Information om hingstar (sammlingstråd)

Sv: Information om hingstar (sammlingstråd)

Har själv ett sto efter just Hedinn, Eirika från Bröda. Hon är väldigt,väldigt pigg och hade, som du sa ,en ganska passig tölt. Men den är borttränad nu!
;) Lägger tungan över bettet gör hon dock inte :P
En underbar häst är vad hon är! :D

Jag har sett Rödull hos uppfödaren och på fölmönstringen (där han var min favorit).

"enveten" kan vara ett uttryck för svenskfödd... Eller att inridaren inte har lång erfarenhet av att rida in många islandshästar.

Många Gyrdirbarn är lite trädgårdsuppfödda, och/eller hanterade av folk som inte har så jättestor erfarenhet. Det blir ofta så med vackra hingstar med låg språngavgift, färg och omdiskuterad (Gyrdir bedömdes ett år då en tysk red och en annan tysk dömde) eller ohipp bedömning. Mina flockfostrade avkommor var "självinridande".

Man måste ju se till hästen förstår vad man menar. Det är inte alltid känsligheten och samarbetsviljan beror på generna :angel:

Jag gillar Gyrdir som individ men tycker han ska brukas med viss urskillning i aveln och verkligen utnyttja det recept han visat sig ha. (dvs ge starka grundgångarter och lättare typ, och familjesnäll) Själv betäckte jag "bara" två ston av tio för jag trodde inte de andra skulle passa honom. Men han kan verkligen göra nytta på små kortbenta femgångsston som blandar ihop gångarterna.

Är din häst bara fyra så ta det låååååångsamt.

Ju starkare h*n blir innan du ökar kraven i tölt, ju bättre blir det. Ska du ha fram aktionen så håll dig till noggrann arbetstölt minst ett år och bygg mycket styrka innan du ökar tempo och krav. Annars riskerar du flackhet, tappad överlinje och travtakt.

Jag red Gyrdir när han var 6 år (bilderna ovan) och han hade tydliga problem som sannolikt kommit sig av att han inte varit stark och oskadad nog innan man pressat fram tölten, och för fort eftersom han skulle visas.

Då kunde han verka "enveten" när man skulle tölta/samla men jag är övertygad om att det var ett försvar mot fysisk smärta eller minnet av sådan. Red man istället mjukt och tränade bärighet utan våld eller tygel så märktes det tydligt att han kunde tölta bra med vinkelaktion, men orkade bara korta sträckor i högt tempo.

Sedan kom han aldrig riktigt igen ridmässigt. Jag har inte kläm på exakt vilken skada som kan ha spökat men det är inte genetiskt utan något som hänt med bakdelen.

Så slit inte ut din utan var noga med att bygga upp under lång tid och vänta ut tölten.

Bra skrivet men jag måste säga att jag träffat många Gyrdirbarn, korrekt uppfödda också, eftersom han stått här nere länge och använts ganska flitigt. Hälften av dem ungefär är lugna familjehästar, lättränade och utan olater med bra grundgångarter, särskilt traven. Den andra hälften har också bra grundgångarter men är väldigt känsliga och heta, men inte dumma. Har dock själv lyckats föda upp en med mycket egen vilja och fruktansvärt mycket framåtvilja samtidigt som hon var väldigt stabil i psyket och ärlig, lätt att rida in och nästan född trafiksäker.

Men hon ville alltid ha full fart och man fick verkligen rida och jobba med henne bara för att lägga viljan och energin på annat! Höll man enbart igen så blev hon sur! Hon verkade tänka "Varför börja med att skritta och tölta lugnt de 1300 metern längs den lilla vägen till man kommer till skogen om man kan ha full fart hela vägen?" och om man då inte sysselsatte henne med att bromsa med sätet (tog man i tygeln blev hon bara sur och kunde sno runt 180 grader = hemåt i ett språng) och träna samling och lyft blev hon sur. Ingen häst att koppla av på utan krävde hela tiden ridning, men enormt bra exteriör och 4 kanongångarter! Stor och långbent (147-148).

