen i somras.

Lovar att sätta in kort på honom så fort jag fått dom av min kompis.
Kul att ni kommer ihåg honom från fölmönstringen. :)
Han är en jättefin kille. Högrest och vacker :) och väldigt trevlig i temperamentet. Glad att jag köpte honom :love:

Liknande trådar

M
Islandshäst Jag undrar helt enkelt vad min häst kan vara värd! Inte för att jag någonsin tänker sälja henne, men bara för skojs skull liksom! Hon...
2
Svar
34
· Visningar
3 332
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar