"enveten" kan vara ett uttryck för svenskfödd... Eller att inridaren inte har lång erfarenhet av att rida in många islandshästar.
Många Gyrdirbarn är lite trädgårdsuppfödda, och/eller hanterade av folk som inte har så jättestor erfarenhet. Det blir ofta så med vackra hingstar med låg språngavgift, färg och omdiskuterad (Gyrdir bedömdes ett år då en tysk red och en annan tysk dömde) eller ohipp bedömning. Mina flockfostrade avkommor var "självinridande".
Man måste ju se till hästen förstår vad man menar. Det är inte alltid känsligheten och samarbetsviljan beror på generna
Jag gillar Gyrdir som individ men tycker han ska brukas med viss urskillning i aveln och verkligen utnyttja det recept han visat sig ha. (dvs ge starka grundgångarter och lättare typ, och familjesnäll) Själv betäckte jag "bara" två ston av tio för jag trodde inte de andra skulle passa honom. Men han kan verkligen göra nytta på små kortbenta femgångsston som blandar ihop gångarterna.
Är din häst bara fyra så ta det låååååångsamt.
Ju starkare h*n blir innan du ökar kraven i tölt, ju bättre blir det. Ska du ha fram aktionen så håll dig till noggrann arbetstölt minst ett år och bygg mycket styrka innan du ökar tempo och krav. Annars riskerar du flackhet, tappad överlinje och travtakt.
Jag red Gyrdir när han var 6 år (bilderna ovan) och han hade tydliga problem som sannolikt kommit sig av att han inte varit stark och oskadad nog innan man pressat fram tölten, och för fort eftersom han skulle visas.
Då kunde han verka "enveten" när man skulle tölta/samla men jag är övertygad om att det var ett försvar mot fysisk smärta eller minnet av sådan. Red man istället mjukt och tränade bärighet utan våld eller tygel så märktes det tydligt att han kunde tölta bra med vinkelaktion, men orkade bara korta sträckor i högt tempo.
Sedan kom han aldrig riktigt igen ridmässigt. Jag har inte kläm på exakt vilken skada som kan ha spökat men det är inte genetiskt utan något som hänt med bakdelen.
Så slit inte ut din utan var noga med att bygga upp under lång tid och vänta ut tölten.