Nu skall tilläggas att mamma var en naturtöltande lättbyggd dam som betäcktes som 2-, 3- och 4-åring på Island för att stoppa henne i växten!!! Hon var ändå 138. Alla hennes avkommor har bra exteriör och är långbenta och en bit över 140. Men förutom ett lite egensinnigt lynne, så var det en riktigt bra häst. Hon fick tyvärr avlivas när hennes enda föl var 5 veckor pga bukhinneinflammation efter förlossningsskador. Hennes föl är efter Hlekkur just pga av att jag ville ha ett lugnare temperament och mer massa samt mer passanlag. Men dottern är en kopia i kroppsbyggnad och gångarter med ganska envist lynne men lätthanterlig. Men jag har sålt henne.

Har ägt 2 Gyrdirhästar till och en var familjetyp och en var den känsliga sorten, men alla har haft starka grundgångarter, bra tölt och bra lyft samt bra exteriör. Känsliga eller inte har de inte varit jättesvåra att ha att göra med. Svårast var stoet pga av den enorma viljan som gjorde att hon krävde så mycket ridning, men hon var ändå lätt att ha att göra med, särskilt på marken.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har sett Rödull hos uppfödaren och på fölmönstringen (där han var min favorit).
Vad kul att du tyckte om Rödull på fölmönstringen. :)
Lovar att jag ska sätta in nya kort på honom så fort jag fått dom.
Har tyvärr inte fått dom än.

Här kommer ett kort på Rödull med hans kompisar Rökkvi och Loki.
Killarna har precis kommit till gården där dom ska släppas på hingstbete i helgen. :) Saknar min kille här hemma :love:
killarna.jpg

Det syns att han är efter Aegir!

Igår hälsade jag på min Aegiravkomma Rodi.
R7mars.jpg

Oj vad stor han har blivit!
Det är jag som tog korten på honom när han var liten på Marklanda! (+ på fölmönstringen!) Han var (och är :smirk: ) en favorit!

Oj vad stor han har blivit!
Det är jag som tog korten på honom när han var liten på Marklanda! (+ på fölmönstringen!) Han var (och är :smirk: ) en favorit!

Du tar fantastiskt fina kort!! Beundrar dom verkligen! :)
Rödull är underbar både till sättet och utseendet.
Vad kul att du gillar honom :)

Man får väl tacka och buga för de fina kommentarena för Rödull! Lind ger väldigt fina avkommor!
8216570.jpg
[/url][/IMG]

Hejsan!
Jag har även jag en avkomma efter Hedinn, och har haft samma problem som du, att nämligen inte hitta någon info. om honom.
Men nu fick man verkligen veta ett och annat. Jättekul! :)

Frågar återigen om någon vet mer om eller känner till någon avkomma till Bjartur fra Höfda (Odur f. Brun- Orri f. Thufu- Ofeigur f. Flugumyri). Har letat och letat efter mer info, men hittar i stort sett inget. Vet hans bedömning och att han vann Islandsmästerskap i 5gång ett år. Nån som vet något om lynne, om han tävlar idag eller vad som helst?

*kl*

Någon som vet nått om Loftur fra Hjaltastödum?

Knapp*
Någon som vet något om Kylja från Östbyn, eller något öht om hästar från Östbyn på sent 80-tal?

Såg att det efterlystes avkommor efter Dagur som inte var isabeller. Jag och dottern äger en! Naggur från Stora Mälby, född -01. Han är gulsvart. U. Spóla fra Fornusstekkum. Hon var/är svart.

Hej!
Stoet Katla f Sophienborg har jag haft sedan hon var 3 år tills hon dog 20 år gammal av akut fång. Katina är född här på Viarpshult och var mkt vacker redan som föl! Katla var en väldigt rolig häst att rida, mycket vilja och lätt för att tölta. Vill du veta mer hör gärna av dig!
Susanne

Liknande trådar

M
Islandshäst Jag undrar helt enkelt vad min häst kan vara värd! Inte för att jag någonsin tänker sälja henne, men bara för skojs skull liksom! Hon...
2
Svar
34
· Visningar
3 332
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar